Audient ASP880 – studion peruskivi

|
Image

Audient on suhteellisen lyhyessä ajassa tuonut markkinoille kaksi tuotetta, jotka ovat kuin luodut toistensa kumppaneiksi: USB-väylään liitettävän iD22 interfacen sekä uudistetun version kahdeksankanavaisesta etuvahvistimesta.

Ensinmainitun käyttötesti julkaistiin Riffin numerossa 1/2014 ja kyseinen juttu on luettavissa nyt myös Riffin verkkosivustolta tämän linkin kautta. Joten nyt keskitytään tähän jälkimmäiseen, ASP880-etuvahvistimeen. Sen toiminnan perustana ovat kahdeksan mikrofoni- tai linjakäyttöön soveltuvaa tuloa, joista heltiää enimmillään 60 desibeliä vahvistusta per kanava. A-luokan kytkennällä toimivat mikrofonivahvistimet ovat samoja kuin iD22:ssakin. Kahdessa ensimmäisessä kanavassa on vaimennuskytkin (-10 dB) poikkeuksellisen kovien signaalitasojen taltuttamiseen.

Tämä piirre olisi ollut mielestäni eduksi myös lopuissa kanavissa, sillä esimerkiksi rumpuja ja lyömäsoittimia kondensaattorimikeillä äänitettäessä signaalitasot nousevat minimivahvistuksellakin huomattavan korkeiksi.

 

Image

Ensimmäiset kaksi kanavaa tarjoavat etulaitaan sijoitetut jakkitulot instrumenttikäyttöä varten ja tätä silmällä pitäen niissä on mikrofonivahvistimen rinnalla erillinen jfet-etuaste, joka kytkeytyy automaattisesti käyttöön, kun soittimen johdon plugi lykätään jakkiin kiinni. Soundi on terve ja dynamiikka kelpo laatua – instrumentin ominaisluonne tulee esiin, eikä APS880:n kautta soittaessa tule haikailleeksi jonkin eksklusiivisen instrumenttietuasteen perään. Toimii.

Muilta toiminnoiltaan kaikki kanavat ovat identtisiä. Mainio ominaisuus on kolmipykäläinen kytkin tuloimpedanssin valintaan, minkä ansiosta myös uutta suosiota nauttivat nauhamikrofonit saa kytkettyä suotuisaan kuormitukseen. Perinteisillä lähtömuuntajilla toteutettujen mikkien toimintaan tuloimpedanssin valinta vaikuttaa myös, ja käytännössä kytkimellä voi mukavasti tummentaa tai kirkastaa mikrofonin soundia. Uudenaikaiset muuntajattomat kondensaattorimikrofonit eivät juurikaan reagoi kytkimen asentoon.

Kytkimellä aktivoitava bassoleikkuri on tervetullut varuste sekin, semminkin kun nimellisen rajataajuuden voi säätää 25 – 250 Hz:n haarukassa. Suotimen jyrkkyys on kiinteästi 12 desibeliä vaimennusta oktaavia kohden. Tulosignaalin napaisuuden kääntöön sekä phantom-syötön kytkentään on niin ikään omat kytkimensä, nekin kirkkaasti valaistua mallia kuten muutkin painonapit. Esimerkiksi phantom-virran kytkimen valo on kuitenkin niin kirkas, että loiste vuotaa nappulan kyljistä sivusuuntaan ja hämää viereisen kanavan signaalitasoa ilmaisevien kahden ledin lukemista. Tässä kohden ergonomia ei siis ole aivan huipussaan.

Kun toimintoja on paljon per kanava, tulee namikoiden asemoinnista myös vääjämättä melko tiivis. Niinpä gain-säädintä kääntäessä täytyy olla tarkkana ettei töni bassoleikkurin rajataajuuden potentiometriä vahingossa, ja sama toisin päin. Turha kiire pois, sanoisi Enska.


Ulos digitaalisesti

Jos muuta ei erikseen haluta, kaikkien kahdeksan kanavan signaalit matkaavat suoraan monikanavaiselle A/D-muuntimelle, joka hallitsee neljä eri näytetaajuutta. Digitaalilähtöjä on muunnoksen jälkeen kaksin kappalein, sillä takalaidassa on sekä Adat-normin optinen liitäntä että 9-piikkinen D-liitin. Fyysisiä Adat-väyliä on itseasiassa kaksi. Niistä ensimmäinen palvelee yksinään kahdeksankanavaisena silloin, kun operoidaan 44,1:n tai 48:n kHz:n näytetaajuudella. Kun halutaan toimia 88,2 kHz:n tai 96 kHz:n näytetaajuudella, tarvitaan molemmat liitännät käyttöön ja kumpikin välittää silloin neljän kanavan verran dataa.

D-liitin puskee ulos joko AES/EBU-normin mukaista kahdeksankanavaista koodia, tai vaihtoehtoisesti S/P DIF -signaalia.
Digilaitteiden keskinäistä tahdistusta varten Audient on varustanut ASP880:n myös ulkoisen sanakellon liitännällä.

 

Image

Analogisia lisäkytkentöjä

Digitaalisen työaseman tai tallennusjärjestelmän etupäänä toimimisen ohessa ASP880 mukautuu myös muunlaiseen toimenkuvaan. Takalaidan 25-piikkisten D-liitinten kautta jokaisen kanavan signaalin saa yksilöllisesti ulos analogisena, jolloin laite palvelee itsellisenä etuvahvistimena ilman digitaalista ulottuvuutta.

Vastavuoroisesti toisen D-liittimen kautta saa sisäänpäin kahdeksan analogista linjasignaalia, jotka ohjautuvat ASP880:n sisällä suoraan omille A/D-muuntimilleen. Näin muodoin laite toimii monikanavaisena sovittimena analogisen ja digitaalisen maailman välissä silloinkin, kun linjatason kytkentä ajaa asian eikä etuvahvistimia varsinaisesti tarvita.

Ja kun molemmat D-liittimet ottaa samanaikaisesti hyötykäyttöön, ne toimivat tulovahvistimien ja A/D-muuntimien välisinä analogisina inserttipisteinä, joihin voi kytkeä omaa ulkolaitakalustoaan.

Kahdessa jälkimmäisessä käyttötavassa valinta tehdään erikseen jokaisessa kanavassa painokytkimellä, joten hallittu sekakäyttökin tulee kyseeseen. D-liittimet on kytketty Tascamin luoman standardin mukaisesti ja valmiita liitinjohtoja asianmukaisine viuhkoineen löytyy valmiina. Kaikki lähdöt ja paluut niiden kautta ovat balansoituja.

 

Sillä lailla

Mikrofonivahvistimia on kolmea sorttia. Niitä, jotka värittävät sointia tieten tahtoen ja soveltuvat sen vuoksi kenties johonkin asiaan mahdottoman hienosti, mutta ovat pahimmillaan saman ominaisuuden vuoksi käyttökelvottomia mihinkään muuhun.

Sitten on niitä, jotka eivät tuota varsinaisesti säröä tai vääristä spektriä radikaalisti, vaan välittävät kaiken hitusen todellisuutta mahtavampana. Hieman samaan tapaan kuin esimerkiksi tietokoneen tai tabletin näyttö, joka saa tavallisen valokuvan hehkumaan ruudulla epätodellisen eläväisin värein. Se kolmas tyylilaji sijoittuu näiden väliin ja silloin vahvistin vahvistaa alkuperäisen signaalin puhtaasti, dynamiikkaa ja alkuperäistä sointia vaalien, mitään lisäämättä ja mitään pois jättämättä. Tällainen mikrofonivahvistin sopii mihin hyvänsä toimeen, sillä raidalle tallennettua signaalia voi aina vääristää jälkikäteenkin, mutta toiseen suuntaan ei oikein pääse.

Ja juuri tähän viimeksi mainittuun kategoriaan ASP880 sijoittuu – se vahvistaa uskollisesti sen mitä siihen syötetään, dynamiikka ja sävyt toistuvat tarkasti, eikä leimallista omaa soundia ja väritystä ilmene. Tämän ansiosta ASP880 sopii mainiosti äänityssetin perustaksi, jonka kautta kahdeksan kanavaa saa pätevästi ja kelpo laadulla tallentimelle. Ja jos jotain muuta soundia haetaan, voi tarkoitukseen pyrkiessään käyttää kanavien inserttipisteitä.

Ellei sitten kytke jotakin sopivan persoonallisesti ääntä muokkaavaa etuvahvistinta suoraan ASP880:n D-liittimen kautta A/D-muuntimelle.

Audient on onnistunut pusertamaan kompaktiin kokoon mojovasti varustellun räkkiviipaleen, jonka hintakaan ei ole karannut taivaita hipovaksi. Tarjolla on kahdeksan pätevää lisäkanavaa ammattitason järjestelmään, tai jos tyhjältä pöydältä alkaa kalustoa hahmotella niin iD22:n kera kymmenen. Liitto on niin toimiva, että sitä tohtii suositella saman tien pakettiratkaisunakin.

 

Audient ASP880
Kahdeksankanavainen mikrofonivahvistin

Analogiset tulot mikrofoni- ja linjatason signaaleille, komboliitin
• kytkimellä valittava tuloimpedanssi, lo (220 Ω) / mid (1,2 kΩ) / hi (2,8 kΩ)
• kytkin +48 V phantom-syötlle
• kytkin tulosignaalin napaisuuden kääntöön
• kytkin bassoleikkurille, jyrkkyys -12 dB / oktaavi
• bassoleikkurin rajataajuuden säätö, 25–250 Hz
• kytkin inserttipisteen / suoran A/D-muuntimen käyttöön
• gain-säädin

Kanavissa 1–2 lisäksi
• signaalitason vaimennuskytkin -10 dB
• Jfet-etuaste kitaralle, tuloimpedanssi 1 MΩ
• balansoidut analogiset lähdöt D-25-liittimen kautta
• balansoidut analogiset linjatulot D-25-liittimen kautta
• digitaaliset lähdöt Adat-normin optisin liitännöin
• digitaaliset lähdöt AES/EBU- tai SP DIF -normeilla, D9
• liitäntä ulkoiselle sanakellolle

Hinta: 1 150 e€

Lisätiedot: Noretron Audio
 

Tämä artikkeli on julkaistu alunperin Riffin numerossa 4/2014Juttu julkaistiin verkkoartikkelina uudestaan sen vuoksi, että Audient esitteli Frankfurtin messuilla 2015 rinnakkaismallin, jota käsittelevän tuoteuutisen voi lukea tästä linkistä.

Aiheeseen liittyvän Audient iD22-monitorikontrolleri/USB-interfacen testin taas voi lukea tästä.

Vastaavantyyppisiä, musiikin tekemiseen ja esittämiseen pureutuvia haastatteluita ja aiheeseen liittyviä artikkeleita julkaistaan jokaisessa Riffin numerossa.

Riffiä myyvät Lehtipisteet, Akateemiset kirjakaupat ja hyvin varustetut soitinliikkeet kautta maan. Lehteä sekä irtonumeroita voi tilata myös suoraan kustantajalta näillä sivuilla olevan Riffi-kaupan kautta. 
Ennen vuotta 2010 julkaistuja numeroita voi tiedustella suoraan asiakaspalvelusta s-postilla, taannehtivia lehtiä myydään niin kauan kuin ko. numeroa on varastossa.
 Lehden digitaalinen versio vuosikerrasta 2011 alkaen on ostettavissa myös Lehtiluukkupalvelusta.