Genelec The Ones – rima on jälleen korkeammalla!

|
Image

Kesän 2017 korvilla esitelty The Ones -sarja on kerännyt jo kosolti huomiota ja roppakaupalla kansainvälisiä tunnustus-palkintoja. Odotukset olivat kovat, kun rahtiliike tammikuussa roudasi ovensuuhun kokeiluparin messevässä vanerilaatikossa.


Kolmesta eri kaiutinmallista koostuva The Ones on poikkeuksellinen tuotesarja monessakin mielessä. Kolmitie-kaiuttimiksi ne ovat ensinnäkin ulkomitoiltaan häkellyttävän näppärän kokoisia. Pienin malli, 8331 mahtuu mainiosti tietokoneen ympärille kootun työpisteen kalustoon, mutta riittää äänivaroiltaan kohtuullisen työhuonetarkkaamonkin tarpeisiin.
Kokeiluun saatu 8341 toimittaa jo keskikokoisen studion pääkuuntelun virkaa sellaisenaan tai tarvittaessa erillisellä sub-wooferilla tuettuna.
Ja malli 8351 perheen järeimpänä vastaa sitten jo ison studion vaatimuksia.

Huomionarvoista on sekin, että koaksiaalinen periaate toteutuu näissä kaiuttimissa koko toistoalueella ja samalla myös sanan varsinaisessa merkityksessä – elementit on todella sijoitettu samankeskisesti ja ne muodostavat akustisesti yhden yhteisen äänipisteen.

Asiaa on syytä korostaa, sillä termiä viljellään löysästi. Hifi-puolella koaksiaalisuudella saatetaan tarkoittaa myös esimerkiksi kolmitiekaiutinta, jonka elementit on vain sijoitettu samalle pystyakselille kaiuttimen etuseinään. Automaailmasta taas löytyy koaksiaaliseksi tituleerattuja kaiuttimia, joissa bassokartion edessä poikittain olevaan kannakkeeseen on kiinnitetty keskiäänielementti ja sen viereen tyypillisesti erillinen diskantti.
 
Nyt on kyse aivan eri asiasta ja likeisempi vertailukohta lienee Tannoy, joka tunnetaan tavastaan integroida diskanttielementti bassokartion keskiöön, jolloin todella muodostuu kaikista suunnista katsottuna samankeskinen yhdistelmä – mutta kaksitieratkaisuna.

Genelec vie ajatuksen The Ones -sarjassaan reippaasti pitemmälle, kun se pelkän basson ja diskantin sijasta paketoi yhteen kolmen eri taajuuskaistan elementit. Diskantti on sijoitettu hieman Tannoyn tapaan keskiäänikartion sydämeen, mutta lisäksi myös bassokaista on saatu liitettyä saumattomaksi osaksi kokonaisuutta. Nyt ei olla kehityksen kärjessä, vaan sen kärkenä.

 

Image

Takalevyn pienet kytkinnipukat tarjoavat aiemmista malleista tuttuja ja edelleen päteviä peruslääkkeitä, joilla kaiuttimet voi sovittaa kuuntelympäristöön, olipa tarpeen neutraloida työpöydän kansilevyn tai kaiuttimen lähellä olevien seinien heijastuksista aiheutuvia vääristymiä, tai hienosäätää diskantin tasoa.
Analogisen ja digitaalisen audiotulon lisäksi takalaidassa on liitännät myös verkkokaapeleille, joilla koko kaiutinjärjestelmä saadaan digitaaliseen ohjaukseen silloin, kun halutaan hieroa asetuksia vielä monipuolisemmin ja tarkemmin
.
Genelecin Smart Active Monitor -järjestelmä eli SAM on yhdistelmä mittaus- ja säätötekniikkaa, jolla käyttäjä voi omatoimisesti sovittaa kaiutinten toiminnan kulloiseenkin tilaan.
Erillisvarusteena myytävä GLM-varustepaketti (Genelec Loudspeaker Management) sisältää tietokoneen USB-väylään liitettävän sovittimen sekä sovittimeen kytkettävän mittamikrofonin. Proseduuri vaatii lisäksi Genelecin sivustolta ladattavan ilmais-applikaation, jolle kerrotaan alkuun kaiutinten lukumäärä ja sijainti huoneessa. Sen jälkeen käynnistetään automatiikka, joka tuottaa kaiuttimille tarvittavat mittasignaalit ja muokkaa niiden toistoa mittausten perusteella. Asetuksia voi myös tallentaa vastaisen varalle ja kutsua muistista uudestaan käyttöön.

 

Pystyyn, vaakaan, miten vain

Samankeskinen rakenne ei sinänsä ole varsinaisesti uusi keksintö ja ratkaisun teoreettiset edut tunnetaan hyvin. Kun äänellä on taajuudesta riippumatta vain yksi akustinen lähtöpiste, ei eri kaistojen välille synny kuulijan sijoittumisesta riippuvia vaihe-eroja.

Esimerkiksi koaksiaalisessa kaksitierakenteessa matka diskanttielementiltä korvaan on aina saman pituinen kuin matka bassoelementiltä samaiseen korvaan, eikä asia muutu miksikään vaikka istumatyöläinen nousisi kesken kaiken seisomaan tai kurottelisi jonnekin sivummalle säätötoimissaan. Niinpä kuuntelu on vakaampaa ja työskentely sen myötä vapaampaa.

Rakenteensa ansiosta koaksiaalisen kaiuttimen voi myös huoletta asettaa vaaka- tai pystyasentoon tilanteen muuttumatta, sillä äänen lähtöpiste pysyy yhä yhtenä ja samana. 

Kaiutinsijoittelun muita perusperiaatteita koaksiaalisus ei silti muuta. Esimerkiksi kaksikanavaisen stereokuuntelun ihanteellinen asetelma pysyy yhä tasasivuisena kolmiona, jossa kumpikin kaiutin on kolmion omassa kärjessään ja suunnattuna sitä kolmatta kärkeä kohti – jossa puolestaan nököttää kuuntelijan pää. Tuokin asetelma vain toteutuu koaksiaalisella kaiuttimella entistäkin ihanteellisempana.

 

Image

Genelec on ratkaissut samankeskisyyden haasteet sijoittamalla keskiäänikaiuttimen ja diskanttielementin muodostaman yhdistelmän kahden bassokaistaa toistavan kartion väliin. Ovaalin muotonsa ansiosta ne saadaan kyllin lähelle toisiaan, jotta niiden tuottamat aallot summautuvat toisiinsa saumattomasti kotelon etulaidan toimiessa aalto-ohjaimena. Näin ne muodostavat kuuntelijan vinkkelistä yhden yhtenäisen elementin.

 

Mitään lisäämättä, mitään pois jättämättä

Tarkkaamokaiuttimilla on täsmällinen toimenkuva. Niitä kuunnellen tehdään ratkaisevat päätökset ottoa äänitettäessä niin teknisen kuin taiteellisenkin laadun suhteen. Ja vähintään yhtä kriittisesti kuulostellaan eri raitojen sävymaailmaa, soitinten keskinäistä balanssia, panorointeja, kaikuja ja muita muuttujia siinä vaiheessa, kun äänitetyt raidat miksataan yhtenäiseksi kokonaisuudeksi.

Näissä toimissa The Ones -sarjan 8341-malli osoittautui kerrassaan erinomaiseksi välineeksi. Sointi on miellyttävän tasaista ja kuuntelu helppoa – mikään ei rönsyile tai harota minnekään, kaikki on harmonisessa tasapainossa ja alimmista taajuuksista ylimpiin saakka erittäin jämptiä ja selkeätä.

Genelec itse jakaa aiemmat metallikoteloiset kaiuttimensa klassikkomalleihin ja uudempaan SAM-polveen. The Ones jatkaa niiden kanssa samoilla askelmerkeillä, mutta rimaa vieläkin korkeammalle nostaen: tarkka on himpun tarkempaa ja erottelevuus erottelevampaa. Juuri sen verran, että muutamalta referenssilevyltä löytyi yllättäen ikävästi säröytyneitä kohtia ja normikuuntelussa piiloon maskaantuntuvia pieniä ääniä, joista en ollut aiemmin tietoinen. Omista tallenteista pompsahti esiin sitäkin useampia kokonaisia raitoja, jotka nyt on syytä äänittää uudestaan, mikä minkäkin ilmeisen puutteen vuoksi.

En osaa teknisesti eritellä, mitkä kaikki asiat The Ones 8341 -mallin soundissa ovat samoja kuin pitkään käyttämässäni 8040 -mallissa ja mitkä yksittäiset seikat näiden välillä eroavat toisistaan. Molemmat kuuluvat SAM-kategoriaan ja ne voi säätää Genelecin GLM-applikaatiolla.
Kokoluokka on suurinpiirtein sama ja perussoinnin sukulaisuus on aivan ilmeinen. Mutta vuoron perään kuunneltuina 8431 tuntuu vetävän joka osa-alueella kaulaa edukseen. Se tekee kaiken minkä 8040, ja vielä rotvat päälle.

Asiallisen ja ylellisen käsitteitä saattaa olla hankala määritellä yleispätevästi, mutta kun ne laitetaan rinnakkain, kömpelömpikin ymmärtää kumpi on kumpaa. The Ones -sarjan 8341-kaiut-timet ovat ehdottomasti juuri ylellisyyttä.

 

Genelec The Ones 8341 SAM

Aktiivinen SAM-studiomonitori

• toistoalue 38 Hz – 37 kHz (-6 dB)
• toistoalue 45 Hz – 20 kHz (+/-1,5 dB)
• maksimiäänenpainen 110 dB SPL @ 1 m
• koaksiaalinen kolmitierakenne
• kaksi ovaalia bassoelementtia, 170 mm × 90 mm
• keskiäänielementti, 90 mm
• diskanttielementti, 19 mm
• vahvistinteho 250 W + 150 W + 150 W
• ohjattavissa SAM-järjestelmässä GLM-applikaatiolla
• värivaihtoehdot tumman harmaa, musta sekä valkoinen
• hinta luokka väristä riippuen 6000 – 6500 euroa / pari

Lisätiedot: Genelec

•••

Tämä artikkeli on julkaistu alunperin Riffin printtinumerossa 1/2018. Vastaavan tyyppisiä käyttökokeisiin perustuvia tuotearvioita julkaistaan jokaisessa Riffin printtinumerossa.  Jos pidit juttua hyödyllisenä tai viihdyttävänä, voit tukea Riffin tulevaa julkaisutoimintaa kätevästi ostamalla itsellesi vaikka tuoreen printtinumeron tai tilaamalla lehden esimerkiksi kahden numeron tutustumistarjouksena.

Riffin voi ostaa digitaalisena näköispainoksena Lehtiluukkupalvelusta.  

Printti-Riffiä myyvät hyvin varustetut soitinliikkeet sekä Lehtipisteen myymälät kautta maan. Lehteä sekä irtonumeroita voi tilata myös suoraan kustantajalta näillä sivuilla olevan Riffi-kaupan kautta. 


Ennen vuotta 2010 julkaistuja numeroita voi tiedustella suoraan asiakaspalvelusta s-postilla, taannehtivia lehtiä myydään niin kauan kuin ko. numeroa on varastossa.
 

Lehden digitaalinen versio vuosikerrasta 2011 alkaen on ostettavissa myös Lehtiluukkupalvelusta.

Lisää nettiin avattuja laitetestejä näet alempaa tältä sivulta ja voit selata niitä myös tästä.