Keeley Compressor Mini – ”First we take Manhattan”

|
Image

Siinä ei ole mitään yllättävää, että Robert Keeleyn uusi pedaali on kompressori, sillä niistähän hänet parhaiten tunnetaan. Mutta, että se on tehty minipedaalin muotoon ja tuottaa rinnakkaiskompression. Nyt alkoi kiinnostaa.

 

Keeley Electronis viettää tänä vuonna 20-vuotisjuhlaa. Kaikki alkoi olemassa olevien pedaalien modauksesta, ja erityisesti maine karttui Ibanezin TS9-säröpedaalin uudelleen rakennetulla versiolla, jollainen päätyi esimerkiksi Peter Framptonin käyttöön. Kun Robert Keeley siirtyi modauksesta enemmänkin omien pedaalien valmistamiseen, ensimmäinen kaupallinen menestys oli kahdella säätimellä toteutettu Keeley Compressor. Nyt Keeleyn kompressoreita on myyty jo 100 000 kappaletta.

Uudessa Compressor Minissä on niin ikään vain kaksi säädintä. Kyseessä ei kuitenkaan ole mikään suora kopio tuosta vanhasta pedaalista, vaan uusi kytkentä, jonka suunnitteluun Robert Keeley kertoo käyttäneensä paljon aikaa. Minipedaalina se taitaa olla ensimmäinen Keeleyn mallistossa. 

 

New York, New York

Keeley Compressor Mini edustaa tyypiltään ”Manhattan/New York”-kompressiota eli tutummin rinnakkaiskompressiota. Siinä soundi perustuu puhtaan ja kompressoidun signaalin yhdistelmään. Rinnakkaiskompressiossa on kaikessa yksinkertaisuudessa kyse siitä, että signaali jaetaan kahteen haaraan, joista yksi kulkee suoraan ja toinen tekee mutkan kompressorin kautta. Jälkimmäistä kompressoidaan (yleensä paljon), ja lopuksi kuiva ja kompressoitu soundi yhdistetään. 

Silloin kun soittimesta tullut signaali on kova, jää kompressoitu signaali siihen verrattuna hiljaiseksi, eikä vaikuta juurikaan kuultavaan tulokseen. Mutta niissä kohdissa, joissa alkuperäinen signaali hiljenee, alkaa kompressoitu haara nousta kuuluviin sen rinnalle. Yhdistelmä on soundina voimakkaampi kuin mitä kuiva soundi tai kompressoitu soundi yksinään.

Compressor Minin toiminnot on pitkälti automatisoitu. Manuaalin mukaan kompression paluuaika (release) on säädetty siten, että niin humbucker- kuin yksikelaisetkin mikit kuulostavat eloisilta ja ilmeikkäiltä, ja oman kokemukseni mukaan tämä piti paikkansa. Samoin kuivan ja kompressoidun signaalin yhdistäminen tapahtuu automaattisesti. Ratkaisua perustellaan sillä, että näin sointi pysyy selkeimmillään ja nuottien erottelu huipussaan kompressiota justeerattaessa. 

Tone recovery -kytkentä taas pitää huolen siitä, että ylätaajuuksien sointi säilyy isollakin kompressioasetuksella. Tämä ”treblen selkeyttäjä” (treble clarifier) selvästikin toimii, sillä soinnin kirkkaus tosiaan pysyi samanlaisena, vaikka kompressiosäädin oli aivan täysille säädetty.

 

Kompression kimppuun

Compressor Minissä on esivahvistin, joten ihan pienen soundin muutoksen kuulee, vaikka comp olisi täysin vastapäivään käännetty. Level- ja comp-säätimien lisäksi on jalkakytkin sekä sille merkkivalo.

Level-säätimellä asetetaan koko pedaalin voimakkuus, ei siis kuivan signaalin taso. Comp-säätö taas on omistettu pedaaliin tulevan signaalin kompressointia varten. Kuulemma sustain-aluetta on laajennettu alkuperäiseen Keeley Compressoriin verrattuna, jotta entistä huomaamattomampi kompressio olisi mahdollista.

Noin yleisesti ottaen Compressor Minin tuottama soundi oli vahva ja lihaksikas, kuten rinnaiskompressiolta odottaakin. Tässä mielessä verrokkina ollut oma, hinnakkaampi Keeley Compressor Pro tuntui jopa hieman valjulta noin suoraan päikseen verrattuna.

Pedaalin ohjelehdykässä on muutama esimerkkiasetus, joissa kaikissa Level-säätö on keskikohdassa. Kun comp-säädin on kello yhdeksän kohdalla, kyseessä on ”putkikompressio”. Näillä säädöillä pedaali vain hieman tasoittaa dynamiikkaa. Toinen esimerkkiasetus on ”kompressoitu buustaus”, mikä löytyy kun Comp-säädin on keskipäivän kohdalla. Tällöin kompressio alkaa kuulua selvemmin, ja nuottien soivuus pitenee selvästi. Kun kompression säätää ”bloom”-kohtaan eli kello kolmeen pedaali liiskaa soundia enemmän. Nyt kompression palautumisen kuulee pitkissä nuoteissa selkeästi ja esimerkiksi voimalla lyödyt ja soimaan jätetyt soinnut ”leijailevat” pitkään. Nopeissa linjoissa iskut soivat perkussiivisemmin ja pumppaavammin.

Tykkäsin paljon putkikompuratyypistä, sillä se on varsin huomaamaton, mutta tekee soittamisesta yksinkertaisesti helpompaa. Toisaalta keskikohdasta eteenpäin efekti on selkeämpi, ja esimerkiksi vahvistimen tai pedaalin ”ajaminen” onnistuu hyvin, kun level-säädintä käyttää tukena. Yksikelaisilla mikeillä soitetun särösoundin saa kyllä terästettyä aivan uuteen vaihteeseen. Yhtä lailla slide-putken käyttö puhtaalla soundilla oli mukavaa Compressor Minin kera, koska se teki nuoteista vahvoja ja pitkään soivia. Jos tuntuu, ettei kitaran ääni oikein leikkaa tarpeeksi erottuakseen, niin tämä pedaali voi olla siihen pulmaan juuri oikea lääke.

Kokeilin Compressor Miniä mielenkiinnosta myös steel-kitaran kanssa, jossa on Bill Lawrencen l-705 -humbucker. Steel-kitaroille tehdyt mikithän ovat yleensä voimakkaita verrattuna tavallisen kitaran vastaaviin. Tässä tapauksessa hinnakkaampi ja eri tavalla suunniteltu Keeley Compressor Pro piti soittimen puhtaan signaalin paremmin säröttömänä kuin Compressor Mini, sillä Pro-malli pystyy ottamaan vastaan jopa +10 dBu:n signaalitason. 

 

Tekee mitä luvataan

Keeleyn juhlakompuraa on suorastaan naurettavan helppo käyttää, soundipuoleltaan se on hyvä ja lisäksi se mahtuu pieneen tilaan. Saapa nähdä aloittiko tämä Keeleyn minipedaalien sarjan, jotenkin sellainen tuntu kyllä on. Rinnakkaiskompression ja aikaparametrien automatisointi on tehty hyvin, samoin ylätaajuuksien säilymisestä täydet pisteet. Ja kun hintakin on ihan kohdillaan, niin suosittelen tietysti kokeilemaan. 

 

Keeley Compressor Mini

Kompressoripedaali kitaralle

• automaattinen rinnakkaiskompressio
• liitännät: tulo ja lähtö, 6,3 mm jakeilla
• säätimet: level, comp, jalkakytkin (on/bypass)
• toimii 9 voltin verkkoadapterilla (ei sisälly hintaan), virrankulutus vähintään 10 milliampeeria
• värivaihtoehdot: Black Neon, Artic White (rajoitetun ajan)
• valmistusmaa: Yhdysvallat
• hintaluokka 150 € testin tekohetkellä

Lisätiedot: Custom Sounds

••• 

Tämä artikkeli on julkaistu alunperin Riffin printtinumerossa 6/2021. Vastaavantyyppisiä käyttökokeisiin perustuvia tuotearvioita julkaistaan jokaisessa Riffin printtinumerossa.  

 Jos pidät näitä juttuja hyödyllisinä tai viihdyttävinä, voit tukea Riffin tulevaa julkaisutoimintaa kätevästi ostamalla itsellesi vaikka tuoreen printtinumeron tai tilaamalla lehden esimerkiksi kahden numeron tutustumistarjouksena. 

Riffin voi ostaa digitaalisena näköispainoksena Lehtiluukkupalvelusta.  

Printti-Riffiä myyvät hyvin varustetut soitinliikkeet sekä Lehtipisteen myymälät kautta maan. Lehteä sekä irtonumeroita voi tilata myös suoraan kustantajalta näillä sivuilla olevan Riffi-kaupan kautta.