Mad Professor Dual Blue Delay – tuplasti viivettä

|
Image

Mad Professor toi uuden delay-pedaalinsa myyntiin tänä syksynä. Siitä on puhuttu paljon, eikä se mikään ihan peruspalikka olekaan. 

 

Mad Professorin Deep Blue Delay sai kehuja vintage-tyylisestä soinnistaan ja helposta käytettävyydestä. Dual Blue Delayssa toimintoja on huomattavasti enemmän, sillä se rakentuu kahden itsenäisen delay-kanavan ympärille. Short-kanavan tuottama viive on maksimissaan 315 millisekuntia, kun taas Long-kanavassa päästään 810 millisekuntiin asti.  

Kanavien säädöt ovat keskenään aivan identtiset: level kontrolloi efektin voimakkuutta, tone sen äänensävyä, repeat toistojen määrää ja delay viiveen pituutta. 

Delay luodaan digitaalisesti, mutta tone- ja level-säädöt on sijoitettu D/A-muunnoksen jälkeen, joten ne muovaavat signaalia analogisesti. Kuiva sointi on luonnollisesti kokonaan analoginen.

 

Kaksi kanavaa ja enemmänkin

Pelkästään se, että Dual Bluella voi yhdellä kytkimen polkaisulla vaihtaa vaikkapa slapback-delaysta pidempään viive-soundiin on jo itsessään vapauttava tunne. Delay-pedaalien vakio-ominaisuudeksi nykyään luettava tap-tempo kuuluu sekin luonnollisesti pakettiin, mikä tekee käytöstä vieläkin joustavampaa. Lisäksi kanavat saa käyttöön yhtä aikaa rinnan kytkettynä, kun siirtyy Dual-tilaan, jolloin aukeaa kokonaan uusi tehostemaailma. 

Hyvä ei lopu tähän. Nauhakaiuista tuttu useamman äänipään tuottama rytminen viivesoundi löytyy nykyään tietyistä digitaalisista delay-pedaaleistakin, ja myös Dual Blue Delayssa tällainen multihead-ominaisuus on. Tämän efektin vaikutuksia voi muunnella kääntämällä viivästetyn signaalin napaisuuden nurin niskoin. Ei kuitenkaan omalla kytkimellään, vaan toimi hoidetaan painamalla Mode/Tap-kytkintä samalla kun kytketään pedaali virtalähteeseen. Kun vihreä valo vilkkuu, ollaan phase inverted -tilassa, punaisen vilkkuessa käytössä on direct phase. 

Samalla logiikalla, mutta On/Off-kytkintä käyttäen vaihdetaan pedaalin ohitustila, jolloin valittavissa on joko true bypass -kytkentä tai bufferoitu lähtö. Koska kummallakin tavalla on tietyt etunsa ja ennenkaikkea tinkimättömät kannattajansa, on erinomainen juttu jättää valinta tällä tavalla käyttäjälle itselleen.

Pedaalin liitännät on sijoitettu kotelon päätyyn. Sieltä löytyy instrumentin tulo- ja lähtöjakkien ohella vielä toinenkin lähtö, jonka kautta pedaalista saa ulos pelkästään efektoidun soundin. Tämä on hyvä uutinen niille, jotka suosivat dry/wet-rig-tyyppistä ratkaisua, jossa efektejä  ohjataan kokonaan omaan vahvistimeensa. Hyödyllinen se on myös äänittäessä.

 

Muutakin eroa kuin pituus

Kanavat eroavat paitsi viiveajan maksimipituuden, myös sointinsa puolesta. Short on luonteeltaan paksumman ja sanoisinko myös tummemman tai utuisemman oloinen. Long-kanavassa delayn atakki taas erottuu selkeämmin, ja sointi tuntuu kirkkaammalta, siistimmältä. 

Kuten valmistajakin toteaa, Short-kanava sopii paremmin vanhankantaisiin efekteihin. Long-kanava puolestaan vastaa paremmin modernin rockin tarpeisiin paitsi soinnin, myös pidemmän delay-aikansa vuoksi. Mikä tärkeintä, molemmat kuulostavat miellyttäviltä, hieman erilaisilta vain. 

 

Lyhyt ja pidempi painallus

Delay on delay, ja jos se kuulostaa miellyttävältä, sen jälkeen merkitsevät ominaisuudet ja käyttökokemus. Dual Blue Delay täyttää ensimmäisen ehdon aivan heittämällä, joten siirrytään arvioimaan sen käytettävyyttä. 

Jotta Dual Blue Delayn käytöstä tulee sujuvaa, täytyy opetella muistamaan muutama ”toimintakoodi” – kahden kytkimen takana kun on enemmän kuin vain pari toimintoa. 

Systeemi selitetään pedaalin mukana tulevassa manuaalissa, joka löytyy myös valmistajan nettisivustolta. Toimintaperiaate on siinä selitetty nuolikuvioin, jotka hetken tutkailu riitti avaamaan. Sen jälkeen soiton aikana tarvittavien vaihtojen systeemi oli helppo muistaa. Siitä kertoo sekin, että systematiikka pysyi muistissa ainakin vielä viikon pedaalin palauttamisen jälkeenkin. 

Pedaali kytketään päälle On/Off-kytkimellä, ja kanavien välinen vaihtaminen hoidetaan Mode/Tap-kytkimellä, molemmissa tapauksissa nopeasti yhdellä polkaisulla. Pidempi, vähintään sekunnin mittainen painallus on tarpeen, kun haluaa siirtyä Dual- tai Multihead-moodeihin. Ensimmäiseen vie Mode/Tap-kytkin ja siirtymisen merkiksi molempien kanavien valot menevät päälle. Multihead-tilaan puolestaan pääsee On/Off-kytkimellä ja vaihdon jälkeen molempien kanavien valot vilkkuvat vuorotellen Multiheadin merkiksi. 

Tap tempo -tila aukeaa, kun Mode/Tap-kytkintä painaa kaksi kertaa nopeasti, jolloin Long-kanava alkaa vilkkua. Aina kun haluaa takaisin käytössä olevasta moodista edelliseen, sinne pääsee painamalla Mode/Tap -kytkintä lyhyesti. Poikkeuksena skenaariot, joissa halutaan palata multihead-tilasta Dual-moodiin tai tap temposta multihead-tilaan.

Ihan kätevää siis. Mainio juttu on myös se, että kun pedaalin kytkee bypassille, edellinen käytössä ollut tila symboleineen jää näkyviin. Tällöinkin voi siis vaihtaa mihin tahansa viidestä eri moodista, ja kytkeä sitten pedaalin päälle kun aika on.

 

Inspiroivaa, kyllä

En nyt oikein osaa toivoa, mitä Dual Blue Delayssa pitäisi olla eri tavoin tehty. Soundi on kunnossa ja käytön oppii nopeasti. Pedaali on kooltaan melko kompakti ja mahtuu efektilautaan suhteellisen vaivatta. Kun samojen kytkinten käyttö tilanteesta riippuviin eri tehtäviin ei ollut loppujen lopuksi hankalaa omaksua, ei suuremman koon kenties mahdollistama lisänamikoiden valikoimakaan tunnu oleelliselta toiveelta.

Nautin kyllä tämän kanssa soittamisesta huomattavasti. Dual Blue Delayn monipuoliset toiminnot inspiroivat etsimään uusia asioita niin yhden kuin kahdenkin vahvistimen kanssa. Tässä on delay moneen musiikkityyliin, olivatpa intressit sitten rockabillyn/rautalangan, modernin rockin tai vaikkapa maisemallisen jazz-kitaroinnin saralla. Erityisesti multihead-ominaisuus lienee monille mieleinen juttu.

Jos etsii yksinkertaista delay-pedaalia, jota käyttää silloin tällöin mausteena, Dual Blue Delay lienee turhankin monipuolinen ja siten hintavakin hankinta. Jos taas delayn käyttö on olennainen osa omaa soittotyyliä, tämä on ehdottomasti tutustumisen arvoinen pedaali. Ja mitä hintaan tulee, niin tässähän ostetaan käytännössä kaksi efektilaitetta samassa paketissa ja saa vähän vielä ekstraakin päälle, helposti navigoitavassa muodossa. 

 

 

Mad Professor Dual Blue Delay

Delay-pedaali, jossa on kaksi itsenäisesti säädettävää kanavaa
 

• Kaksi kanavaa: Short (max. 315 ms), Long (max. 810 ms)

• Säädöt/kanava: level, tone, repeat, delay

• Kytkimet: Mode/Tap, On/Off

• Dual-tila (kanavat yhtä aikaa päällä rinnan kytkettynä)

• Multihead-tila (valittavissa vaiheenkääntö)

• Tap tempo (Long-kanavassa)

• Ohituskytkentä: valittavissa true bypass/buffered bypass

• Liitännät: mono in, mono out, echo only out

• Virrankulutus: 80 mA (9 v), toimii verkkolaitteella
(8,5-12 volttia)

• Hintaluokka 350 euroa

 

Lisätiedot: Custom Sounds

•••

Tämä artikkeli on julkaistu alunperin Riffin printtinumerossa 6/2017. Vastaavan tyyppisiä käyttökokeisiin perustuvia tuotearvioita julkaistaan jokaisessa Riffin printtinumerossa.  Jos pidit juttua hyödyllisenä tai viihdyttävänä, voit tukea Riffin tulevaa julkaisutoimintaa kätevästi ostamalla itsellesi vaikka tuoreen printtinumeron tai tilaamalla lehden esimerkiksi kahden numeron tutustumistarjouksena.

Riffin voi ostaa digitaalisena näköispainoksena Lehtiluukkupalvelusta.  

Printti-Riffiä myyvät hyvin varustetut soitinliikkeet sekä Lehtipisteen myymälät kautta maan. Lehteä sekä irtonumeroita voi tilata myös suoraan kustantajalta näillä sivuilla olevan Riffi-kaupan kautta. 


Ennen vuotta 2010 julkaistuja numeroita voi tiedustella suoraan asiakaspalvelusta s-postilla, taannehtivia lehtiä myydään niin kauan kuin ko. numeroa on varastossa.
 

Lehden digitaalinen versio vuosikerrasta 2011 alkaen on ostettavissa myös Lehtiluukkupalvelusta.

Lisää nettiin avattuja laitetestejä näet alempaa tältä sivulta ja voit selata niitä myös tästä.