Mad Professor Supreme

|
Image

Kaksi erilaista kanavaa, kaksi erilaista säröä. Yksitellen tai kimpassa. 

Hillitysti kimaltelevan vaaleansinisen ulkokuoren omaava Supreme on syntynyt maailmallakin suurta arvostusta nauttivan turenkilaisen vahvistin- ja pedaalivalmistaja Mad Professorin sekä englantilaisen, vähintäänkin yhtä arvostetun blues-kitaristi Matt Schofieldin yhteistyön tuloksena. Kumppaneiden johtavana ajatuksena kerrotaan olleen pyrkimys löytää talla- ja kaulamikrofonille itsenäiset, niille optimoidut säröpiirit ja kanavat.

Näin myös tehtiin, Supremen A-kanavan kallistuessa vahvasti Mad Professorin Royal Blue Overdriveen ja B-kanavan edustaessa kokonaan uutta designia. Luonteeltaan A-kanava on low gain -tyyppinen, ja suunniteltu käytettäväksi nimenomaan kaulamikrofonin kanssa. B-kanava puolestaan tarjoaa soittajan käyttöön tuhdimpaa säröä, jossa on paljon headroomia.

 

Ei tarvetta manuaalille

Kahdella jalkakytkimellä varustetun Supremen käyttö on äärimmäisen yksinkertaista: B-kytkimellä pedaali polkaistaan joko päälle tai standby-tilaan. A-kytkimellä taas vaihdellaan kanavien välillä.

Mad Professor Supreme toimii yhdeksän voltin verkkolaitteella ja pedaalissa on instrumentille omat tulo- ja lähtöliitäntänsä. Vaikka pedaali toimii myös 12 V jänniteellä, sen hyödyntäminen ei kuitenkaan kasvata käytettävissä olevan headroomin määrää.

Säädöt ovat tutut jokaiselle overdrive- ja säröpedaaleja edes jossain vaiheessa uraansa hypistelleelle pelimannille. Volume-hanikalla määritetään ulostulevan äänenvoimakkuuden taso ja drivellä annostellaan signaalin säröytymisen määrää. Kaksialuei-sella sävynsäätimellä voidaan hienosäätää treble- ja bassotaajuuksien tasapainoa.

Äkkiseltään mielenkiintoisin vipstaaki löytyy kanavien välistä. Potentiometrien välissä nököttävällä kytkimellä voidaan nimittäin valita, toimivatko pedaalin molemmat kanavat samanaikaisesti ns. stack-tilassa (A+B) vai vuorotellen A/B-tilassa, jossa yksi kanava kytkeytyy automaattisesti pois päältä toisen aktivoituessa.

Sävykästä säröä

Luonteeltaan maltillisempi A-kanava soveltuu erinomaisesti boostiksi ajamaan reunasärön rajamailla taiteileva signaali rajan rouheammalle puolelle. Drive lounaan ja etelän välimaastossa voidaan pelkkää volumea säännöstelemällä löytää helposti purevuutta komppeihin ja pidempää sointia soolonuotteihin.

Sellaisenaan drive yltää myötäpäivään kierrettäessä jonnekin rosoisemman bluesin ja klassisen rockin maailmoihin. Säännösteltiinpä gainia sitten kuinka kovalla kädellä tahansa, kanava säilyttää dynaamisuutensa ja tottelee esimerkillisesti soittimen kontrolleja koko drive-hanikan kääntösäteen matkalta.

B-kanava tarjoilee soittajan käyttöön astetta tai pariakin räväkämpää soundia. Se toimii mainiosti pääasiallisena särön lähteenä, mikäli esimerkiksi yksikanavainen vahvistin halutaan pitää mahdollisimman puhtaana ja gainit pyritään hakemaan pääasiallisesti ulkoisista lähteistä.

Stack-vipstaakia napsauttamalla A+B-asentoon molemmat kanavat aktivoituvat päälle samanaikaisesti, lisäten kompressio- ja saturaatiomahdollisuuksia vielä entisestään. Gainia ei kuitenkaan ole varastossa mitenkään loputtomasti, eikä soundi karkaa suurimmillakaan asetuksilla kirskuvan sirkkelisärön puolelle vaan omaa pikemminkin fuzzahtavaa pyöreyttä ja vanuvuutta. Vanhan liiton metallisteilla ei kuitenkaan ole syytä huoleen – asetukset varsin uskottavaan laukkakomppiin ovat ruuvattavissa pienellä vaivalla esiin.

 

Monikäyttöinen paketti

Koska Schofield itse ollaan totuttu näkemään lähes yksinomaan perinteisten stratocastereiden varressa, Supremen voisi äkkiseltään luulla olevan suunnattu nimenomaisesti yksikelaisille mikrofoneille. Käytännössä se osoittautui kuitenkin mitä mainioimmaksi vaihtoehdoksi myös humbucker-käyttöön. Soundia ei saanut puuroutumaan hivenen kuumemmillakaan humppareilla ja sointi pysyi erottelevana bassovoittoisemmillakin asetuksilla. Alataajuuksiin yksikelaisia tallamikrofoneja silmällä pitäen lisätty piikkikään ei pitäisi olla ongelma, sillä se tasoittuu helposti pelkkää bass-potikkaa pakittelemalla.

Supreme on näennäisestä yksinkertaisuudestaan huolimatta varsin monikäyttöinen laite. Se on omiaan laajentamaan yksikanavaisia vahvistimia suosivan soittajan soundipalettia tai tallentamaan, kuten perimmäinen ajatus onkin, eri mikeille niiden tarpeita parhaiten vastaavat säädöt. Keikkailevalle ja useampia eri boost- ja overdrive-pedaaleita polkemaan tottuneelle artistille sen voisi hyvinkin kuvitella riittävän laudan ainoaksi särkijäksi.

 

Mad Professor Supreme

Kaksikanavainen overdrive-/säröpedaali

• säädöt: Volume, Drive, Treble, Bass
• stack-tila (A+B tai A/B)
• käyttö paristolla tai virtalähteellä
• virrantarve: 15 mA, 9–12 V DC
• hinta: 265 euroa

Lisätiedot: Mad Professor

••• 

Tämä artikkeli on julkaistu alunperin Riffin printtinumerossa 5/2019. Vastaavantyyppisiä käyttökokeisiin perustuvia tuotearvioita julkaistaan jokaisessa Riffin printtinumerossa.  Jos pidit juttua hyödyllisenä tai viihdyttävänä, voit tukea Riffin tulevaa julkaisutoimintaa kätevästi ostamalla itsellesi vaikka tuoreen printtinumeron tai tilaamalla lehden esimerkiksi kahden numeron tutustumistarjouksena.

Riffin voi ostaa digitaalisena näköispainoksena Lehtiluukkupalvelusta.  

Printti-Riffiä myyvät hyvin varustetut soitinliikkeet sekä Lehtipisteen myymälät kautta maan. Lehteä sekä irtonumeroita voi tilata myös suoraan kustantajalta näillä sivuilla olevan Riffi-kaupan kautta. 


Ennen vuotta 2010 julkaistuja numeroita voi tiedustella suoraan asiakaspalvelusta s-postilla, taannehtivia lehtiä myydään niin kauan kuin ko. numeroa on varastossa.
 

Lehden digitaalinen versio vuosikerrasta 2011 alkaen on ostettavissa myös Lehtiluukkupalvelusta.

Lisää nettiin avattuja laitetestejä näet alempaa tältä sivulta ja voit selata niitä myös tästä.