Q\Strip – tehokas ja monipuolinen

Ison studiomikserin kanava-korjainten täytyy tarjota kunnolliset ja moneen pätevät työkalut mitä erinäisimpiin muokkaus-tarpeisiin. Nyt Tech21 houkuttelee kitaristeja vastaavalla paketilla.

 

Q\Strip tarjoaa instrumentalistille kattavan satsin studiomaisia työkaluja jämerässä metallikotelossa ja pedaalimaailman tapaan jalalla poljettavalla ohituskytkimellä varustettuna.

Signaalitien alkupäässä on liukukytkimellä aktivoitava bassoleikkuri, joka vaimentaa tarvittaessa jyminät olemattomiin ja kuorii turhan mudan pois alakerrasta. Diskanttileikkuri puolestaan rajaa toistokaistan yläreunan suhinat ja kihinät.

Suotimien väliin jää nelialueinen korjain, jossa on säätövoimaa +/-18 desibelin verran jokaisella kaistalla.

Ekvalisaattorin laitimmaiset yksiköt toimivat hyllytyyppisesti ja kiintein rajataajuuksin. Edellisten väliin jää kaksi puoliparametrista keskialueen yksikköä, joissa kummassakin voi erikseen säätää korjauksen voimakkuutta ja vaikutustaajuutta.
Molemmissa vaikutuksen voi kohdistaa portaattomasti varsin laajassa haarukassa, ja kaistat ulottuvat myös reilusti toistensa päälle, kuten asiaan kuuluukin.
Alempi korjain ylettyy tarvittaessa 700 Hz:n korkeudelle asti, kun taas ylemmän kaistan vaikutuksen voi kohdistaa alimmillaan 300 Hz:n lukemaan. Tämä antaa mainiosti liikkumatilaa kitarasoundillekin kriittisen keski-alueen muokkaamiseen, mutta tarjoaa samalla myös mahdollisuuden melko ekstriimiin ruuvaukseen: supersyvä keski-alueen skuuppaus tai lähestulkoon itsekseen oskilloiva hirmukorostus onnistuvat helposti, kun korjaimet pinoaa päällekkäin toisiaan tehostamaan.

Toteutuksen tarkkuudesta kertoo se, että yhdellä keskialueen korjaimella tehdyn muokkauksen voi varsin pätevästi myös kumota toisella, kun vaikutustaajuudet kohdistaa kyllin tarkasti päällekkäin ja sovittaa korostuksen ja vaimennuksen määrät samoiksi. Jos jotakin eroa alkuperäiseen signaaliin jääkin, ei sitä kitaravahvistimen kautta kuunneltaessa käytännössä huomaa.

Jotta muokattu signaali olisi voimakkuudeltaan sovelias jatkoa varten, kuuluu Q\Stripin varusteluun myös volumesäädin.

 

Monipuoliset liitännät

Laitteen tulojakki on tarkoitettu nimenomaan instrumenttikäyttöön, mutta lähtöpuolella on tarjolla useitakin vaihtoehtoja.

Mikserin tai tallentimen syöttämiseen on balansoitu XLR-liitäntä. Se on varustettu omalla painokytkimellään, jolla lähtösignaalin tasoa voi pudottaa 20 desibeliä. Audiomaaton erotuskytkin maalenkkien katkaisuun kuuluu sekin XLR-liitännän varusteluun.

Tulojakin viereen sijoitettu balansoimaton lähtöjakki puolestaan sopii joko seuraavien pedaaleiden tai instrumenttivahvistimen syöttöön. Jakkilähdön signaalitasoa taas voi kytkimellä nostaa kymmenen desibeliä, joten sovitusvaraa löytyy.

Näillä eväillä Q\Stripin voikin valjastaa palvelukseen sujuvasti, olipa kyseessä kytkeytyminen PA-systeemiin keikalla tai äänityslaitteistoon studiossa.

 

Ei kopio vaan oma itsensä

Q\Strip ei ole suora toisinto minkään nykyisen tai vintage-mik-se-rin kanavakorjaimesta, vaikka kotelon ja nuppien väritys tiettyyn brittiperinteeseen vihjaakin. Kyse on Tech21:n aivan omasta ekvalisaattorista, jonka ideana on tarjota samanlainen käyttökokemus ja mahdollisuudet kuin studion perinteisillä isoilla mikserillä. Kun laite on suunnattu nimenomaan kitaralle ja bassolle, on luontevaa, että se huomioidaan myös säätöjen toiminnassa. Q\Stripin bassokorjain vaikuttaakin verraten alhaalla, ja tyypillisen 10 kHz:n paikkeille asetetun rajataajuuden sijasta diskanttikorjaimelle ilmoitetaan rajaksi 1 kHz. Jälkimmäistä lukemaa ei pidä tuijottaa liian uppiniskaisesti, sillä vaikka vaikutukset todella näkyvät jo kilohertsin kohdalla, niin täyden tehonsa korjain saavuttaa kuitenkin paljon ylempänä, 4–5 kHz:n seutuvilla, josta ylöspäin vaikutus jatkuu tasaisena.

Akustisen kitaran sähköinen toisto löysi Q\Stripillä luonnikkaan sävynsä nopeasti ja monipuoliset korjaimet sekä niitä tukevat kiinteät suotimet osoittautuivat päteviksi työkaluiksi. Kontaktimikrofonin kaksi perusongelmaa – kaikukoppaan osuvan käden tuottamat jysähdykset sekä kontaktielementeille tyypillinen muovinen kihinä – hoituivat bassoleikkurin ja ylemmän keskialueen korjaimen käytöllä näppärästi. Ja jäljelle jäi vielä välineet basson ja alemman keskialueen justeeraukseen sekä ylärekisterin helinän säätöön.

Akustisen kitaran serkun, f-aukkoisen orkesterikitaran honotusta ekvalisaattori ei täysin muuksi muuttanut, mutta sen luonnostaan ynseä ilme muuttui kyllä huomattavasti sovinnollisemmaksi ja erittäin onnistunut akustisen teräskielisen imitaatiokin löytyi ruuvaamalla. Musiikin sekaan miksattuna jälkimmäinen olisi mennyt aivan täydestä.

Lankkukitaran soundin muokkaus sujui sekin mutkattomasti lähestymistavasta riippumatta: tulokset ruokkivat uteliaan kokeilijan fiiliksiä ja palkitsivat yhtä lailla määrätietoisen säätäjän. Q\Stripin korjaimet ovat niin tehokkaita, että niillä lähestulkoon kääntää yön päiväksi ja erillinen voluumihanikka onkin tuiki tarpeellinen.
Miinuspuolta käytettäessä signaalista saa nimittäin kaivettua puhdin totaalisesti olemattomiin, mutta toiseen suuntaan ruuvattaessa tökyä tulee lopulta niin paljon lisää, että seuraava laite lankeaa kyllä polvilleen. Tasapainotus voluumihanikalla on paikallaan molemmissa tapauksissa.

Tech21 ei ole varustanut Q\Stripiä millään perinteisellä kitara- tai bassoefektillä vaan kyseessä on yleispätevä työkalu, jota en epäröisi kokeilla kitaroiden ohessa myöskään bassosoundia muokattaessa. Laitteen oma sointi on neutraali ja värittämätön, mutta ekvalisoitaessa sen vaikutukset ovat huomattavat. Jos ei tiedä mitä tekee, tulokset saattavat olla vähemmän mairittelevia, mutta taitavissa käsissä Q\Strip on erittäin pätevä työkalu niin soundien hienosäätöön kuin suoranaisten ongelmien ratkaisuunkin.
Tämä on niitä laitteita, että yksi tällainen olisi aina hyvä olla käsillä, ainakin varmuudeksi.
 

Tech21 Q\Strip

Ekvalisaattoripedaali instrumenttikäyttöön

• kytkinvalintainen bassoleikkuri, < 45 Hz, 12 dB / oktaavi
• kytkinvalintainen diskanttileikkuri. > 3 kHz, 12 dB / oktaavi
• hyllykorjain bassolle, @40 Hz, +/-18 dB
• kellokorjain keskialueelle, 40 – 700 Hz, +/-18 dB
• kellokorjain keskialueelle, 300 Hz – 6 kHz, +/-18 dB
• hyllykorjain diskantille, @1 kHz, +/-18 dB
• voimakkuudensäädin, +/-20 dB

Liitännät
• instrumenttitulo, 6,3 mm jakki
• rinnakkaislähtö tulosignaalin suoraan jatkamiseen, 
6,3 mm jakki
• balansoimaton lähtö, 6,3 mm jakki, -10 dB pad kytkin
• balansoitu XLR-lähtö, phantom- ja ground lift -kytkimet

• käyttö ulkoisella virtalähteellä tai paristolla
• hintaluokka < 300 euroa

Lisätiedot: Musamaailma

•••

Tämä artikkeli on julkaistu alunperin Riffin printtinumerossa 4/2017. Vastaavan tyyppisiä käyttökokeisiin perustuvia tuotearvioita julkaistaan jokaisessa Riffin printtinumerossa.  Jos pidit juttua hyödyllisenä tai viihdyttävänä, voit tukea Riffin tulevaa julkaisutoimintaa kätevästi ostamalla itsellesi vaikka tuoreen printtinumeron tai tilaamalla lehden esimerkiksi kahden numeron tutustumistarjouksena.

Riffin voi ostaa digitaalisena näköispainoksena Lehtiluukkupalvelusta.  

Printti-Riffiä myyvät hyvin varustetut soitinliikkeet sekä Lehtipisteen myymälät kautta maan. Lehteä sekä irtonumeroita voi tilata myös suoraan kustantajalta näillä sivuilla olevan Riffi-kaupan kautta. 


Ennen vuotta 2010 julkaistuja numeroita voi tiedustella suoraan asiakaspalvelusta s-postilla, taannehtivia lehtiä myydään niin kauan kuin ko. numeroa on varastossa.
 

Lehden digitaalinen versio vuosikerrasta 2011 alkaen on ostettavissa myös Lehtiluukkupalvelusta.

Lisää nettiin avattuja laitetestejä näet alempaa tältä sivulta ja voit selata niitä myös tästä.

 

 

29.09.2018
|
Lauri Paloposki
Tekninen toteutus: Sitebuilders Finland Oy