Nayteikkuna

Rødecaster Pro – podcasteja laakista

Podcast tai suora haastattelu, asialla kokenut audiopersoona tai oman työnsä ohessa taltioiva juontaja-toimittaja – Rødecaster Prolla lähetyksen saa kasaan ja ulos vaivatta.

 

Käyttäjäkunnan moninaisuus on huomioitu Rødecasterissa kautta linjan. Käyttö perustuu pääasiassa yleispäteviin etukäteisasetuksiin, joista valitaan tilanteeseen sopivimmat. Jos taitoa ja intoa riittää, voi asetuksia myös jonkin verran muokata. 

 

 

Ihan alkuun laitteelle kerrotaan millainen mikrofonityyppi on käytössä. Valikoimassa on useita Røden omia malleja, sekä geneerinen dynaaminen mikrofoni ja geneerinen kondensaattorimalli. Koostumus on luonteva, mutta yhtä ilmeinen kuin K-ryhmän Pirkka-lehdessä, jossa esillä on vain oman kaupan tuotteita. Kun etenkin jenkkilässä radiotuotannossa on suosittu pitkään EV:n ja Shuren tiettyjä dynaamisia malleja, niin varmasti aika helposti niillekin olisi voitu räätälöidä omat presettinsä. Ehkäpä tämä asia huomioidaan tulevissa päivityksissä?

Uteliaan kokeilijan ei kannata selata presettejä soundien vertaamiseksi kanava auki, sillä jokaiselle mikrofonityypille on asetettu ennalta myös sille sopivaksi ajateltu gain-asetus ja näiden välillä on isojakin eroja. Mahdollisen soundimuutoksen ohessa myös taso saattaa heilahtaa rajusti. Gainia voi kuitenkin säätää itsekin ja sen suhteen lähtötilanne on todellakin vain perusasetus, josta aletaan. 

Kuulokekuuntelun maksimivoimakkuutta vartioiva limitteri on oletusarvoisesti päällä ja suojaa pahimmilta tunaroinneilta. Jos käyttäjällä on homma hyppysissään, limitterin voi halutessaan myös napsauttaa pois päältä.

Radiolle tyypilliset haastattelut ja pyöreän pöydän keskustelut on huomioitu: kuulokelähtöjä on neljä, jokainen omalla voimakkuudensäädöllään varustettuna. Erillinen stereolähtö tarkkaamokuuntelua varten on sekin oman hanikkansa takana.

 

Soundia mikille

Rødecasterin mikrofonikanavissa on muokkaukseen runsaammat työkalut, kun taas ulkoisille ohjelmalähteille tarkoitetut ovat niukemmin varusteltuja.

Mikrofonikanavien Voice-valikosta voi valita puhujan äänensävyä parhaiten kuvaavan vaihtoehdon (matala ääni, keskiverto ja korkea), ja toinen kolmivalinta puolestaan koskee puhetapaa asteikolla heiveröisestä vahvaan. Sopivilla valinnoilla soundin ilmettä voi tehostaa tai hillitä, mutta asetuksilla on toinenkin tehtävä. Ne ohjaavat kanavan pitkälti automatisoituja muokkaustoimintoja – kompressoria, s-limitteriä, bassoleikkuria sekä kohinaporttia. 

Ykköskanavassa on ekstrana ducker-kytkin, jota käytettäessä muut kanavat vaimentuvat automaattisesti sen verran, että ykköskanavan viesti ajaa niiden yli aina kun siihen puhutaan.
Aphexin big bottom -bassokorostus ja Aural Exciter -kihistin kuuluvat mikrofonikanavien työkalupakkiin nekin.

Jokainen työkalu voidaan kytkeä yksitellen päälle tai pois, ja erittäin kätevä on kaikki muokkaustoiminnot kerralla ohittava pääkytkin, jolla prosessoimatonta ja prosessoitua ääntä voi vertailla kätevästi.

Ulkoisen ohjelmalähteen käyttöön varatuissa USB- ja Bluetooth-kanavissa on rajallisemmin työkaluja, mutta Aphexin ryydit löytyvät niistäkin.

USB-kanavan toinen rooli on palvella puhelinhaastatteluissa mobiilin liityntänä, vaikka puhelimelle on varmuudeksi myös oma kanavansa analogisella 3,5 mm:n jakkitulolla. Molemmissa on mahdollisuus käyttää mix minus -toimintoa, jolla estetään puhelimesta tulevan signaalin kiertäminen takaisin puhelimeen turhaa kaikua tuottamaan.

 

Äänitehosteet sekaan

Kansilevyn painikkeiden taakse saa liipaisuvalmiiksi kahdeksan samplattua äänitehostetta. Valaistuille painikkeille voi määrittää omat värinsä ja näyttöruudussa näkee miten tehosteen symbolin taustaväri hupenee sitä mukaa kun sample soi. Ei siis tarvitse arpoa, koska jatkaa jutustelua, kone kertoo kun h-hetki lähestyy.

Näytön kirkkauden lisäksi voi säätää myös painikkeiden valotehoa, ja jälkimmäiselle on mukavasti kaksi eri asetusta. Kirkkaus tai himmeys silloin, kun tehoste ei soi ja toinen määritys valon määrälle siihen tilanteeseen, kun painiketta on käytetty ja tehoste soi.

Painikkeiden reagointitavallekin on neljä eri vaihtoehtoa. Näistä latch liipaisee samplen käyntiin aina alusta ja soiton voi katkaista uudella napautuksella. Pause-moodissa tehoste pysähtyy uudella täppäyksellä ja jatkaa jälleen seuraavalla täppäyksellä siitä kohdasta, johon soitto pysäytettiin. Replayllä puolestaan voi nykyttää samplea dj-tyyliin. Play taas soittaa samplen aina alusta loppuun kokonaisuudessaan vaikka mitä tekisi soiton aikana.

Käytössä olevan pankin lisäksi reservissä voi samaan aikaan olla vielä kaksi muuta kahdeksan tehosteen pankkia. Pankista toiseen ei pääse vaihtamaan samplen soidessa, joten peräkanaa liipaistavat tehosteet pitää järjestää samaan pankkiin. Se käy helposti tietokoneella ja Røden applikaatiolla. Tehosteiden keskinäinen voluumisäätö vaatii sekin ulkoista työasemaa, säätö kun pitää tehdä jo ennen tehosteiden tuomista Rødecasteriin, joka ei tarjoa minkäänlaisia työkaluja sen paremmin tehosteiden kuin laitteella tehtyjen tallenteidenkaan editointiin.

Tiedostojen liikuttelu Rødecasterin ja tietokoneen välillä käy applikaatiolla. Tehosteiden lataamisen lisäksi Røden applikaatiolla voi siirtää valmiita tallenteita laitteelta tietokoneelle. Käytännössä puuha on helppoa ja varsin nopeaakin.

Yhteistoiminnan luvataan sujuvan myös tunnettujen DAW-ohjelmien kanssa, mutta siihen puoleen en testijakson aikana ottanut tuntumaa.

 

Erittäin hyvä, vaan ei täydellinen

Rødecaster Pro on onnistunut tuote. Se ei paina paljoa, mahtuu selkäreppuun tai kohtuullisen kokoiseen salkkuun ja sopii senkin vuoksi liikkuvan toimittajan työkaluksi. Liitäntöjä on riittävästi useammankin keskustelijan kokoonpanoille ja testihetken käyttöjärjestelmällä pystyi jo tallentamaan myös moniraitaisen paketin, jota voi tarvittaessa editoida tietokoneessa.

Automaattiset muokkaustoiminnot ajavat asiansa pääosin erinomaisesti, joskaan dynamiikan hallinnassa ei kannata heittäytyä sinisilmäisesti koneen varaan. Etenkään, jos kanava-asetuksia ei ole huolellisesti optimoitu kunkin puhujan ja mikrofonin mukaisiksi. Keskivertotapauksissa jälki on siistiä ihan heittämällä, mutta tietyillä äänteillä, äänenvoimakkuuksilla ja puhujan rekisterillä syntyy yhdistelmiä, joita automatiikka ei aina tunnista kunnolla.

Jakoavaimella voi vääntää monenkokoisia muttereita ja pultteja, mutta sillä ei voi ruuvata. Sama logiikka pätee Rødecaster Prohon – musiikkiäänityksiin tai edes tietokoneen audioliittymäksi kotistudiossa se on rajoittunut verrattuna monikanavaisiin interfaceihin. Kyllä sillä silti saa studioon vieraaksi saapuneen pienen akustisen kombon mukaan radiolähetykseen, mutta parhaimmillaan se on ehdottomasti päätehtävässään – lennossa julkaisuvalmiiksi koostettavan puheohjelman tuotannossa. Joko studiossa tai liikkuvan työyksikön perustana.

 

Rødecaster Pro

Erikoistallennin podcastien ja radiohjelmien tekoon

• tallennusvälineenä microSD
• tallennusmahdollisuus suoraan tietokoneelle
• neljä mikrofonikanavaa
• neljä kuulokeliitäntää
• kolme lisäkanavaa:  USB, Bluetooth, mobiili
• tarkkaamokuuntelun liitännät
• hintaluokka 600 euroa


Lisätiedot: Røde

••• 

Tämä artikkeli on julkaistu alunperin Riffin printtinumerossa 6/2019. Vastaavantyyppisiä käyttökokeisiin perustuvia tuotearvioita julkaistaan jokaisessa Riffin printtinumerossa.  Jos pidit juttua hyödyllisenä tai viihdyttävänä, voit tukea Riffin tulevaa julkaisutoimintaa kätevästi ostamalla itsellesi vaikka tuoreen printtinumeron tai tilaamalla lehden esimerkiksi kahden numeron tutustumistarjouksena.

Riffin voi ostaa digitaalisena näköispainoksena Lehtiluukkupalvelusta.  

Printti-Riffiä myyvät hyvin varustetut soitinliikkeet sekä Lehtipisteen myymälät kautta maan. Lehteä sekä irtonumeroita voi tilata myös suoraan kustantajalta näillä sivuilla olevan Riffi-kaupan kautta. 


Ennen vuotta 2010 julkaistuja numeroita voi tiedustella suoraan asiakaspalvelusta s-postilla, taannehtivia lehtiä myydään niin kauan kuin ko. numeroa on varastossa.
 

Lehden digitaalinen versio vuosikerrasta 2011 alkaen on ostettavissa myös Lehtiluukkupalvelusta.

Lisää nettiin avattuja laitetestejä näet alempaa tältä sivulta ja voit selata niitä myös tästä.

 

23.01.2021
|
Lauri Paloposki
Tekninen toteutus: Sitebuilders Finland Oy