Shure Nexadyne 8 – uusi standardi?

|
Image

Shuren dynaamisessa Nexadyne 8 -laulumikrofonissa käytetään kokonaan uudentyyppistä kahden kapselin yhdistelmää.

Nexadyneä valmistetaan kahtena versiona, 8/C on herttakuvioinen (C kuten cardioid), kun taas 8/S on superhertta. Kokeiltavaksi saatiin molemmat mallit, mutta erot niiden välillä ovat suuntakuviota lukuunottamatta siinä määrin pieniä, että niitä käsitellään jutussa pääosin yhdessä.

Johdollisten mikrofonien lisäksi Shure valmistaa Nexadyne 8 -malleja myös langattomiin lähettimiin sopivina irtokapseleina.

Image

Kahden mikrofonikalvon käyttäminen yhdessä mikrofonissa on toki tuttua vuosikymmenten ajalta isokalvoisista studiomikrofoneista, joissa eri suuntakuviot muodostetaan sekoittamalla yhteen eri suhteissa (ja polariteeteissä) etu- ja takakalvojen signaalia.
Eräissä tapauksissa kummankin kalvon signaalit saadaan ulos mikrofonista erikseen, jonka ansiosta suuntakuviota ja äänensävyä pystyy täsmentämään vielä jälkikäteen. 

Nexadynessä ei kuitenkaan ole kyse edellämainitun kaltaisesta, vaan Shuren ”Revonic” nimellä kulkeva kapseli sisältää kaksi itsenäistä dynaamista elementtiä, joiden yhdistelmällä on tarkoitus ensinnäkin tehostaa suuntakuviota ja ulottaa sen hallinta samalla myös laajemmalle taajuusalueelle. 
Toisena Revonic-kapselin etuna Shure nimeää runkoäänten vaimennuksen kapseleista saatavien signaaleiden avulla, jolloin kapselin kiinnitys mikrofonin sisällä ei vaadi perinteistä mekaanista tärinänvaimennusta.

Muutamista muista kaksoiskapselimikrofoneista poiketen mikrofonikalvojen signaalin summaus ja mahdollinen muu käsittely tapahtuu Nexadynessä täysin passiivisesti, eikä mikrofoni siis tarvitse phantom-jännitettä toimiakseen.

Shuren valikoimaan jo ennestään kuuluvasta kaksikalvoisesta KSM8 -mikrofonista Nexadynet eroavat siten, että kapselin tehtävänä ei ole kompensoida proximity-efektiä, vaan Nexadyne-mikrofonit käyttäytyvät siinä suhteessa perinteisen laulumikrofonin tavoin.

 

Tehty käyttöesineeksi

Mekaaninen rakenne on kokeneelle valmistajalle tyypilliseen tapaan vankka ja mutkaton. Uutena piirteenä on kapselia suojaavan grillin rakenne. Ulommaisena siinä on hyvin perinteiseltä näyttävä kaksikerroksinen teräsverkotus. 
Sisäpuolella yleensä tavattava vaahtomuovikerros on sitten taas korvattu kosteutta hylkivällä, liukkaahkolla ja tarvittaessa pestävissä olevalla ohuella ja tiheällä muoviverkolla.

Käytännössä ratkaisun pitäisi olla hygieenisempi, estää kosteuden kertymistä ja varastoitumista grilliin, olla helpommin puhdistettavissa, ja toimia yhtä tehokkaasti klusiilien eli tiettyjen äänteiden aiheuttainen puhahdusten, humahdusten ja suhahdusten suodattajana kuin vaahtomuovinkin. 
Ensinmainitut tavoitteet vaikuttavat järkeenkäyviltä, eikä niitä ole syytä epäillä. Kolmas todennettiin käytännön kokeilla, joissa Nexadyne pärjäsi erinomaisesti.

 

Miltä sitten kuulostaa?

Ammattikäyttöön suunnitelluissa työkaluissa erot ovat usein varsin pieniä ja absoluuttista paremmuutta on tarpeetonta edes koettaa selvittää, sillä lopullisen sopivuuden määrittää kulloinkin mikrofonin edessä oleva äänilähde – sekä käyttötilanne, johon sisältyy koko ympäröivä äänimaisema, laitteisto sekä salin akustiikka, ja lopulta myös genren luonne. 

Superhertalla ensimmäisenä kiinnittää huomion se, että aivan lähietäisyydeltä äänensävy ei painotu erityisen paljoa matalille taajuuksille, ja proximity-efekti on miedompi esimerkiksi verrokkina olleeseen Austrian Audio OD505 -mikrofoniin nähden. Niinpä lähtötilanteessa ei tarvitse heti tarttua yhtä herkästi alahyllykorjaimeen kuin on solistimikrofoneilla ehkä yleensä tottunut tekemään. 

Jämäkkyyttä äänessä on kyllä riittämiin, mutta Nexadynen kautta kuunneltuna bassoalue ei pakkaudu liioitellun täyteen eikä mikrofoni kasvata rintakehän mittaa elämää suuremmaksi. 
Vastavuoroisesti etäisyyden kasvaessa ääni luonnollisestikin hoikkenee nopeammin, mutta sävy säilyy silloinkin tasapainoisen terveenä eikä muutu hinteläksi. Alarekisterin kokoa ja muotoa on myös helppo muokata ekvalisoimalla, sillä materiaa työstettäväksi kyllä on.

Vastaava oli havaittavissa myös herttamallissa, jonka verrokkina oli Shuren SM58. Jälleen etäisyys vaikuttaa, mutta Nexadynen kohdalla muutokset eivät ole niin jyrkkiä, vaan sävy vaihtuu etäisyyden muuttuessa loivemmin.

Toinen välitön havainto Nexadynestä on se, että kummassakin versiossa keskialueen preesens-korostus on verrokkeihin nähden hieman alemmalla taajuusalueella. Niissä erottelevuutta haetaan viiden kilohertsin yläpuolelle kohdistuvalla korostuksella, kun taas Nexadynessä vastaava korostus painottuu viiden kilohertsin alapuolelle. 

Ihmisäänessä tämä kuuluu kuivakkaampana ja ytimekkäämpänä yleissointina, vahvana läsnäolona ja selkeytenä.
Ylärekisterin kriittiset äänteet k, s ja t piirtyvät täsmällisinä, mutta pysyvät siivosti karsinoissaan eivätkä huuda ekvalisaattoria tai s-limitteriä kaitsijakseen.
Myöskään p:n puhahduksille tai h:n humahduksille Nexadyne ei tunnu olevan mitenkään erityisen altis, pikemminkin päinvastoin. 
Jos eroja etsii soittimia kuulostellen, Nexadyne kuulostaa rehellisemmältä, joskin samalla hieman paljaammalta tai karummalta. Esimerkiksi akustisen teräskielisen kitaran soinnissa on enemmän raakaa purevuutta, kun taas verrokit muokkaavat ylärekisteriä pikkuisen sievemmäksi kuin se oikeasti onkaan. Osaltaan tämä johtuu myös bassorekisteristä, jota Nexadyne ei tässäkään tapauksessa liioittele. 

Edellä kerrottuja havaintoja tukevat myös kokeet shakereilla, joiden kapeasti juuri preesens-alueelle keskittyvä sointi piirtyy ratkaisevasti eri tavalla verrokkien ja Nexadynen kautta kuunneltuna. Nexadynellä sointi painottuu enemmän rahinan puolelle, kun taas verrokeilla pienten jyvien sihahdukset ovat enemmän esillä. 
Nexadynen diskanttitoisto jatkuu kuitenkin varsin ylös asti ja hyvin värittymättömänä, joten ylätaajuuksien helinää saa tarvittaessa mukaan ekvalisaattorilla. 

Taajuustoiston ohella erilaiset lyömäsoittimet kertovat oleellisia asioita myös transienttien toistosta, olkoonkin, että kyse on laulumikrofonista. Tulos: erinomainen. 

Kaikkia mikrofoneja kädessä hypistelemällä saa kuulumaan jonkinlaista ropinaa, kopinaa ja matalaa kumua, mutta verrokkeihin nähden Nexadynessä läpi pääsee vähemmän alabasson jyminää, mikä on eduksi etenkin konserttitoiminnassa. 

Telineeseen asennettuna se tuntui olevan immuuni myös lattiasta statiivin kautta kulkeutuville tärähdyksille eikä sitä kautta saatu välittymään mitään merkittävää häiriöääntä reippaallakaan tömistyksellä.

Mikrofonin pääakselilta pois siirryttäessä vaimentuminen on varsin ennustettavaa, sävyn pysyessä samana ilman mainittavia värittymiä. Erityismainintana todettakoon, että herttamallin takavaimennus on todella tasapainoinen. 

 

Ottaisin molemmat, kiitos

Nexadynen kanssa olisi mieluusti jatkanut kokeita pitempäänkin, mutta aikataulu asetti rajansa. Uuden kapselitekniikan todellista merkitystä ei tässä voi aukottomasti arvioida, mutta erittäin selkeä ja terve sointi sekä hallittu suuntakuvio kertovat kyllä, että kyseessä on todella onnistunut tuote.

Perussävyiltään Nexadyne 8/C ja 8/S ovat niin samanlaisia, että valinta niiden välillä tehdään varmastikin käyttöympäristön mukaan eikä soundisyihin vedoten. Hyvä niin.

 

Shure Nexadyne 8

Dynaaminen solistimikrofoni

• suuntakuvio hertta (8/C) tai superhertta (8/S)
• toistoalue 50 Hz – 20 kHz
• herkkyys -54 dBV/Pa (8/C) ja -51 dBV/Pa (8/S)
• nimellisimpedanssi 300 Ω (8/C) ja 450 Ω (8/S)
• alumiinirunko
• paino 258 g (8/S) ja 294 g (8/C)
• pakkaukseen kuuluu telineadapteri sekä kuljetuspussi
• hintaluokka alle 400 €

Image

Lisätiedot: Intersonic 


Tämä artikkeli on julkaistu alunperin Riffin printtinumerossa 3/2024. Vastaavantyyppisiä, niin lyhyitä kuin pitempiäkin, käyttökokeisiin perustuvia tuotearvioita julkaistaan jokaisessa Riffin printtinumerossa.  

Jos pidät näitä juttuja hyödyllisinä tai viihdyttävinä, voit tukea Riffin tulevaa julkaisutoimintaa kätevästi ostamalla itsellesi vaikka tuoreen printtinumeron tai tilaamalla lehden esimerkiksi kahden numeron tutustumistarjouksena. 

Riffin voi ostaa digitaalisena näköispainoksena Lehtiluukku-palvelusta.  

Printti-Riffiä myyvät hyvin varustetut soitinliikkeet sekä Lehtipisteen myymälät kautta maan. 

Lehteä sekä irtonumeroita voi tilata myös suoraan kustantajalta näillä sivuilla olevan Riffi-kaupan kautta.