SD-kortille tallentava Mixcast 4 on itsellinen mikseritallennin, jolla voi koostaa lennossa neljän hengen ryhmällä keskustellun puheohjelman, ja mukaan saa vielä USB:n sekä Bluetoothin välityksellä ulkopuolisiakin vieraita.
Mixcast 4 on itsellinen laite, joka sisältää podcastien tekoon tarvittavat keskeiset toiminnot. Lisäksi tarvitaan kuulokkeet tai monitorikaiuttimet sekä mikrofonit johtoineen ja telineineen. Sitten voikin tuotanto alkaa joko toimituksen tiloissa tai vaikka podcastaajan lempikahvilassa, paketti kun mahtuu reppuun kaikkinensa eikä painakaan juuri mitään.
Mixcast 4:n voi kuitenkin myös liittää USB-C:llä tietokoneeseen tai mobiililaitteeseen, jolloin tallenteen muokkaus käy esimerkiksi Tascamin omalla Podcast Editorilla monipuolisemmin ja pikkutarkemmin kuin miksaus laitteella itsellään.
Laite on nimittäin pelkistetty sillä ajatuksella, että tyypillinen käyttäjä ei ole todennäköisesti audion ammattilainen vaikka sisällöntuottajana saattaa olla hyvinkin ponteva. Niinpä monet toiminnoista on rajattu muutamaan esivalintaan, joilla pääsee nopeasti käsiksi varsinaiseen käyttöön, ja julkaisuvalmista jälkeä syntyy sitä mukaa kuin ohjelmaa äänitetään.
Neljän mikrofonikanavan jatkeena on omat kanavansa lisä-äänilähteille: USB:lle, analogiselle matkapuhelinkytkennälle tai muulle linjatason stereolaitteelle, Bluetooth-syötteelle sekä tallentimen tehostepankista liipaistaville ääniefekteille.
Jos podcastia tehdään myöhemmin lähetettäväksi, voi Mixcastilla tallentaa vaikka ryhmäkeskustelun tai haastattelun sellaisena kuin miksi se spontaanisti muotoutuu ja jälkikäteen leikellä löysät pois editorilla, tai tuoda ohjelman keskelle vaikkapa kommentaattorin osuudet insertteinä.
Jälkityöstöön ei välttämättä tarvita juuri nimenomaan Tascamin omaa applikaatiota, tallennetta voi tietyin varauksin käsitellä millä tahansa DAW-ohjelmalla. Editori toimii kuitenkin tarvittaessa myös tehtyjen ohjelmien kirjastona ja sillä voi esimerkiksi ladata Mixcastiin lisää äänitehosteita.
Samaisen USB-liitännän ansiosta Mixcast 4 soveltuu myös äänikortiksi, jota voi käyttää tietokoneen yleisenä ääniliitäntänä silloinkin, kun ei askaroi podcastin parissa.
Heti toimeen
Mallitunnuksen numeron mukaisesti mikrofoneille on neljä tulokanavaa ja sama määrä on takalaidassa kuulokkeille syöttöjä. Ensimmäiselle luurilähdölle on vielä lisäksi rinnakkainen liitäntä laitteen etulaidassa, jossa TRRS-minijakki hyväksyy niin stereokuulokkeet kuin headsetinkin mikrofoneineen, tai vaikka puhelimen. Tämä liitäntä toimii vaihtoehtona sekä ensimmäiselle mikrofonitulolle että ensimmäiselle kuulokelähdölle, joten luontevasti sen käyttäminen lankeaa ohjelman vetäjälle tai koneen käyttäjälle itselleen.
Signaaleiden reititys on kiinteä: ensimmäinen mikki ohjautuu aina ensimmäiselle raidalle ja loput sitten seuraaville kanavajärjestyksessä. Session aikana käsillä ovat joka kanavan tasonsäädöt liukusäätimillä ja kanavakohtaiset solo-kuuntelut sekä mykistykset valaistuilla painokytkimillä. Balansseja pääsee keskusteluiden aikana säätämään, ja jos jotkin mikit ovat pitempään käyttämättä, ne voi mykistää hälyä keräämästä. Näin elävänä ulos ajettavasta tai sellaisenaan myöhemmin käytettävästä tallenteesta saa siistin ja kuunneltavan.
Muut pakolliset asetukset on ajateltu tehtäviksi ennakkoon ja ne on jäsennelty varsin selkeiksi ryhmiksi kosketusnäytön alle. Sieltä löytyy myös lista jo tehdyistä tallenteista sekä play-näppäin, jolla listalta valitun tallenteen voi käynnistää.
Mixcast 4 alkaa äänittää uutta tiedostoa suoraan kansilevyn Record-näppäintä painettaessa, ja kun äänitys pysäytetään, laite nimikoi uuden tiedoston automaattisesti Podcast plus järjestysnumero -systematiikalla, joka ulottuu 99 tallenteeseen saakka. Sisällöstä enemmän kertovia nimikkeitä voi kyllä kirjoittaa kosketusnäytölle itsekin.
Ää nityksen aikana tasojen säätiminä palvelleet liu’ut muuttuvat kuunteluvaiheessa virattomiksi, miksaus on jo koneen muistissa ja toistuu kuunnellessa valmiina stereona. Balanssia tai muitakaan säätöjä ei tässä vaiheessa pääse käyttämään, ne ovat ne mitä lennossa ehdittiin ja osattiin.
Erilliset moniraitatiedostot ovat kuitenkin nekin tallessa, ja jos efektejä on ollut tallennuksen aikana käytössä, niin ne kuuluvat ainoastaan stereoksi jo yhdistetyssä paketissa. Editoriohjelmaan tietokoneelle saa alkuperäiset kanavasignaalit, jotka on haaroitettu ennen liukuja ja efektien lisäämistä.
Silloin kun tallennetta kuunnellaan suoraan Mixcastilla, voi kuuntelun aikana naputella marker-pisteitä suunnistuksen tueksi ja asettaa tarvittaessa kohdan, josta päälleäänityksen voi sitten aloittaa automatiikalla. Molempia voi myös siirrellä jälkikäteen tarkan paikannuksen nimissä. Uusintaotto perustuu siihen ajatukseen, että väliin ei äänitetä uusia pätkiä vaan tallennetta jatketaan aina saumapaikasta eli läskiksi menneestä kohdasta eteenpäin lisäpalalla. Jos ei loppuun asti niin ainakin seuraavaan töppäykseen asti. Ja sitten taas merkataan paikka ja otetaan siitä eteenpäin uusiksi.
Mikäli podcastin keskellä täytyy lisätä tai siitä leikata pois jotakin, asia hoituu jälkityöstössä editori-applikaatiolla.
Kannen alla
Kosketusnäytön alle on sijoitettu sekä äänityksessä pakollisia että toimintaan lisämahdollisuuksia tuovia toimintoja.
Kanavakohtainen mikrofonityypin valinta kuuluu välttämättömyyksiin ja sisältää dynaamisen tai kondensaattorivaihtoehdon, joista jälkimmäinen aktivoi automaattisesti samalla phantom-syötön (48 V). Samoin kanavan tulovahvistuksen säätö tehdään tässä yhteydessä.
Jos luomusoundi kaipaa muokkausta, voi valita jonkin kolmesta kiinteästä esiekvalisoinnista, joita luonnehditaan kuvaavilla nimikkeillä kuten ”syvä” ja ”kirkas”. Neljäntenä vaihtoehtona on täpätä käsisäädöt auki, jolloin käyttöön avautuu basso- ja diskanttikorjaimen muodostama ekvalisaattori, kumpainenkin tyypiltään puoliparametrista mallia.
Bassokorjaimen voi kohdistaa 20 –1000 Hz:n haarukassa, diskantin 1–12,6 kHz:n välillä. Muokkaimen teho on kummallakin alueella 12 desibeliä korostusta tai vaimennusta, mikä on oletettu käyttäjäkunta huomioiden jopa pelottavan paljon. Kumpaakin korjainta operoidaan näytölle piirtyvillä ja varsin tarkasti sormenpäätä seuraavilla liukusäätimillä, joissa on ääripäiden luona vielä erikseen mainiot plus- ja miinusnäppäimet pikkutarkkaan pykälä kerrallaan naksutteluun. Reset- ja bypass-painikkeiden ansiosta umpikujasta pääsee myös ulos, ja muokatun sekä muokkaamattoman äänen vertailu on sekin helppoa.
Ekvalisaattorin työparina kanavassa on kolmella säätimellä aseteltava Exciter, kelpo tuloksia tuottava työkalu sekin.
Aivan samalla periaatteella toimivat kanavakohtaiset de-esser sekä noise supressor, joissa saa s-äänteiden sekä kohinanvaimennuksen käyttöönsä joko yhdellä kuvakkeen painalluksella tai monilukuisella liukusäätimistöllä täsmäsäätäen. Tämäkin pari on sijoitettu kanavassa yhteiseen ikkunaan, mutta yksiköt saa päälle ja pois yksitellen, kuten asinmukaista onkin.
Logiikka pätee edelleen kanavakohtaisiin efekteihin, kaikuun ja virevääntimeen – pikavalinnalla saa yleispätevää, mutta halutessaan voi viilata taiteellista vaikutelmaa hyvinkin tarkasti. Hetivalmista kaikua esimerkiksi on kolmea kokoa ja ainoa säädin on silloin kuivan ja kaiun väliselle balanssille. Eksperttiosastolla puolestaan odottavat mm. kaikutyyppien, kaiunnan keston sekä klusterin tiheyden tapaiset asetukset, joilla voi määritellä detaljit kohdilleen.
Kaiusta todettakoon se, että sitä voi käyttää joko vain yhden ja ainoan valitun kanavan mehevöitykseen tai sitten yhteisesti koko stereomiksauksen valeluun.
Virettä muuntavalla pitch shifterillä saa alkuperäisen äänen alle tai ylle soimaan toisen äänen, hieman epämääräisten intervallien päähän ja enimmillään oktaavin etäisyydelle alkuperäisestä. Vaikutelma on lievästi sairaalloinen, mutta sillekin löytynee ystävänsä. Kaiun tavoin tätäkin maustetta voi käyttää joko vain johonkin yksittäiseen kanavaan tai sitten koko soppaan kerralla kaadettuna.
Tekijän työkalu
Mixcast 4 on varsin tehokas peli itsessään. Toiminnot on jaoteltu järkevästi ja yksinkertaisen puheohjelman teko on helppoa. Lähtöoletuksena on, että kaikki ohjelman osapuolet ovat paikalla samaan aikaan tai osallistuvat keskusteluun teleyhteydellä. Valmistajan mitoituksen mukaan tallennin soveltuu seitsemän hengen porukalle.
Toiminta on kuin bändin soittaessa 100 % liveottoja. Erillisiä lisäraitoja ei samaan tallenteeseen pääse tekemään, eikä yksittäisen keskustelijan osuutta voi erikseen uusia tai paikkailla. Tässä mielessä laite on todellinen tallennin, ei jälkityöstöön ja muokkailuun tarkoitetty työasema. Tilanne kuitenkin muuttuu, kun mukaan otetaan tietokone ja sopiva DAW-ohjelma.
Tascamin oma Podcast Editor osaa imaista datan suoraan Mixcast 4:n muistista ja avata raidat nätisti käsiteltäviksi. Ruudulle tulevat myös sellaiset raidat, joille ei ole tallennettu mitään. Ne puolestaan sopivat laskualustaksi, joille raahata vaikka jollain toisella ohjelmalla koostetun valmiin .wav-tiedoston, olkoon se sitten sopivaa taustamusiikkia, tuulen kohinaa tai mikä ambientti äänikuva nyt kyseisen podcastin taustaksi mallaakaan. Tai äänittää jonkin uuden yksittäisen raidan tyhjän tilalle tai vanhan korvaajaksi.
Muiden audio-ohjelmien kanssa työskenneltäessä Mixcast 4:n SD-kortin toimintatapa asetetaan tallentimessa itsessään siten, että se sallii kortin käytön massamuistina. Silloin tiedostoja voi siirtää tietokoneelle kuten tietueita yleensäkin esimerkiksi kameran tai sanelimen muistista.
Yhteensopivuus eri ohjelmiin ei ole tiedoston .wav-päätteestä huolimatta automaattisesti taattua, sillä irrallisten raitojen sijaan Tascam luovuttaa muististaan jokaisen podcastin jonkinlaisena pakettina, jossa ovat mukana kaikki raidat.
Esimerkiksi Macin oma iTunes/Musiikki-applikaatio osaa poimia paketista valmiin stereomateriaalin – sellaisena kuin se on itse laitteestakin kuunneltaessa.
Garage Band puolestaan tunnistaa ja purkaa esiin myös erilliset raidat, ja sijoittaa ne oikeaoppisesti pinoon. Jostain syystä GB tuppasi kuitenkin löytämään jokaisen paketin sisältä luvatun 14 sijaan 28 raitaa, joista oli sitten heivattava ylimääräiset (tyhjät) itse pois. Reason puolestaan hylkäsi kaikki tuontiyritykset ilmoittaen ettei tiedostomuotoa tueta.
Audio/musiikkituotantoon tarkoitetuissa applikaatioissa on yleensä ulottuvuuksia, jotka laajentavat mahdollisuuksia ääniraitojen käsittelyyn, ja niissä on virtuaalisoittimia sekä midi. Tascamin oma editori puolestaan on tarkoitettu vain podcastin työstöön ja sen työkalut on mietitty erityisesti siihen tarkoitukseen.
Podcast Editor on evoluutionsa alussa, ensimmäisessä sukupolvessaan. Siihen nähden sillä on erittäin valoisa tulevaisuus edessään, sillä tietyt perusasiat on onnistuttu jo nyt toteuttamaan mallikkaasti, vaikka ohjelma toimikin vielä hieman epävakaasti testin aikana. Samoin Mixcast 4:n käyttö äänikorttina oli vielä ailahtelavaista. Mitään erityisen dramaattista ei testin aikana tapahtunut, mutta kevyttä takkuilua eri laitteiden keskinäisessä yhteydenpidossa ja ohjelmien keskustelussa ilmeni. Tascam varmastikin hoitaa kokeneena tekijänä nämä asiat kuntoon tulevissa päivityksissä.
Podcast Editorin ulkoasu on selkeä ja se palvelee hyvin laitteen perustarkoitusta, puheohjelmien tekoa. Tallennetta voi palastella ja koostaa, ja sävyjen muokkaukseen on kunnioitettava valikoima plugin-periaatteella raidoille ladottavia työkaluja. Täysparametrinen nelialuekorjain, ali-ja ylipäästösuotimet sekä dynamiikan työstövälineet kohinaportin kera ovat kaikki päteviä ja tervetulleita välineitä äänityöhön. Kaiku on käytännöllinen lisä, samoin viive. Kaiken kukkuraksi Tascam on latonut laariin myös musiikkituotannoista tuttuja efektejä kuten choruksen ja phaserin. Nekin on varustettu monipuolisin säädöin ja ne kuulostavat asiallisilta.
Kun mikrofonivahvistimet ja äänenlaatu muutoinkin ovat mallikasta laatuluokkaa, voi ohjelmatuotantoon sisällyttää huoletta vaikkapa haastatellun artistin akustisen musiikkiesityksen muutamalla mikrofonilla äänittäen. Ja ainahan voi taltioida keskustelut ensin ja viritellä sen jälkeen erikseen neljän mikin asetelman musiikin äänitystä varten. Ja yhdistää tallenteet sitten yhdeksi kokonaisuudeksi editorissa jälkitöinä.
Pohjimmiltaan Tascam Mixcast 4 on tehty suoraviivaista työskentelyä varten ja se toimii sellaisessa oikein hyvin. Intuitiivisena laitteena se soveltuu varmasti myös sellaiselle käyttäjälle, jolla ei ole valtavasti kokemusta äänittämisestä. Ja antaa toisaalta mahdollisuuksia sille, jolla on jo tietoa ja taitoa.
Tascam Mixcast 4
Itsenäinen mikseritallennin podcast-tuotantoon
• neljä mikrofonikanavaa
• USB-, Bluetooth-, sekä linjatulot
• Mix-minus-toiminto puhelinkytkentää varten
• kahdeksan painiketta äänitehosteiden liipaisuun
• viiden tuuman kosketusnäyttö
• neljä kuulokeliitäntää
• linjatason stereolähtö
• USB-C-liitäntä tietokoneelle
• tallennus SD-kortille (maksimi 14 raitaa)
• toimii äänikorttina (14/2 kanavaa)
• hintaluokka 500 €
Lisätiedot: Intersonic
Tämä artikkeli on julkaistu alunperin Riffin printtinumerossa 1/2023. Vastaavantyyppisiä, niin lyhyitä kuin pitempiäkin, käyttökokeisiin perustuvia tuotearvioita julkaistaan jokaisessa Riffin printtinumerossa.
Jos pidät näitä juttuja hyödyllisinä tai viihdyttävinä, voit tukea Riffin tulevaa julkaisutoimintaa kätevästi ostamalla itsellesi vaikka tuoreen printtinumeron tai tilaamalla lehden esimerkiksi kahden numeron tutustumistarjouksena.
Riffin voi ostaa digitaalisena näköispainoksena Lehtiluukkupalvelusta.
Printti-Riffiä myyvät hyvin varustetut soitinliikkeet sekä Lehtipisteen myymälät kautta maan.
Lehteä sekä irtonumeroita voi tilata myös suoraan kustantajalta näillä sivuilla olevan Riffi-kaupan kautta.