Jos kuuntelet klassista rockia radiosta tai levyiltä, kuulet samalla 1176:a vähän väliä. Kyseessä ei ole bändi eikä artisti, vaan Universal Audion kompressori/limitteri, jonka läpi studiot ovat päästelleet signaaleja jatkuvalla syötöllä, koska sanotaan sen kautta ulos tulevan aina parempaa kuin sisään menee.
Alkuperäinen räkkimallinen 1176 julkistettiin 1967 ja se maksoi tuolloin 489 dollaria, joka nykyrahassa vastaisi noin neljää ja puolta tuhatta. Sen valtteina olivat aikoinaan nopeat reaktioajat ja responsiivinen toiminta sekä yksinkertainen käyttöpaneeli.
Nyt markkinoille tuotiin noin 220 euron hintainen ja edelleen Universal Audion valmistama kitarapedaali, jonka ominaisuuksiksi on kerätty likimain kaikki 70-luvun alkuvuosien 1176LN:n toiminnot ja samankaltaiset säätimet. Ei sentään kuitenkaan räkkilaitteelle tunnusomaista VU-mittaria.
Pedaali kuuluu Universal Audion UAFX-sarjaan, jonka jonka kolmea uutta kaikupedaalia käsittelemme lehtemme tuoreessa printtiversiossa, 18. lokakuuta 2023 julkaistussa Riffissä 5/2023.
Tässäkin pedaalissa kuten muissa tuoreissa UA:n pienikokoisissa uutuuksissa on kolme erilaista sounditilaa (SINGLE, DUAL sekä SUSTAIN) ja ne valitaan minikytkimellä laitteen keskeltä.
Päädyn liitännät ovat samanlaiset kuin muissa sarjan pedaaleissa ja pyöritettävät säätimet ovat muovisia.
Laitteen kotelo on tukevasti metallinen.
Kompressointia konstailematta
Minikytkimen vasemmanpuoleisin asento SINGLE edustaa juuri sitä, mitä kompressorilta odotetaan. Tulosignaalin tason säätö INPUT valitsee, minkä tasoisella signaalilla kompressointi aloitetaan ja OUTPUT määrää kompressoidun lähdön tason. Pedaalin reaktionopeuksia säädellään pyörittimillä ATTACK ja RELEASE.
Perin perinteistä toimintaa siis. Mutta on pedaalissa vielä muutakin. Räkissä kompression suhdetta valittiin painettavilla kytkimillä portaittain välillä 2:1–20:1. Pedaalissa ei suhdetta 2:1 ole, vaan aloitetaan suoraan kompressio suhteella 4:1.
Ja kun räkissä oli mahdollista painaa kaikki kytkimet sisään, jäljitellään tätä RATIO-säätimen ALL-asennolla. Suuremmissa suhteissa pedaalikin toimii ennen kaikkea signaalihuippujen rajoittimena, mikä on ollut räkkilaitteenkin keskeisintä käyttötapaa.
Säröä kitaraan
Kompressoria ei ihan heti kuvittelisi särösoundin tuottamisen apuvälineeksi, mutta juuri niin toimittiin 1971 Jimmy Pagen äänittäessä Led Zeppelinin neljännen albumin avausraitaa Black Dog. Kitarasignaali vedettiin suoraan kahden peräkkäisen 1176:n läpi linjaan, tuloksena rämäkkä särösoundi.
Tällaista toimenpidettä jäljittelee pedaalin minikytkimen keskiasento DUAL, jolloin soundi todellakin on enemmän tai vähemmän säröllä, olivatpa muut kytkimet missä asennossa tahansa.
Soundi on toki oman aikansa klassikko ja albumiakin on myyty kymmeniä miljoonia, mutta nykypäivän konsteilla särö on tapana tehdä aivan eri tavoin. Tässä kuitenkin helppo konsti tavoittaa tuo yli 50 vuotta sitten taltioitu äänimaailma.
Kestoa sointiin
Minikytkimen kolmannen asennon (SUSTAIN) inspiroijana on ollut Little Featin kitaristin Lowell Georgen tapa käyttää kahta 1176:a rinnakkain nasevan komppisoundin ja pitkään soivan slidekitaran saavuttamiseksi.
Parhaiten tällainen lopputulos saadaan pedaalista tässä tilassa kytkemällä kotelon päädyssä oleva pikkukytkin vielä asentoon Parallel, jolloin sointi on tuhdimpi ja dynamiikka säilyy paremmin, koska alkuperäistä kitarasignaalia miksataan kompressoidun kanssa.
Huimaa!
Aika paljon on saatu mahtumaan ajankuvaa pieneen rasiaan. Sellaista ajankuvaa, joka ei ole vanhettunut mihinkään ja jota kelpaa ammentaa nykymusiikin tarpeisiin lähes genrestä riippumatta.
Universal Audio UAFX 1176
Räkkikompressori/limitterin toiminnot kitarapedaalissa
• kolme erilaista sounditilaa: Single, Dual, Sustain
• parallel-kytkin Sustain-toiminnolle
• bypass buffer/true bypass -kytkin
• tulo- ja lähtötason säädöt
• attack-, release- ja ratio-säädöt
• ALL IN -toiminto kuten räkkilaitteessa
• Hinta noin 220 €
Lisätiedot: M-Sonic