Prolight & Sound 2018 – neiti kevät on tullut kaupunkiin!

Image

Suojaisissa paikoissa kirsikkapuut kukkivat jo ja aamutuimaankin pärjää ulkona paitahihasillaan. Etenkään pääsiäisen lumisateiden jälkeen ei lainkaan paha – messuille tekee mieli kävellä, kun ei ole kiirekään. Ovet aukeavat viime vuoden tapaan vasta kymmeneltä, joten aamusella on aikaa.


Frankfurtin messut ovat olleet melkoisessa turbulenssissa viime vuodet. Lanseeeraukset hajaantuvat pitkin kalenterivuotta ja kansainvälisten messutapahtumien roolit ovat muutoksessa.
Prolight & Sound on säilyttänyt paremmin asemiaan uusien tuotelanseerausten ykköspaikkana kuin Musikmesse, mutta siltikin merkittäviä valmistajia jää pois näiltä kinkereiltä.  Siksi olikin hienoinen – mutta sitäkin positiivisempi  – yllätys, että useat valmistajat ilmoittivat jo ennakkoon merkittävistä tuotejulkistuksista juuri Prolight & Soundissa.
Katsotaanpa, mitä ensimmäiseltä messupäivältä jäi haaviin. 

 

Image

Prolight & Soundin valohalleissa kohahdutti avajaispäivänä MA Lightingin uuden GrandMA3-tuotesukupolven julkaisu. Kymmenen vuotta vanhat ”kakkosmummot” tieltään raivaava uusi katras loikkaa melkoisen matkan eteenpäin tehossa, ominaisuuksissa ja räätälöitävyydessä.
Tarjolle kannettiin aiempaa suurempi valikoima yhä tykimpiä valopöytiä, jotka varmasti puhuttelevat entistä laajempaa käyttäjäkuntaa. Eikä uudistus rajoitu ohjainkonsoleihin, vaan samalla päivittyi MA Lightingin koko tuoteperhe onPC-läppäriympäristöä myöten.

 

Image

Allen & Heathin osastolla uusi SQ-sarja keräsi innokkaita kokeilijoita. Kuvassa SQ5, jonka testi muuten on luettavissa jo huhtikuun 18. ilmestyvässä Riffissä 2/2018.

 

Image

Tero Hölttä Msonicilta (oik.) ja Al McKinna Avidilta myhäilevät uuden Venue S6L-24C-mikserin äärellä. Euroopan ensimmäiset tiskit matkaavat suoraan Frankfurtista Vantaalle, juuri sopivasti Msonicin uusien tilojen avajaisiin.

 

Image

Cobra 3.1 lupaa nostaa savukoneiden riman aivan uudelle korkeudelle mitä tulee esimerkiksi käyntiäänen hiljaisuuteen ja käsittelyn helppouteen. Look Solutionsin osastolla esitellyn Cobra 3.1:n käyttöasetukset hoituvat tarvittaessa integroidulla kosketusnäytöllä. Stand-alone -käytön ja DMX-ohjauksen rinnalle tarjoaa RDM-ominaisuuksia hyödyntävä Ethernet-ohjaus vielä kolmannen käyttövaihtoehdon.
Koneen käyntiääni on täydellä tehollakin huomattavan hiljaiset 82,5 dBA, ja kahdella pumpulla tilanteeseen kuin tilanteeseen saadaan tarkoituksenmukainen, tasainen savuefekti.

 

Image

Kyllä vaneri on kaunis materiaali, kun sitä osataan käyttää. Clair Brothers KitCurve 12+ toimittanee myös ääntä yhtä hienostuneesti. Messuilla tätä – kuten ei niin montaa muutakaan kaiutinta – pääse oikeasti kuuntelemaan. Sen sijaan suunnittelijoiden kanssa voi vaihtaa ajatuksia ja kokemuksia sitäkin antoisammin.

 

Image

CADAC juhlii 50 vuottaan mikserivalmistajana.

Image

Ja markkinointipäällikkö James Godbehearilla on syytä hymyillä. Uusi mallisto intuitiivisine käyttöpintoineen puhuttelee kohderyhmää suotuisalla tavalla. Ja kohderyhmää riittää niin Amerikan kuin Aasiankin markkinoilla – teattereiden ohessa merkittävästi kirkkosalien asennuksissa!

 

Image

DOT on kuin tuubakotelosta tehty kaiutin. Äänipuolta ei nyt päässyt arvioimaan, mutta olemus sopinee urheilubaarin estettiikkaan?

 

Image

Huippudigitaaliseen maailmaan mahtuu jotain 100-prosenttisesti analogistakin.

 

Image

Värikarttaa ProCasen tapaan…

 

Image

Erilaisiin lukkosokkiin erikoistunut Halder toimittaa tuotteitaan kaiuttimien ripustustarvikkeita valmistavien firmojen lisäksi mm. toiselle kriittiselle alalle: ilmailuteollisuudelle. Sielläkin uudet ja keveät titaanisokat ovat saaneet lämpimän vastaanoton

 

Image

Gafer.pl keskittyy roudareiden palvelemiseen. On hengittävää ohutta sormikasta ja paksua pitävää työhanskaa, kulutusta kestävillä kämmenvahvistuksilla ja ilman. Oma teippimerkkikin löytyy, siististi repeävä ja liimatahroja jättämätön tietysti. Mutta toistaiseksi vain mustaa. 


 

Image

Kekseliääseen infrapunasensoriteknologiaan perustuva Optogate PB-05 on jo pidempään markkinoilla ollut, mutta näppäryyteensä nähden edelleen luvattoman huonosti tunnettu tuote. Palikka kytketään mikin ja kaapelin väliin, potikalla säädetään herkkyys 15–120 sentin välille ja kas: mikkisignaali kytkeytyy pois päältä jos määritellyllä alueella ei liikuta. Enää ei miksaajan tarvitse huolehtia turhia kanavia kiinni, kun mikit itse hoitavat homman lähtöpäässä.
Messuilla nähtiin totaalisti mutettavan perusmallin rinnalla myös hellävaraisempi, vaimentuva versio.

 

Image

Messualueen sisäpihalla tarjotaan tänäkin vuonna useampia lavallisia PA-settejä kuunteluun, ja omat estradinsa oli varattu lediseinillekin.

 

Image

Galaxis tekee täsmätuotteita sähikäisosastolle. Varmaan muikeaa painaa liipasinta, kun sata paukkua pamahtaa taivaalle tarkoin ajastetussa järjestyksessä.

 

Image

Vitoshalin pohjakerroksessa mentiin visuaalisuus esillä.

 

Image

FOS valmistaa valoja kaikissa tyylilajeissa.

 

Image

Hilesadetta, kuivasadetta, lumesadetta  – kaikelle on aikansa ja paikkansa.

 

Image

Sumua, savua, usvaa… kaikkea löytyy valojen tehostamiseki. Kuvassa Antarin pöhöitin toimessaan

 

Image

Beamz loi varsin messeviä kolmiulotteisia valoilmiöitä.

 

Image

Saksan Krisse tuli käytävällä vastaan ja kameran nähtyään heitti posen niin luontevasti, että kuvatahan se täytyi. Ammattitaitoa tarvitaan joka alalla, messumisukkanakin.

 

Image

HK Cosmo, yhden kaapin speksit on ilmoitettu saksalaisella täsmällisyydellä: 600 W, 8 ohmia, 80° horisontaalikulma, 25 kg.


 

Image

Reima Saarinen Msonicilta esittelemässä D&B:n ArrayCalc-ohjelmaa. Petri Konu Rockpiste oy:stä ja Juha Kari Oulun Kongressitekniikka oy:stä kuulolla korvat tarkkoina.

 

Image

Jari Ukkonen ja upouusi Yamaha Rivage PM7, joka  60 000 euron hintaluokassa on jo kiertufirmojenkin budjettiin mahtuva versio firman raskaasta mikseristä.

 

Image

Kimmo Merikivi (vas.) Seastonesta esittelee Mipron tuotteita Lahden Sibeliustalon tekniselle tuottajalla, Simo Haakanalle. 

 

Image

Valovoimaansa suhteutettuna varsin kompakti P18 oli JB-Lightingin osastolla vierailleiden mielestä koko lailla kovinta mitä leditekniikka voi nykypäivänä tarjota. 1000-wattisena zoomaavana ledispottina P18 voi kuulemma korvata jopa 1700 watin purkauslampun, joten potkua riittää Audicon Pikku-Markku Tuomisen (vas.) mukaan suuremmillekin näyttämöille.
Kansallisteatterin Matti Tiilamaa tuntui ymmärrettävästi kiinnostavan sekin, että heittimestä löytyy oma käyttömoodi äärimmäistä hiljaisuutta edellyttäviin tilanteisiin.

 

Image

Havana Color Strips vuoden 2018 väreissä.

 

Image

Suihkulähde väreillä ja savulla tehostettuna. Alansa parhaimmistoa, ainakin jos siitä cvoi jotain päätellä, että tuote on voittanut mm. Red Dot Design Awardin.

 

Image

Mediaservereillään kansainväliseen kuuluisuuteen noussut suomalainen Picturall on myyty firman 10-vuotisjuhlien yhteydessä osaksi kansainvälistä Analog Way -konsernia, jonka alaa ovat muun muassa videoprosessorit ja -mikserit. Picturall on puolestaan ansioitunut tapahtumatekniikkaa palvelevan videoteknologian softakehityksessä, mille yrityskauppa luo Hannu Karhun mukaan aiempaa paremmat puitteet yhä globalisoituvammissa kehissä.
Kaustisella päämajaansa pitävän Picturallin väki jatkaa siis hommiaan – mutta Analog Wayn leirissä.

 

Tämä oli Frankfurt 2018 -katsauksen ensimmäisen messupäivän kooste. Toisen messupäivän osuuden löydät tämän linkin kautta. Kolmas päivä aukeaa tästä ja neljäs puolestaan tästä.

Lisätietoja Frankfurtin messuista antaa Messe Forum Finland, jota Riffin messutiimi kiittää jälleen lämpimästi yhteistyöstä ja isännöinnistä paikan päällä.