Yksityinen kuopiolainen musiikkiliike Viiking Musiikki täytti elokuun lopussa 20 vuotta.
Vuonna 1994 perustetun yrityksen kilpailuvaltti on toiminnan monipuolisuus. Yritys on alusta lähtien tarjonnut perinteisen soitinmyynnin lisäksi laajan valikoiman tapahtumatekniikan palveluita ja tuotteita. Kuluneiden vuosikymmenten aikana Viiking Musiikki on asentanut äänentoisto- ja valojärjestelmiä mm. kirkkoihin, teattereihin sekä kymmeniin kouluihin. Erikokoisten konserttien, festivaalien ja pienempien tapahtumien esitystekniikkaratkaisujen toimittajana Viiking Musiikki tunnetaan valtakunnallisesti. Tärkeä palvelu on myös erilaisten suoja- ja kuljetuskoteloiden suunnittelu ja valmistus. Yritys toimii maahantuojana osalle myymistään tuotteista.
Kysyttäessä mikä on alan suurin muutos 20 vuodessa, vastaa yrittäjä Pekka Lahnavik yhdellä sanalla: digitaalisuus. Paitsi soitin- ja äänentoistoteknologia myös kaupankäynti ja markkinointi ovat digitalisoituneet. Pari vuosikymmentä sitten ajatus digitaalisesta harmonikasta olisi vähintäänkin hymyilyttänyt, mutta tänään niitä myydään enemmän kuin perinteisiä haitareita.
Aikaansa seuraava yrittäjä ei kammoksu alan kansainvälisiä nettikauppoja: ne ovat lisänneet kuluttajien tuotetietoisuutta ja ostoinnokkuutta, mikä näkyy kysynnän kasvuna myös ”kivijalkamyymälässä”. Kun hintaerotkin ovat 2000-luvun alun jälkeen tasaantuneet, on kilpailutilanne terveellä pohjalla ja esim. aloittelijatason soitin on tänä päivänä halvempi ja laadukkaampi kuin koskaan aiemmin.
20-vuotisen taipaleensa kunniaksi Viiking Musiikki järjestää kaksipäiväiset musiikkialan messut Makasiiniravintola Albatrossissa perjantaina 19. ja lauantaina 20. päivä syyskuuta. Laajan soitinvalikoiman lisäksi messuilla esillään tapahtumatekniikan tuotteita.
Lisätiedot: Viiking Musiikki