Pajakkala on tuottelias ja monitahoinen musiikintekijä, muusikko ja äänityöläinen.
Hän julkaisee aktiivisesti omaa musaa Utopianisti-projektillaan, on säveltänyt sekä tuottanut yli tuhat eri genrejä edustavaa biisiä Yousician-yritykselle ja työskentelee lisäksi keikkamuusikkona
ja äänityöläisenä.
Jonnekin jazzin, fuusion ja avant-garden maisemiin musiikillisesti asettuva Utopianisti on Pajakkalan projekti, jonka puitteissa hän on tehnyt viisi pitkäsoittoa. Viimeisimpänä on Tango Solo (2021), joka on alusta loppuun Pajakkalan soololevy.
– Koronarajoitusten sanelemana ja toisaalta inspiroimana soitin itse levyn kaikki soittimet – ja sävellykset ovat omasta kynästä niin kuin myös äänitys, miksaus ja masterointi, Pajakkalaa kertoo ja jatkaa:
– Julkaisin levyn digitaalisesti, koska omakustantaminen on nykyään niin helppoa, ja halusin sen vaan nopeasti pihalle. Tämä on tällainen korona-ajan tuote enkä jaksanut odottaa muuta julkaisumahdollisuutta.
Soundikuvassa Pajakkala pyrki autenttiseen akustisuuteen. Sen vuoksi hän äänitti instrumentit kahdella pallokuvioisella mikrofonilla ja asetti äänitettävän instrumentin aina jo äänittäessä stereokuvaan niin kuin se bändiasettelussa oikeastikin olisi. Tämä äänitystapa on viime aikoina muodostunut oikein tavaksi, koska siten saa suoraan tallennettua syvemmän kuuloista musisointia.
– Tango Soloa tehdessä mun piti rakentaa äänitysjärjestys niin, että pystyin reagoimaan muihin äänittämiini raitoihin, kuten livetilanteessa reagoisin. Sen takia äänitin ensin demoraitoja, joihin sitten reagoin toisilla soittimilla. Sitten äänitin demojen päälle uusia raitoja, joissa taas reagoin aiemmin soittamiini raitoihin. Lopulta sitten kaikki nivoutui toisiinsa yhdeksi kokonaisuudeksi.
– Equtin ja kompuroin Tango Solon raitoja hyvin kevyesti. Sitten ennen masterointia ajoin biisit studioni huonetilan läpi, jotta saisin levylle vielä lisää akustista tuntua. Itsensätuottajana mulla on tuntuma, että kun joku tuntuu valmiilta, niin se sitten on valmista – kyllä sen sitten tietää.
Yleensä Pajakkala miksaa jo heti alusta lähtien, jos on näkemys halutusta soundista. Nykyään hän myös masteroi itse, koska hänellä on tarkka visio eikä hän halua päästää ketään siihen väliin. Omat taidotkin ovat riittävällä tasolla, kun hommaa on hionut vuosikaudet.
Verkostoituminen kannattaa
Utopianistin kaksi ensimmäistä levyä — Utopianisti (2011) ja Utopianisti II (2013) — olivat opinnäytteitä Sibelius-Akatemian Musiikkiteknologian opintoihin. Pajakkalan lisäksi levyillä soitti paljon erilaisia tyylejä edustavia ”irtomuusikoita”, muun muassa Waltteri Torikka, Juha Savela, Mika ”Mr. Fastfinger” Tyyskä, John Ballantyne, Jaan Wessman, Ville Rauhala, Masa Orpana, Tom Gardiner, Sami Sippola ja monia muita.
Kahden ensimmäisen levyn sovitukset ovat laajoja: on jousisoittimia, xylofoni, marimba, vibrafoni, sähköurut, sähköpiano, lyömäsoitttimia ja paljon puhaltimia. Esikoislevyllä mukana on mukana myös jousikvartetti.
Utopianisti II -levyn jälkeen Pajakkala perusti livebändin soittamaan biisejään. Bändi buukattiin Meksikon kiertueelle jo ennen ensimmäistä keikkaansa. Yhtye on keikkaillut paljon Suomessa, muun muassa Pori Jazzeilla ja tärkeimmillä klubeilla. Keväällä 2018 bändi vieraili myös Japanissa Finest Sounds -projektin jazzshowcasessa.
– Sävelsin Utopianistin kolmannen levyn, The Third Frontier (2016), kakkoslevyn jälkeen kasaamalleni bändille. Rockadillon Tapio Korjus julkaisi levyn Pohjola Recordsin kautta. Sitä ennen Pohjola Records on julkaissut vain Pekka Pohjolan, Seppo Tynin, XL:n ja Espoo Big Bandin levyjä.
Neljäs Utopianistin levy, Brutopianisti (2017), on sivujuonteinen ”puhallinhevilevy”, jolla Pajakkala päästi höyryjä ulos. Levyllä yhdistyy heviörinää, huutamista ja modulaarisyntikkaa muutoin puhallinsoitinpainotteisiin biiseihin. Avarakatseisuus ja ennakkoluulottomuus kuvastanevat hyvin tekijän laantumatonta asennetta.
– Parhaillaan mulla on tekeillä Utopianistin seuraava tuotos, joka tulee olemaan Afrikka-vaikutteinen jazz-rock -levy. Siinä on vierailijana mm. Ismaila Sané.
Yousician
Päätyönään Pajakkala työskentelee Yousicianissa, joka on pelimäistä musiikin oppimateriaalia ja opetussovellusta tuottava kansainvälisesti menestynyt yritys. Sen yleisö- ja pelaajamäärät ovat kymmeniä miljoonia.
Pajakkala toimii Yousicianissa musiikillisena johtajana, säveltäjänä, tuottajana ja äänivastaavana. Kuluneen noin kymmenen vuoden aikana Pajakkala on säveltänyt ja tuottanut Yousicianille reilusti yli 1000 biisiä, jotka edustavat erilaisia musatyylejä.
– Viiden ensimmäisen vuoden ajan sävelsin joka viikko kaksi uutta biisiä Weekly Challengeen. Sen lisäksi tein vielä biisejä muihin tarpeisiin. Noina vuosina saattoi syntyä kolmesta neljään biisiä per viikko. Musantekemisen lisäksi mun tehtäviin kuuluvat mm. mainokset, kaikki äänityöt, biisien lisensointikuviot sekä Yousician-brändin soundista huolehtiminen.
Yousicianilla biisejä tehdään tarkkojen opetussuunnitelmien mukaan erilaisiin opetustarkoituksiin. Biiseissä pitää olla pedagoginen näkökulma, niiden pitää olla yksinkertaisia ja niiden pitää olla uskottavan kuuloisia omissa genreissään. Osan soittimista Pajakkala soittaa itse, mutta mukana on myös Yousicianin muusikoita sekä sessiosoittajia.
Pajakkala teki Yousicianiin myös biisin Youtube-basisti Ellen Alaverdyanille, joka kertoo oppineensa soittamaan Yousicianin avulla. Nuoren basistilupauksen kanssa tehtiin myös yhteinen video, jolla Pajakkala soittaa rumpuja, Rhodesia ja laulaa.
Musanteko ja freelancerointi
Musiikin tekeminen alkoi, kun Pajakkala sai 10-vuotiaana rumpusetin ja Music Maker -ohjelman. Biisejä alkoi syntyä editoimalla looppeja ja äänittämällä sekaan omaa soittoa. Teini-iässä mukaan tuli progemetallia soittava bändi 19-minuuttisine biiseineen, joiden rakenteet olivat omituisia.
Rumpujen ja perkussioiden lisäksi Pajakkala soittaa saksofoneja, pianoa, koskettimia ja huilua. Klarinetti ja bassoklarinetti eivät vielä ole kovin tuttuja, mutta on hän silti soittanut niitä äänitteille.
– Ittelle vielä vähän oudompia soittimia – esim. Tango Sololla soittamaani ukebassoa – äänittäessä käytän joskus myös paloissa äänittämistä ja tarvittaessa tunettamista. Tasapainon löytäminen luomun ja tuotetun soittamisen välillä on kestänyt vuosia. Päämääränä mulla on ollut hyvä soundi ja svengi.
Merkittävä käännekohta musiikin polulla oli armeijapalvelus soittokunnassa, jossa hän mm tutustui Waltteri Torikkaan ja Juha Savelaan (kitaristi). Palveluskaverit innostivat Pajakkalaa myös hakemaan Sibelius-Akatemiaan, ja noiden vuosien kontaktit työllistävät Pajakkalaa edelleen freelancer-puolella.
Keikkailua on ollut Waltteri Torikan, Haloo Helsingin Ellin Ellips-bändin, Jaakko Laitinen & Väärä Rahan sekä Laura Moision kanssa. Von Herzenien tulevalle, uusimmalle pitkäsoitolle Pajakkala soitti monia puhallinraitoja.
– Ellipsin jälkeen rumpali Sami Kuoppamäki ehdotti, että alkaisin toimia myös Tampereen G-Livelabin jami-isäntänä. Oon kavunnut välillä ittekin lavalle vierailevien esiintyjien kanssa. Jamihomma on ollut antoisaa ja poikinut uusia yhteistyökuvioita.
Viimeisimmät äänityöt ovat Jaakko Laitinen & Väärä Rahan live-levyn äänitys ja miksaus sekä Waltteri Torikan levy Toivo (2020), joka äänitettiin Pajakkalan studiossa. Pajakkala tuotti, äänitti, miksasi ja masteroi koko levyn.
Studiovermeitä
Pajakkalan studio on Tampereen Petsamossa. Työasemana on Logic Pro:lla varustettu Macbook. Signaalitiet sinne johtavat Audientin äänikortin kautta, jonne syötettä tulee etuasteista: Motu 8 Pre, Focusrite Octopre sekä Warm Audio WA273 ja WA-412.
– Slaten mallintava mikki on kovassa käytössä. Sillä pystyy äänittämään nopeesti, koska mallinnuksia voi vaihtaa. Scope Labsin Periscope-mikkipariin olen tilamikkeinä ollut tosi tyytyväinen; ne herättää tilan eloon.
– Monitoreina käytän nykyään Amphioneja. Niillä tehdyt biisit toimii monessa paikassa eikä kuulo väsy niiden kanssa.
Plugariarsenaalista kärkeen nousevat Native Instrumentsin SuperCharger-masterkompura, Valhallan tilaprosessorit, Softuben klassikkokompuramallinnokset, Soundtoys, Wavesin yksittäisiä tuotteita sekä iZotopen Vintage EQ, jossa MS-moodissa on joku maaginen muhjua poistava vaikutus.
•••
Tämä artikkeli on julkaistu alunperin Riffin printtinumerossa 1/2022. Vastaavan tyyppisiä musiikin tekemiseen syvällisesti uppoutuvia juttuja julkaistaan jokaisessa Riffin printtinumerossa. Jos pidit juttua hyödyllisenä tai viihdyttävänä, voit tukea Riffin tulevaa julkaisutoimintaa kätevästi ostamalla itsellesi vaikka tuoreen printtinumeron tai tilaamalla lehden esimerkiksi kahden numeron tutustumistarjouksena.
Riffin voi ostaa digitaalisena näköispainoksena Lehtiluukkupalvelusta.
Printti-Riffiä myyvät hyvin varustetut soitinliikkeet sekä Lehtipisteen myymälät kautta maan. Lehteä sekä irtonumeroita voi tilata myös suoraan kustantajalta näillä sivuilla olevan Riffi-kaupan kautta.