Audioakatemia kurssittaa elokuvaäänen ammattilaisia

|
Image

Huhtikuussa 2024 sain kutsun käväistä kahvikupposella Kalevala-studiossa Helsingin Maunulassa. Kutsuja, vanha ystäväni ja Riffiä aikoinaan perustamassa ollut ja moneen numeroon vuosien kuluessa artikkeleita kirjoittanut Sami Sarhamaa halusi kertoa tuloillaan olevasta koulutuksesta, jota hän on yhtenä osapuolena järjestämässä. Juttu Audioakatemian toiminnasta julkaistiin printtinumerossa 2/2024, mutta ajankohtainen se on edelleen, sillä koulutukset jatkuvat vielä uusilla kursseilla, vaikka ensimmäinen viikonlopputapahtuma onkin jo takana. Ja näin silloin juteltiin…

 

Alalla siis tarvitaan koulutusta?

– No eiks vaan, vastaa elokuvamiksaaja Sami Sarhamaa, jonka tapaan Kalevala Studion miksaamossa.

Mutta kyllähän Suomessa kuitenkin koulutetaan tekijöitä media-ammatteihin?

– Kyllä, kyllä… mutta semmoinen tuntuma meillä on, että hieman liian vähän on alalle tulossa uutta väkeä.

Eikä sitä vanhaakaan väkeä kovin paljon ole. Sarhamaa laskeskelee sormillaan hetken nimiä ja toteaa, että oikeastaan mikä tahansa ammattinimike puomimiehestä dialogileikkaajaan ja foley-artistista loppuäänen miksaajaan pelkistyy vajaaseen kymmeneen henkilöön, jotka käytännössä tekevät suurimman osan valkokankaalle suunnatuista tuotannoista ja TV-kanavien sarjoista. Äänisuunnittelijoita on sentään vähän useampia.

 – Jos ajatellaan, että Aalto ja Metropolia ovat ne isoimmat, niin eivät niidenkään vuosikurssit kovin isoja ole. Ja erilaisista syistä johtuen kaikki valmistuvathan eivät hakeudu sitten kuitenkaan alalle vaan osa suuntautuu muihin duuneihin. Me ollaan ajateltu, että jotenkin pitää tavoittaa se porukka, joka haluaa toimia alalla ammatikseen ja jolla on motivaatiota parantaa omaa ammattitaitoa. Luoda samalla jonkinlaista yhteisöllisyyttä ja verkostoitumisen mahdollisuuksia. Ja tietenkin sitä kautta mahdollisesti löytää myös omiin tuleviin tuotantoihin uusia tekijöitä, Sarhamaa kertoo.

Ja toteaa heti perään, että kurssit eivät ole missään nimessä rekrytointitapahtumia. Audioakatemian perimmäinen tavoite on nimenomaan opetuksellinen

– Kyllä se ajatus on, että kohotettaisiin sitä tasoa millä täällä töitä tehdään. Pyritään saamaan ihmisten ajatukset liikkeelle ja tarkentamaan fokusta. Koska edelleen on niin paljon mutu-tuntumaa, metodit voi olla vähän hakusessa ja prosessiosaaminen on usein aika vähäistä, Sarhamaa kuvailee tilannetta.

– Tietoa ei vain ole tarpeeksi. Nimenomaan hyvää tietoa. Tänä päivänä aika moni hakee sitä tietysti netistä, mutta sen ”tiedon” paikkansapitävyyden ja hyvyyden arviointi on ihan oma lukunsa… Aika kirjavaahan se data tuolla verkossa on… 

Audioakatemian kursseilla ydinsana on ”syventävä”. Alkeista asti ei asioita lähdetä kelaamaan, vaan kurssien sisältö on suunniteltu opiskeluissaan jo pidemmälle edenneille, sekä niille ammatissa jo työskenteleville, jotka haluavat päivittää tai laajentaa omaa osaamistaan.

– Oppilaitoksista valmistuvilla on perustaidot, jotka on tietysti samat kaikissa äänitöissä. Eivät ne asiat miksikään muutu. Mutta meidän tarkoitus on pureutua syvemmälle elokuvaan ja käydä koko prosessia läpi äänen kannalta. Mitä tehdään ennen miksausta ja mitä sen jälkeen. Ja mitä itse siinä miksauksessa.

Pääsykokeita ei järjestetä, kurssit ovat avoimia ja maksullisia. Ryhmäkoko puolestaan määräytyy jo tilojenkin mukaan. Esimerkiksi toukokuun miksauskurssille Kalevala Studioon mahtuu enimmillään kymmenkunta henkilöä niin, että kaikki pääsevät riittävän läheltä seuraamaan ja osallistumaan tapahtumien etenemiseen. Massaluennoista kun ei ole kyse.

– Jos ei nyt ihan henkilökohtaista ohjausta, niin kuitenkin selkeästi personoitua.

Audioakatemian opetus käynnistyy 18.–19. toukokuuta järjestettävällä Pietu Korhosen ja Sarhamaan itsensä vetämällä miksauskurssilla, jossa vierailevina opettajina ovat ohjaaja Mika Taanila, jälkityötuottaja Jukka Kujala sekä akustikko Janne Riionheimo. Moderaattorina toimii Kinos Rentalsin Ilkka Väisänen.
Myöhemmin ohjelmassa ovat kenttä-äänitykseen, dialogiin, sekä foley- eli keinotekoisten tehosteäänten tuottamiseen keskittyvät kurssit. Äänileikkaus ja äänisuunnittelu ovat vuorossa tuonnempana. 

Kurssit ovat kaksipäiväisiä, ja koska läpikäytävää on runsaasti ohjelma on tiivis. 

– Aikamoista tykitystähän se on. Ei voi kauheasti pitää vapaata eikä rönsyillä, toteaa Sarhamaa ja kertoo, että aikataulussa pysymistä edesauttaa kurssin vetäjien työjako.

– Meillä on erikseen kouluttajat ja sitten on moderaattori, joka pitää huolta siitä, että aikataulu pysyy, ja laittaa ylös samalla sellaisia esiinnousevia asioita ja kysymyksiä, joihin täytyy sitten palata viimeistään loppuyhteenvedossa.

Audioakatemia on yksityinen koulutuksentarjoaja, jonka perustivat elokuvaäneen erikoistunut Kalevala Studio ja teknistä laitteistoa kuvauksiin vuokraava Kinos Rentals yhteistyössä. 
Toiminta on täysin itsenäistä, eikä kytköstä eri oppilaitoksiin toistaiseksi myöskään ole. Yhteistyötä kenenkään kanssa ei suinkaan suljeta ennakkoon pois, mutta pyrkimyksenä on neutraali asema eri toimijoiden joukossa.

Lisätiedot: Audioakatemia


Tämä artikkeli on julkaistu alunperin Riffin printtinumerossa 2/2024. Vastaavantyyppisiä, musiikin tekemisen eri puoliin syventyviä haastatteluita ja muita artikkeleita julkaistaan jokaisessa Riffin printtinumerossa.  

Jos pidät näitä juttuja hyödyllisinä tai viihdyttävinä, voit tukea Riffin tulevaa julkaisutoimintaa kätevästi ostamalla itsellesi vaikka tuoreen printtinumeron tai tilaamalla lehden esimerkiksi kahden numeron tutustumistarjouksena. 

Riffin voi ostaa digitaalisena näköispainoksena Lehtiluukkupalvelusta.  

Printti-Riffiä myyvät hyvin varustetut soitinliikkeet sekä Lehtipisteen myymälät kautta maan. 

Lehteä sekä irtonumeroita voi tilata myös suoraan kustantajalta näillä sivuilla olevan Riffi-kaupan kautta.