Genelec – 45 vuotta edelläkävijänä!

|
Image

Poroveden rannalla Iisalmessa valmistetaan maailman arvostetuimpien joukkoon kuuluvia tarkkailukaiuttimia – ja kehitetään aktiivisesti uusia tuotteita ääniammattilaisten alati muuttuviin tarpeisiin. 2023 Genelec täytti 45 vuotta ja juhalvuoden merkeissä kävimme vieraisilla tehtaalla.

 

Vuonna 1983 Iisalmen kaupungin virkamiehet suostuivat hieman pitkin hampain vuokraamaan rantatontin Luuniemestä, reilun kilometrin päästä Iisalmen torista. Jotkut olisivat halunneet kunnostaa rannan virkistyskäyttöön, toiset olivat taas sitä mieltä että iso tiilirakennus pilaisi paitsi järvimaiseman, myös kaupungin imagon. Varsinkin, jos edustussaunan käyttö osoittautuisi riehakkaaksi. 

Tosiasiallisesti hiljainen rantatontti sopi tuolloin kymmenisen työntekijää työllistäneelle Genelecille mainiosti. Ilpo Martikaisen ja Topi Partasen vuonna 1978 perustama, nykyisin maailmanlaajuisesti erittäin tunnettu ja arvostettu kaiutinvalmistaja kaipasi nimenomaan rauhaa ja hiljaisuutta kuullakseen paremmin. Edustussaunalla ilakoinnin sijasta yritys keskittyi syvien metsien kaihoisan soundin kuuntelemiseen ja mahdollisimman hyvien, aktiivisten tarkkailukaiuttimien valmistamiseen.

Image

Aikoinaan kaukana maanteiden melusta ja sähköradan häiriöistä sijainnutta tehdasta on vuosien saatossa laajennettu jo useita kertoja. Viereiselle tontille on myös sittemmin asettunut toinen Iisalmen ylpeys, Olvi. 

Tontin vuokraamiseen Genelecille liittyi muuten ehto – yrityksen oli viiden vuoden kuluessa työllistettävä viisitoista henkilöä, tai muuten tiilirakennus lähtisi maisemaa pilaamasta. Tuo ehto täytettiin alle puolessa vuodessa harjannostajaisista, ja vuosien varrella yritys on kasvanut yhdeksi suurimmista suomalaisista menestystarinoista. 

Nykyään Genelec työllistää jo yli 280 ihmistä ja sen vuosittainen liikevaihto huitelee yli 60 miljoonassa eurossa. Vaikka noin 90 prosenttia tuotteista viedään ulkomaille ja yrityksellä on edustus maailmalla jo noin sadassa maassa, sen tuotannon kotimaisuusaste on edelleen hämmentävän korkea, yli 80 prosenttia.

Genelecin kaikki tuotteet suunnitellaan ja valmistetaan Suomessa ja yrityksen maine sekä meillä että maailmalla on erinomainen. Sekin on syytä tuoda esiin, että Genelec on edelleen perheomisteinen yhtiö, ja sopivasti kuin merkkivuoden kruunuksi se palkittiin juuri hiljattain Ernest & Youngin juhlagaalassa Helsingissä Vuoden perheyrityspalkinnolla 2023.

Image

Genelec palkittiin vuoden 2023 perheyrityksenä EY:n juhlagaalassa marraskuussa. Tunnustuksen ottivat vastaan Maria, Mikko sekä Juho Martikainen.

Genelecin taipaleelle on mahtunut niin monenlaisia vaiheita, saavutuksia sekä palkintoja, ettei niiden kaikkien läpikäyminen tässä artikkelissa ole perusteltua tai edes mahdollista, joten keskitymme nykyhetkeen ja tulevaisuuteen.

Kaiutinkuuntelusta kuulokkeilla työskentelyyn

Genelecin toimitusjohtaja Siamäk Naghian vastaa videopuheluun ihme kyllä kotoaan Lapinlahdelta. 45-vuotisjuhlavuosi on vienyt Geneleciä vuodesta 2005 luotsannutta Naghiania ympäri maailmaa. ”Aiempina juhlavuosina on tehty niin, että on kutsuttu ihmisiä eri puolilta maailmaa tänne Iisalmeen muutamaksi päiväksi. Ne ovat olleet hirveän kivoja hetkiä, mutta nyt tänä vuonna ajateltiin, että tehdään itse maailmankiertue”, Naghian kertoo kotiuduttuaan juuri Amsterdamin IBC-messuilta, joka on yksi Euroopan suurimmista ja pitkäikäisimmistä oman alansa teknologiatapahtumista. 

”Mennään tiettyihin maihin, järjestetään paikallisesti ja yhdistetään se aina lanseeraukseen tai koulutustapahtumiin. Tänä vuonna kiertue alkoi Espoon Dipolista, mistä jatkettiin Lontooseen RAK-studiolle ja Saksaan. Loppuvuoden suunnitelmiin kuuluvat vielä Aasia ja Etelä-Amerikka.”

Espoossa Genelec oli ensimmäistä kertaa mukana järjestämässä Euroopan-konferenssia Aalto-yliopiston kanssa kansainväliselle Audio Engineering Societylle, joka puolestaan viettää 75-vuotisjuhlavuottaan. Toukokuinen konferenssi oli loppuunmyyty, ja siellä Genelec esitteli täysin uudenlaisen laajennuksen tuotevalikoimaansa, UNIO:n. 
Kyseessä on tyypillistä äänittämön monitorikontrolleria monipuolisempi laite, jossa tutut kaiutinvalinnat ja kuunteluvoimakkuuden säädöt ovat saaneet seurakseen Genelecin oman SAM-malliston (Smart Active Monitor) kalibrointintiin ja hallintaan tarvittavat toiminnot. 

Pisteenä iin päällä Uniossa on Aural ID -tekniikkaa hyödyntävä kuulokevahvistin, jonka ansiosta immersiivinen kuuntelu käy kaiuttimien lisäksi päinsä myös tietyt laatukriteerit täyttävillä kuulokkeilla. Unio on ikään kuin kaiutinjärjestelmän ja kuulokekuuntelun välinen silta, jonka ansiosta ääniammattilainen voi  Genelecin mukaan työskennellä missä tahansa ja milloin tahansa. 

Toinen juhlavuoden teema on ollut Harmony Track -ohjelma, joka kannustaa musiikintekijöitä eri puolilta maailmaa esittelemään omaa soundiaan teemaan sopivasti G-sävellajissa. ”Ideana on kannustaa myös harrastajia mukaan ja tuoda esille musiikin rikkautta eri puolilta maailmaa”, Naghian kertoo. Harmony Trackiin voi osallistua vuoden loppuun saakka ja parhaat teokset palkitaan Genelecin 8331A -kaiutinparilla.

Jokaista perille tullutta Harmony Track -teosta kohden Genelec lahjoittaa 10 euroa belgialaiselle MusicFund-hyväntekeväisyysjärjestölle, joka tukee lasten musiikkikouluja kriisi- ja konfliktialueilla muun muassa toimittamalla soittimia. 

Arabia kutsuu

Aikoinaan Genelecin Helsingin-toimisto sijaitsi Punavuoressa. Eräänä päivänä Ilpo Martikainen saapui yllätysvisiitille ja kertoi työntekijöille, että nyt tuli muuten lähtö. Se oli yhtiön draamantajuisen perustajan tapa ilmoittaa, että edessä on muutto.

Martikainen oli vanhoista, henkeä ja sivistystä huokuvista rakennuksista kiinnostuneena löytänyt toiselta puolelta kaupunkia toisen Arabian posliinitehtaan 1800- ja 1900-luvuilla rakentamista puuhuviloista. Genelec osti historiallisesti merkittävän, entisen tehtaan patruunan talon vuonna 2012 ja kunnosti sen kokemuskeskukseksi. 

Huvilan kulttuurihistoriallinen tausta ja asemakaavan vaade taidetoiminnan ylläpitämisestä sopivat hyvin Genelecin omaan kulttuuriin ja tarinaan, jossa sivistyksellä ja taiteella on merkittävä rooli. Alakerrassa sijaitsevan, pohjoismaista muotoilua ja afrikkalaista käsityötaitoa yhdistelevän Mifuko Oy:n toiminnan lisäksi huvilalla on pidetty myös G Songlabin kokoontumisia, joissa nuoret pääsevät tekemään itse musiikkia aina julkaisuvalmiiksi lopputulokseksi saakka. 

Huvilaan rakennetun Genelec Experience Centerin keskiössä puolestaan on iso esiintymistila, jossa on esiintynyt lukuisia kotimaisia artisteja Amorphiksesta Osmo Ikoseen. Taloon on rakennettu myös kaksi kuunteluhuonetta, toinen immersiiviäänelle ja toinen stereoäänelle. Varsinkin immersiiviäänen kuunteluhuone on vaikuttava kokemus – musiikkiin tekee mieli jäädä olemaan. 

Puu tunnetaan yleensä akustisesti kiitollisena materiaalina, mutta kuunteluhuoneita toteutettaessa 150-vuotiset hirsiseinät ovat olleetkin melkoinen haaste Genelecin GLM-ohjelmiston automaattiselle kalibroinnille. Ajan myötä hirret ovat kuivuneet ja kovettuneet niin, että ne käyttäytyvät kuin kiviseinät. Bassotaajuudet eivät mene hirsistä läpi, vaan jäävät kimpoilemaan huoneeseen. 
Kalibroinnin myötä kuunteluhuoneet kääntyvät taidonnäytteeksi tilaan sopeutuvista kaiuttimista ja kuunteluvertailussa eron kalibroimattomaan järjestelmään kuulee selvästi. Tätä voi käydä itsekin havainnoimassa, sillä Genelec Experience Centerin kokemuskeskus on ajanvarauksella avoinna kaikille, pääasiassa arkisin.

Aural ID – henkilökohtaisesti sinun

Viime vuodet eivät ole olleet erityisen helppoja elektroniikka-alalle, joka on kärsinyt komponenttipulasta, logistiikkaongelmista, koronan aiheuttamista hankaluuksista ja nyt viimeiseksi Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan. Ei ihme, että tämä mietityttää myös Naghiania. ”Kokonaisuutena maailmantilanne ei ole tällä hetkellä hirveän helppo. Taloudellinen tilanne on joka puolella vähän seisovassa tilassa. Euroopassa erityisesti inflaatio, hintojen nousu ja yleinen epävarmuus vaikuttavat kaikkeen.”

Genelecin toimiala näyttää kuitenkin jatkuvasti laajentuvan ja kehittyvän eteenpäin. ”Jos ajatellaan digitalisaatiota, musiikkituotantoa tai sisällöntuotantoa, niiden kehitys toimialan sisällä jatkuu joka tapauksessa. En usko että siihen on tulossa muutoksia, mutta totta kai taloudellinen tilanne voi vaikuttaa siihen, kuinka laajasti ja nopeasti päästään liikkeelle”, Naghian sanoo. 

”Meillä on todella hyvät lähtökohdat. Genelec on kansainvälinen teknologiajohtaja ja tälläkin hetkellä Amsterdamin messujen perusteella muita kymmenestä viiteentoista vuotta edellä”, Naghian kertoo. Asema on saavutettu pitkäjänteisellä työllä, laadukkailla tuotteilla ja jatkuvalla uuden etsimisellä ja itsensä kyseenalaistamisella.

”Vuosia sitten käytiin näitä asioita laajasti läpi ja hahmottelimme yritykselle identiteetin ja kulttuuripohjan. Kestävä kehitys, Suomessa suunnittelu ja valmistus, laatu, design ja asiakassuhteiden rakentaminen tämän osaamisen pohjalta on olennaista”, Naghian kertoo. ”Jatkamme äänentarkkailun ympärillä, se on Genelecin ydin edelleen. Että tarjoamme tekijöille neutraalin referenssin ja työskentely-ympäristön, johon voi luottaa.”

Jos jostain Genelec ei ole vuosien varrella tinkinyt, ne ovat laadun ja iisalmelaisen järvimaiseman lisäksi into ja halu tutkia jatkuvasti uutta. Viime vuosien suurin projekti on ollut Aural ID, joka on pureutunut selvittämään ihmisen yksilöllisiä tapoja kuulla ääntä.

”Me olemme jo pitkään tehneet tutkimuksia immersiiviäänen parissa”, Naghian kertoo. Immersiivisellä äänellä tarkoitetaan äänimaailmaa, jossa äänet tulevat selkeästi eri suunnista. Kuulijasta se tuntuu siltä, kuin olisi tapahtuman keskiössä. ”Kyse on siis elokuva- ja musiikkipuolella jo yleistyneestä tavasta tehdä sisältöjä”, Naghian tarkentaa. 

Nykyisin myös joistakin suoratoistopalveluista löytyy jo mahdollisuuksia immersiiviseen äänikokemukseen, ja kuuntelutapojen ohessa myös äänitteiden tuotanto on muuttanut muotoaan.

”Vaikkapa musiikkituotannossa 20 vuotta sitten ei oikein ollut muuta mahdollisuutta kuin studiot, mutta nykyään voi tehdä missä vaan. Varsinkin nuoret tekevät tosi isoja määriä sisältöjä pelkällä läppärillä”, Naghian sanoo, ja toteaa trendin heijastuvan myös kaiuttimien rooliin: ”Kaikilla sisällöntuottajilla ei ole halua tai mahdollisuutta investoida Atmos- tai Surround-järjestelmään. Toinen vaihtoehto on kuulokkeet.” 

Jotta kuulokkeilla päästäisiin työskentelyn kannalta riittävään laatutasoon ja tarkkuuteen, täytyy geneeristen säätöjen sijaan lähestyä asiaa yksilöllisesti. ”Kuulo on vähän kuin sormenjälki. Jokaisen kuulokokemus on riippuvainen omasta anatomiasta”, Naghian kertoo. 

Aural ID:n HRTF-prosessi (Head Related Transfer Function) käytännössä mittaa pään, ulkokorvan ja ylävartalon akustisen vaikutuksen ja laskee sen mukaisesti kuuntelijalle yksilöllisesti sovitetun taajuusvasteen. Mittauksen hoitaa Genelecin laskenta- ja mallinnusverkkopalvelu, mittausvälineeksi käy hyvälaatuinen kännykkäkameravideo.

”Nyt olemme päässeet tarkkuudessa siihen pisteeseen, että mallinnus on vähintään yhtä tarkka kuin laboratoriomittaus”, Naghian paljastaa. Aural ID -projekti tuotiin julki muutama vuosi sitten, mutta sen juuret juontavat yhteistyöhön Itä-Suomen yliopiston ja Aalto-yliopiston teknillisen fysiikan ja akustiikan laitosten kanssa. ”Ensimmäiset tutkimusartikkelit tästä aiheesta on julkaistu jo vuonna 2004. Meillä on ollut yhteistyötä jo pitkään”, Naghian kertoo.

Viimeisin Aural ID -projektin julkaisu oli pilvipalveluympäristö sekä kalibrointityökalu, jolla voi täsmätä oman yksilöllisen kuulokekuuntelunsa mahdollisimman lähelle kaiutinkuuntelua. ”Samankaltaisia projekteja on meneillään myös Applella ja Sonylla, jotka tähtäävät enemmän kulutuspuolelle”, Naghian toteaa. 

Tavoite kuulonsiirtofunktion hyödyntämisessä on sama kuin Genelecillä yleisesti: mahdollistaa ammattilaisille ja vaativille harrastajille luotettava äänentarkkailutyökalu. Mutta nähdäänkö tulevaisuudessa myös Genelec-kuulokkeita? 

”Tällä hetkellä keskitymme mallinnukseen ja kuulokekalibrointiin sekä työvaiheiden yhteydessä tapahtuvaan kalibrointiin – koko prosessin haltuun saamiseen. Fyysisiä kuulokkeita ei ole poissuljettu, mutta se olisi sitten osa tätä kokonaisratkaisua”, Naghian pohtii. ”Algoritmin ja mallinnuksen yhdistäminen akustiikkaan on kaikkein kriittisin osa ja meidän ydinalue, jossa ollaan vahvoja. Toki itse kuulokkeissakin on akustiikkansa, mutta myös toisenlainen tuotantokoneisto.” 

Tukijalka on oltava

Genelec on tullut tunnetuksi ääniammattilaisten luotettavana työkaluna, vaikka nykyisin myös monesta olohuoneesta löytyykin Iisalmessa valmistettuja kaiuttimia. Miten on kuluttajamarkkinoiden laita? 

”Se on hyvä kysymys. Tätäkin on mietitty paljon ja ollaan tultu siihen tulokseen, että kulutuselektroniikka ei ole meidän paikka. Olisihan se iso markkina ja meitä on sinne houkuteltu, mutta Genelecin identiteetti muodostuu pienistä asioista, jotka muuttuvat isoksi. Me ollaan tehty tietoinen valinta, että tuossa on iso markkina, mutta emme halua sinne laajemmin”, Naghian kertoo, ja jatkaa: 

”Genelecin kasvu on kestävää, sillä se perustuu syvän osaamisen kehittämiseen. Tuotantoa on vuosikymmeniä rakennettu laadukkaaksi, eikä sitä sen vuoksi olisi juurikaan halvempaa tehdä missään muualla. Siksi suunnittelu ja valmistus Suomessa voivat olla jopa kilpailuetu.” 

Edelläkävijyys ja laatu toistuvat kaikkialla Siamäk Naghianin puheissa ja näkyvät myös kotikäyttöön tarkoitetuissa laitteissa. ”Ne tuotteet, joita tarjoamme kotikäyttöön, ovat samaa laatua. Esimerkiksi GF-sarjassa vain liitännät ovat erilaisia, mutta koko koneisto ja laatu on samaa”, Naghian sanoo ja jatkaa: ”IP-teknologian kehityksessä ja audion siirtämisessä Smart IP -kaiuttimet ovat oman alansa edelläkävijöitä. Nykyisin myös yhdellä CAT-tyyppisellä johdolla voi vetää sähkön, äänen ja kaiken ohjauksen.”

Laatu edellä on myös palattu AV-asennuksiin, jotka aikoinaan lopetettiin 1980-luvun loppupuolella siksi, että nuori yritys näki perustelluksi profiloitua ennen kaikkea valmistajaksi. Nyt keski-ikään kasvanut yritys haluaa, että vuosikymmenten pitkäjänteinen kehitystyö näkyy myös ensiluokkaisina äänentoistototeutuksina tietyn tyyppisissä tiloissa.

”Esimerkiksi Supercellin nykyinen pääkonttori on hyvä esimerkki siitä, että koko talon äänentoistojärjestelmä on pääosin rakennettu meidän tuotteiden pohjalta. AV-asennus on muutenkin mielenkiintoinen alue, joka kehittyy”, Naghian kertoo. 

”Olemme tehneet Pohjoismaissa viimeisen kymmenen vuoden aikana paljon työtä sen eteen, että Genelec on mukana sellaisissa paikoissa, joissa äänen puhtaudella on merkitystä”, Naghian sanoo. Esimerkiksi museot, koulut ja jopa ravintolat, joissa ääni on joko osa taideteosta tai halutaan osaksi kokemusta, ovat paikkoja, joissa Genelecin asentamaa äänentoistoa nykyisin kuullaan.

Image

Toimitusjohtaja Siamäk Naghian katsoo tulevaisuuteen luottavaisesti.

”Koko ajan pitää hakea sitä tasapainoa että mihin pysähtyy. Lähtökohta on se, että kaikki mikä palvelee ja vahvistaa sitä ydinaluetta – eli ammattilaisten äänentarkkailua – on hyvä asia. Aina kun käydään näitä omalla porukalla läpi, me todetaan, että mitä tahansa tehdäänkin, pidetään kuitenkin se yksi jalka ja mielellään tukijalkakin siellä ytimessä”, Naghian summaa.
”Eli siellä, missä tehdään työkaluja näille äänen tekijöille.” 
 

Juttua varten on haastateltu myös Genelec Experience Centerin Technical Support Manager Anders Nymania.


Tämä artikkeli on julkaistu alunperin Riffin printtinumerossa 6/2023. Vastaavantyyppisiä, musiikin tekemisen eri puoliin syventyviä haastatteluita ja muita artikkeleita julkaistaan jokaisessa Riffin printtinumerossa.  

Jos pidät näitä juttuja hyödyllisinä tai viihdyttävinä, voit tukea Riffin tulevaa julkaisutoimintaa kätevästi ostamalla itsellesi vaikka tuoreen printtinumeron tai tilaamalla lehden esimerkiksi kahden numeron tutustumistarjouksena. 

Riffin voi ostaa digitaalisena näköispainoksena Lehtiluukkupalvelusta.  

Printti-Riffiä myyvät hyvin varustetut soitinliikkeet sekä Lehtipisteen myymälät kautta maan. 

Lehteä sekä irtonumeroita voi tilata myös suoraan kustantajalta näillä sivuilla olevan Riffi-kaupan kautta.