Jonas Olsson - uuden sukupolven tuottaja

 

Kolme yhdistävää faktaa yhtyeistä Deep Insight, Automatic Eye ja Jermaine?

1: Tuore, vaihtoehtoinen rock-ilmaisu.
2: Menestys myynti- ja soittolistoilla.
3: Tuottaja Jonas Olsson.

Kun kokkolalaisen Jonas Olssonin meriitteihin ynnätään radioiden tehosoitossa raikaava rockryhmä Clark Kent ja maailmanlaajuista fanikantaa post-metal-ilmaisullaan kerännyt Callisto, voidaan miestä varauksetta pitää yhtenä tärkeimmistä uuden sukupolven rocktuottajista Suomessa. Etenkin, kun referensseistä löytyy miksaustöitä Disco Ensemblen ja Pint And We Fallin kaltaisten yhtyeiden parissa.

Olssonin itsensä mukaan nousu demoäänittäjästä levy-yhtiöiden luottomieheksi on pitkäjänteisen työn tulosta.
– Levy-yhtiöissä kuunnellaan paljon uutta musaa. Kun demobändien kanssa suoriutuu hyvin ja firmoihin alkaa tietyltä tuottajalta tulla useita hyväsoundisia tuotoksia, herää kiinnostus sielläkin päässä. Ja kun saa tehtyä ensimmäisen duunin levy-yhtiölle, on seuraavan hankkiminen paljon helpompaa.

Kuuminta vuonna 2009 – Jonas Olssonin vinkit trendituotantoon

Tuottaja Jonas Olssonin käsiala kuuluu tämän hetken kuumimpien kotimaisten indierock-yhtyeiden soundissa. Musiikillisen stylistin rooliin pilke silmäkulmassa heittäytynyt visionääri listasi vuoden 2009 tuotantotrendit. Omaksu ja tee oma hittisi!

1. Koneet ja rock.
– Vaikka tämä on jatkunut jo pitkään, kone-elementtejä yhdistellään yhä rohkeammin perinteiseen ilmaisuun. Konemaailmasta otetaan juttuja myös rockiin, mutta ei ohjelmoimalla, vaan toisintamalla kone-osuuksia ja konemaisia sovituksia oikeilla instrumenteilla.

2. Akustinen musiikki
– Ollut hip jo jonkin aikaa. Pitänee pintansa edelleen.

3. Scratching
– Skrätsäys on ollut viime aikoina niin out, että sen on pakko olla kohta taas in.

4. Kitarasoolot
– Sama juttu kuin skrätsäyksen kanssa. Perinteiset särökitarasoolot ovat olleet turhan pitkään pannassa.

5. Juna meni jo
– Jos tosissaan alkaa kelaamaan mikä on in, on auttamatta kaksi vuotta myöhässä. Rehellisesti täytyy tunnustaa, että tuollaisia ei onneksi juurikaan mieti. Mieluummin poimii vaikutteita musiikista, mistä itse tykkää. Sekä uudesta että vanhasta. Luulen, että trendikkyyden vaikutelma tulee siitä, kun perinteisiin kaavoihin sotketaan elementtejä muista genreistä. Eli luodaan siten uudenlaista ilmaisua.

 

Oheinen teksti on näyte artikkelista, joka on julkaistu kokonaisuudessaan paperille painetussa Riffi-lehdessä (numero 2/2009).

 

 

Riffiä myyvät Lehtipisteet, kirjakaupat ja hyvin varustetut soitinliikkeet kautta maan. Lehteä voi tilata myös suoraan kustantajalta näillä sivuilla olevan tilaustoiminnon avulla.

Aiemmin julkaistuja numeroita voi tiedustella suoraan toimitukselta s-postilla, taannehtivia lehtiä myydään niin kauan kuin ko. numeroa on varastossa.

 

 

 

 

 

21.07.2009
|
Pekka Nurmi (kuva & teksti)
Tekninen toteutus: Sitebuilders Finland Oy