UF-8 on USB-väylään kytkettävä yleispätevä kontrolleri audio-ohjelmille, joista tuettuina ovat tällä haavaa Ableton Live, Apple Logic, Avid Pro Tools, Presonus Studio One sekä Steinbergin Cubase ja Nuendo.
Jos käyttää useampaa ohjelmaa työssään, niin lomittelu niiden välillä sujuu kätevästi, sillä mukana tulevalla 360-applikaatiolla voi määrittää ohjaimen kolmeen Layer-pintaan valmiit asetukset ja pikakomennot useimmin käytössä oleville ohjelmille. Samaisella apilla voi myös muokata työympäristöä itselle sopivaksi, asettaa pikanäppäinten komentoja ja käyttää UF-8:aa näppiksen tapaan itse tehtyihin näppäinkomentoyhdistelmiin.
Perustoiminnoiltaan UF8 noudattaa joko HUI- tai MCU-protokollaa (vrt. Mackie HUI tai Mackie/Emagic/Behringer Universal Control). Lisäksi SSL on liittänyt mukaan lukuisan joukon ohjelmakohtaisia parametriohjauksia, jotka parantavat työmukavuutta ja -sujuvuutta huomattavassa määrin.
Järjestelmään voi kytkeä rinnakkain kolme UF-8-ohjainta, jolloin käytössä on 24 liukua.
UF-8 osat ja toiminnot
SSL on tiivistänyt melkoisen määrän ohjaustehoa suhteellisen pieneen tilaan. Perinteiseen tapaan kaikkea on kahdeksan yhdellä silmäyksellä näkyvissä. Lisää löytyy vierittämällä oikealle tai vasemmalle.
UF-8:n käyttöpinta voidaan jakaa kolmeen lohkoon. Ohjaimen keskiosassa ovat joko äänenvoimakkuuden säätiminä tai Flip-tilassa valitun parametrin ohjaimina toimivat 100 mm:n liu’ut.
Liukujen vieriltä löytyvät Sel-, Cut- ja Solo-kytkimet. Cut on mute eli mykistys, Solo puolestaan kytkee vain valitun kanavan kuuluviin. Sel-näppäin toimii joko kanavavalitsimena, automaatiotilan valitsimena tai äänitysvalmiusnäppäimenä.
Liukujen yläpuolella on kahdeksan pyöritettävää ja painettavaa potikkaa sekä kahdeksan värinäyttöä, joissa näkyy tasomittaroinnin ja panoroinnin lisäksi eri parametreja ja muita arvoja toimintatilasta riippuen.
Keskiosassa ylimpänä on kahdeksan User key -näppäintä, joille on valmiiksi viisi pankillista eri komentoja. Jos nämä eivät miellytä, niitä voi muokata tai vaihtaa mieleisikseen 360-apilla.
Laitteen vasen puoli on varattu erilaisille kytkimille. Ylhäällä on kolmen konfiguroidun audio-ohjelman Layer-valintakytkimet sekä kolme kätevää layer-kohtaista Quick-pikanäppäintä eniten käytetyille komennoille. 360-apuohjelmalle on oma kutsunäppäin, joka avaa ohjausohjelman tietokoneelle, kätevää sekin.
Vasemman puoliskon alaosasta löytyvät automaatiovalinnat, jotka hieman vaihtelevat ohjelmakohtaisesti ja ovat täysimittaisesti käytettävissä vain Pro Toolsissa.
Kolmas lohko eli oikea puoli on enimmäkseen navigointia ja säätöjä varten.
Ylhäältä löytyvät kahdeksan Soft Keys -näppäintä, User Bank -valitsimet sekä V-Pot-kytkin, joka asettaa kanavapotikat toimimaan panorointiin, efektisyöttöihin jne.
Alempana olevilla Selection Mode -näppäimillä valitaan mitä kanavien Sel-näppäimet tekevät. Pro Toolsissa ja Logicissa saadaan vaihtonäppäintoimintojen kautta lisätoimintoja kuten liukujen nollaus ja kaikkien mykistysten avaus.
Channel-potikka toimii perusasetuksessaan mikserikanavia rullaavana datapyöränä. Sen alla olevilla kytkimillä ko. potikka saadaan mm. siirtämään ”toistopäätä” tai klippejä. Focus-tilassa potikka toimii näppäränä hiiren rullan emulaattorina: kun pitää hiiren osoitinta audio-ohjelmassa halutun parametrin päällä, saa säädettyä potikalla sen arvoa.
Säätimiä UF-8:ssa on siis varsin hyvä valikoima. Suurin osa on vieläpä hyvin ”eteen” ajateltuja toimittaen vain yhtä asiaa. Ja milloin ei, on toimintoja helppo muokata ja/tai valita.
UF8 ja Pro Tools
Muutaman nopean konfigurointiliikkeen jälkeen UF-8 on valmiina yhteistyöhön Pro Toolsin kanssa.
Soft Keys 1 -näppäimen painalluksella käyttöön saadaan normaalit transport-ohjaukset kuten play, stop jne. 2-näppäimen takaa löytyvät mm. edelliseen ja seuraavaan markeriin siirtymiset (bravo!) sekä oivaltavat Audition-valinnat, joilla voidaan merkitä halutun alueen alku- ja loppupisteet sekä alueelle pre- ja post roll-ajat. Näppärää – nyt ollaan selvästi HUI-protokollaa edellä!
3-näppäimen taakse on asetettu eri vaihtonäppäimet (jotka luonnollisesti ovat myös tietokonenäppiksen kautta käytössä eli nämä varmaan vaihtaisin nopeasti tarpeellisemmiksi) sekä muutama funktionäppäin.
4- ja 5-näppäimet ovat tyhjiä eli niille voidaan asettaa omia suosikkeja tarjolla olevista komennoista tai luoda omiaan 360:n Keyboard Command -valikossa. Kaikkia Soft Key -komentoja voi muutoinkin muuttaa mieleisikseen apilla.
Näyttöjen alla olevilla potikoilla voi panoroida, mutta ne toimivat myös plug in-efektien parametrien ohjaimina sekä efekti- ja monitorointisyöttöinä. Toimivaa ja ergonomista ajattelua, joka menee nopeasti selkäytimeen ja helpottaa huomattavasti automatisointia sekä ohjailuja.
Send/Plugins-osan näppäinten ja V-potikoiden avulla plugareita ja syöttöjä on helppo ja mukava säädellä ja jopa pieni minua usein kiusannut asiakin on parannettu: kyseisen plugarin näppäintä painamalla plugari-ikkuna aukeaa ja edellinen menee kiinni, hienoa!
Hyvin on käyttölogiikka ajateltu ja suunniteltu: Sel-näppäimen värien vaihtelu kertoo, missä tilassa ollaan ja mitä ollaan tekemässä. Channel- ja Plugin-tiloissa myös näytöistä näkee mukavasti, mikä kanava on valittuna. Valitun kanavan näyttö on nimittäin ainoa, jossa kanavan nimi ja mittari näkyvät selkeinä muiden ollessa himmennettyinä.
Channel-potikkaa kääntämällä saadaan haluttu kanava haettua ripeästi esiin, kun sen toimintaa ei ole muutettu alla olevilla kytkimillä. Kytkimistä ehkä muuten näppärin on NAV, joka alaspainettuna antaa mahdollisuuden siirtyä aikajanalla paikasta toiseen potikkaa kääntämällä.
Oikean alalaidan nuolinäppäimet hoitelevat loogiseen tapaan kursorin siirtelyjä sekä sisään/ulos zoomailuja vapauttaen jälleen käden ja silmän hiiren orjuudesta. Kätevä iskusta seuraavaan siirtyminen eli Tab to Transient onnistuu myös täältä käsin.
UF-8 ja Ableton Live
Saman tyylisen konfiguroinnin jälkeen Live ja UF-8 ovat valmiina yhteistyöhön.
Toiminta on pääosin samanlaista kuin Pro Tools -tilassa. Osa toiminnoista on kuitenkin tarkoitettu vain Pro Tools -käyttöön ja näin mm. Auto-näppäin, Nudge sekä Send/Plugin-osan numerokytkimet ovat pois päältä Live-tilassa. Toiminnallisuus on kuitenkin aivan yhtä korkealla tasolla kuin PT:nkin kanssa.
Liu’ut, Solo-, Cut- ja Sel-kytkimet toimivat kuten olettaa saattaa, samoin Soft Keys- ja Selection Mode -näppäimet sekä Channel-potikka.
Liven kaksijakoinen käyttöliittymä on hyvin huomioitu. Sekä Arrangement että Session View -näkymässä nuolinäppäimien toiminta on selkeää ja juuri oikeita asioita suorittava.
Näköjään äänittäminen onnistuu Arrangementiin suoraan Record-pikanäppäintä painamalla, mutta mitenkäs Session View:ssä eli klippeihin äänittäminen? No se onnistuu ainakin määrittämällä 360-softan Soft Keys -osassa enter-näppäimen painallus näppiskomennoksi (Keyboard Command), joka käynnistää valitun klipin äänityksen. Erinomaista!
Koska Liven automaatio toimii eri ajatuksella kuin Pro Toolsin, eivät Automation-osan näppäimet toimi. Se ei tahtia sen kummemmin haittaa, automaatiota saa hyvin kirjoitettua joka tapauksessa. Käytännössä toimitaan koko ajan ”Latch”-tilassa eli automaatiota kirjoitetaan niin kauan kuin äänitys/toisto on käynnissä. Plugarien automaatiota voidaan kirjoittaa liu’uilla V-potikoiden sijaan painamalla Flip, jolloin potikat ja liu’ut vaihtavat toimintojaa päittäin. Kun harva kuitenkaan käyttää ohjelmia jatkuvasti ristiin vaan ottaa jonkin niistä parhaiten hallintaansa, on Liven automaatiotapa sitä käyttäville aivan yhtä kätevää ja helppoa kuin vaikkapa Pro Toolsin sitä jatkuvasti käyttävälle.
Potikoista on moneksi: V-Potikoilla saat säädettyä syöttöjä (send), vaihdettua raidan tuloa ja/tai lähtöä, panoroitua tai säädettyä plugarien asetuksia. Potikoiden toimintatila valitaan jouhevasti muutamalla kytkimellä näyttöjen päältä tai Soft Keys-osasta. Tämä on juuri sitä ohjaimen mahdollistamaa jouhevaa ja intuitiivista käyttöä, joka avaa uuden oven varsinkin hiirellä tai touch padilla toimintoja käyttämään tottuneen työnkulkuihin. Pääsee käyttämään enemmän korvia ja vähemmän silmiä ääntä tehdessään ja sehän on juuri niin kuin asian pitääkin olla!
UF-8 ja Studio One
No niin, sitten kolmas valittu työasemasofta eli PreSonuksen Studio One. Samat alkuseremoniat eli ennen ensimmäistä käyttöönottoa tehtävät asetukset 360-softaan ja S1:een ja homma käyntiin.
Tässä vaiheessa testiä alkavat pasmat olla jo hyvinkin selkeitä käytön ollessa pitkälti saman kaltaista kuin Livessä. Tässäkin tapauksessa vain Pro Toolsia varten olevat kytkimet ovat pois käytöstä ja edelleen liu’ut, kanavakytkimet, Soft Keys-kytkimet, V-Pot ja zoomaukset/skrollaukset toimivat kuten odottaa sopii.
Studio One -käytössä automaatio toimii hyvin samaan tapaan kuin Pro Toolsissa, käytettävissä ovat kaikki normaalit tilat eli Off/Read/Write/Touch ja Latch. Trim-kytkin onkin ainoa, joka toimii vain Pro Toolsissa.
Live-tilan tapaan Studio One -tilassa V-Potikoilla on eri asetusmoodeja, tällä kertaa viisi erilaista; panorointiin (Pan), syöttöihin (Send, joko yhden kanavan kaikki syötöt tai kytkintä uudelleen painmalla yksi syöttö kaikille kanaville), Insert-plugareiden ohitukseen (Insert Bypass), valitun kanavan toimintoihin (Track, mm. kaikki insertit pois päältä, eri ulostulojen valintoja tai Send-syöttöjen päälle/pois-kytkentä) ja plugariohjauksiin (Plugin). Plugariparametreja päästään muokkaamaan, kunhan ne ensimmäisellä käyttökerralla asetetaan External Devices -ikkunassa ohjattaviksi. Jokaiselle plugarille voidaan määrittää kahdeksan parametria; parametrikartat tallentuvat ohjelman asetuksiin eli ne löytyvät sen jälkeen suoraan kaikissa sessioissa. On erinomaisen kätevää saada plugarin tärkeimmät parametrit aina samoille potikoille ja päästä säätämään ja automatisoimaan niitä hiireen tarttumatta.
Ergonomia
Se, että ohjelmoitavat pikanäppäimet ovat laitteen yläreunassa ei tunnu optimaaliselta ratkaisulta. Normaalissa työpisteessä ohjain sijoittuu näppiksen ja hiiren yläpuolelle, näytön eteen. Silloin pikanäppäimet ovat jo hieman kaukana – olisiko ollut parempi asettaa ne laitteen alareunaan? Kumiset näppäimet eivät myöskään ihan hirmuisesti herätä luottamusta, varmasti hinta- ja ehkä myös kestävyyskysymys?
UF-8:n mukana tulevilla jaloilla ohjain saadaan kallistettua muutamaan eri asentoon, mikä parantaa ergonomiaa melkoisesti. Se, mikä myös parantaa ergonomiaa todella paljon, varsinkin hiiren heilutteluun tottuneille, on eniten käytettyjen komentojen määrittäminen pikanäppäimille. Komentojen paikat asettuvat nopeasti selkäytimeen, jolloin voi keskittyä enemmän äänen ja musiikin tekemiseen ja vähemmän valikoissa seikkailuun.
Keyboard Command -ikkunaan määritettävien komentojen ja komentojonojen määrittäminen vie työnkulut vielä seuraavalle tasolle: kun huomaa käyttävänsä jotakin komentoa tai komentojen jonoa toistuvasti johonkin tehtävään, voi muutaman minuutin uhraamalla asettaa ne 360-ohjelmassa jollekin pikanäppäimelle, jonka jälkeen pääsee seuraavilla kerroilla todella paljon helpommalla.
Jahas
Aika vähän on napistavaa, suurimpana ehkä nuo kumiset kytkimet, jotka kyllä toimivat luotettavan oloisesti, mutta ovat… niin, kumisia. Ja virtakytkin puuttuu tyystin.
Pro Tools -käytössä ohjain on erittäin pätevä ja monipuolinen, muutama pikkuseikka tuli vastaan: UF-8:ssa ei ole tahti/aika/mitään-näyttöä, josta näkisi missä ollaan ja mihin kelataan, tietenkin sen näkee itse ohjelmassa. Arvojen nollaaminen käy eri toiminnolla kuin normaalissa PT-käytössä, mutta lienee helposti omaksuttavissa. Scroll into View -toimintoa, jolla valittu kanava saadaan mikserin vasempaan reunaan ja Pro Toolsin Edit-ikkunassa ylimmäksi ei ole. Näköjään minua hieman häiritsee erillisen transport-osan puuttuminen, ylärivin näppäimiä en mielelläni käyttäisi niille.
Erityiskiitos annetaan sitten taas plugareiden hallinnasta, joka on parempaa kuin Avidin ohjaimissa! Pieni, ilmeisesti PT:stä johtuva puute on, että UF-8:lla pääsee vain kuuteen ensimmäiseen inserttiin käsiksi.
Ableton Live -käytössä UF-8 on myös mitä mainioin, tosiaan osa näppäimistä ei ole toiminnassa, mutta se ei menoa haittaa ja viimeisetkin hidasteet sain ratkaistua näppiskomentoja määrittämällä. Plugarieditointi varsinkin oli melkoista juhlaa – tosin vain Liven omat instrumentit tulivat näkyviin, efekteistä näkyviin sain kaikki kokeillut.
Studio Onen ohjauksessa ei myöskään tullut vastaan muuta kuin hyviä asioita, plugariparametrien määrittäminen on aavistuksen työlästä, mutta kun se on kertaalleen tehty, käy homma siitä eteenpäin todella luonnikkaasti.
Kaiken kaikkiaan UF-8 on erinomainen ja hyvin suunniteltu ohjain moneen käyttöön. Usealle ohjelmalle valmiiksi rakennetut, jouhevasti toimivat ympäristöt tekevät siitä selkeän ykkösvalinnan järkevää ja monipuolista ohjainta tarvitseville. Ehkä aivan EuCon-tasoiseen integrointiin ei ylletä, mutta niin lähelle, ettei sillä taida olla merkitystä enää suurimmalle osalle käyttäjistä. Jopa Pro Tools -käytössä UF-8 antaa kovan vastuksen Avidin omalle S1:lle ja heti, jos käyttää työssään useampaa tuettua ohjelmaa, on tämä ohjain täysin lyömätön.
SSL UF8
DAW-ohjelman ohjain
• tuetut ohjelmat: Ableton Live, Apple Logic, Avid Pro Tools, Presonus Studio One, Steinberg Cubase, Steinberg Nuendo.
• oma käyttöpinta kolmelle eri ohjelmalle samanaikaisesti
• hinta 1239 euroa (testin tekohetkellä)
Lisätiedot: Nordic Audio Distribution Suomi
•••
Tämä artikkeli on julkaistu alunperin Riffin printtinumerossa 3/2021. Vastaavantyyppisiä käyttökokeisiin perustuvia tuotearvioita julkaistaan jokaisessa Riffin printtinumerossa.
Jos pidät näitä juttuja hyödyllisinä tai viihdyttävinä, voit tukea Riffin tulevaa julkaisutoimintaa kätevästi ostamalla itsellesi vaikka tuoreen printtinumeron tai tilaamalla lehden esimerkiksi kahden numeron tutustumistarjouksena.
Riffin voi ostaa digitaalisena näköispainoksena Lehtiluukkupalvelusta.
Printti-Riffiä myyvät hyvin varustetut soitinliikkeet sekä Lehtipisteen myymälät kautta maan. Lehteä sekä irtonumeroita voi tilata myös suoraan kustantajalta näillä sivuilla olevan Riffi-kaupan kautta.