Marginal.com – suoratoistoa reilun kaupan leimalla

Apple Musicin johtaja Jimmy Iovine leiskautti itsensä otsikoihin muutama viikko sitten totea-malla, että kaikki musiikin suoratoistopalvelut ovat toistensa kopioita.


Filmipuolellahan asia on toisin ja suuret toimijat, kuten HBO ja Netflix, satsaavat omaan tuotantoon, jota kellään muulla ei ole tarjolla. Ja saavat katsojia, kun pystyvät luomaan jotain kyllin vetovomaista.
Samaan oman tuotannon viisauteen tuntuvat uskovan myös äänikirjoja tarjoavat uudet palvelut, jotka eivät suinkaan perusta tarjontaansa perinteisten kustantamoiden jo valmiiksi tuottamiin äänikirjoihin uudelle alustalle siirrettyinä, vaan etsivät toistaiseksi vielä paperimuodossa olevia kiinnostavia teoksia ja niille sopivia lukijoita.

Näiden kahden esimerkin omat tuotannot ovat tyystin erilaisia. Kärjistettynä mikä tahansa kuvatuotanto vaatii sellaisen määrän työvoimaa, kalustoa ja aikaa ettei mikään äänikirja tarvitse kuin murto-osan niistä resursseista. Siksi äänikirjojen tarjoajalla on varaa toimia pienemmälläkin markkina-alueella ja mahdollisuus kokeilla jotakin hanketta riskilläkin.
Musiikki taas sijoittuu johonkin näiden väliin – haastavaa, muttei mahdotonta pienenkään toimijan vinkkelistä.

Uusi palvelu ei voi startata vain muutamalla nimikkeellä, joten jokin määrä jo julkaistua musiikkia pitäisi olla tarjolla heti, vaikka pitkällä aikavälillä laskettaisiinkin oman tuotannon varaan.
Ikioman tuotannon oheen voisi myös varata paikan muiden tekemille ekslusiivisille uusille julkaisuille, niin ei tarvitsisi jokaisen projektin kohdalla lähteä nollasta – riittäisi että tekijän kanssa on sovittu yksinoikeudesta.
Kolmanneksi tukirangaksi voisi etsiä marginaaleista sellaista valmista kiinnostavaa musiikkia, jota isoilta listoilta ei löydy tai jossa se hukkuu.
Maailmasta kyllä löytyy tekijöitä ja erityisen paljon sellaisia, joiden tuotanto hautautuu nykyisin suureen massaan. Tai joiden musiikkia kuuntelee pieni vannoutunut diggarijoukko, jonka asiakasmaksut ohjautuvat vinoutuneen jakokäytännön vuoksi nyt toisiin taskuihin.

•••

Näin alkaa päätoimittaja Lauri Paloposken pääkirjoitus Riffin printtinumerossa 2/2018, jossa kirjoitus on julkaistu kokonaisuudessaan lehden ilmestymispäivänä 18. huhtikuuta 2018 Sieltä selviää sekin miten vinoutunutta tilannetta ehkä voitaisiin korjata.

Riffiä myyvät Lehtipisteet sekä luonnollisestikin hyvin varustetut soitinliikkeet kautta maan. Voit tilata lehden itsellesi edullisesti myös esimerkiksi kahden numeron tutustumistarjouksena.

Lehteä sekä irtonumeroita voi tilata myös suoraan kustantajalta näillä sivuilla olevan Riffi-kaupan kautta. 
Ennen vuotta 2010 julkaistuja numeroita voi tiedustella suoraan asiakaspalvelusta s-postilla, taannehtivia lehtiä myydään niin kauan kuin ko. numeroa on varastossa.


 

18.04.2018
|
Lauri Paloposki
Tekninen toteutus: Sitebuilders Finland Oy