Oma persoonallinen ja jäljittelemätön käsiala tekee soittajasta Soittajan. Hendrixillä oli käsialansa, Stevie Ray Vaughanilla oli omansa ja niin Joe Satrianilla kuin Carlos Santanallakin on ilmiselvästi sellainen – omintakeinen tapa ottaa äänet soittimesta. Kyse on yhtä paljon sävelten sävystä kuin sävelikön koostumuksesta, yhtä lailla kiinni sävelten ajoituksesta kuin niiden painotuksista. Ja tämä pätee kitaran lisäksi muihinkin soittimiin, sillä Branford Marsaliksen foni erottuu joukosta siinä missä Steve Gaddin rummutus tai Stevie Wonderin clavinettikin. Persoonallinen käsiala tulee kuuluviin, soittipa henkilö millaisilla kamppeilla tahansa, jos kädenjälki ylipäänsä on kehittynyt. Aina tuollainen kädenjälki ei jalostu lopulliseen muotoon soittajan itsensä muotoilemana vaan puuhaan saattaa sotkeutua yksi jos toinen sivullinen, toisinaan myönteisin, joskus kielteisin seuraamuksin. Ja eräissä tapauksissa ainekset ovat kyllä jo olemassa, mutta se viimeinen silaus vaatii juuri erityisen herätteen, tai aivan tietynlaiset emmeet. Esikuvaksi nousseen persoonallisen soittajan käsialasta tulee myös jäljittelyn kohde, jonka aineksia selvitellään kerta toisensa jälkeen mm. internetin keskustelupalstoilla. Kuten vaikkapa rock-kitaristina arvostetun Slashin soundin saloja. Tarkoitus ei ole millään muotoa vähentää Slashin arvoa. Mutta kertomus osoittaa nähdäkseni sen, ettei taiteilija aina itsekään ole selvillä kuinka tavoitteensa saavuttaisi. Toisinaan tarvitaan sivustalta tukea, jolla asiat saadaan loksahtamaan paikoilleen, joskin on huomattava, että tuki sivustalta saattaa joskus olla yliampuvaakin. Sekin vaikuttaa asiaan, että soundeista puhuttaessa käsitellään abstraktia ja hyvin subjektiivista havaintomateriaalia ja sen aiheuttamia tunnereaktioita. Sekä mikä jollekin kuulostaa ärhäkkäältä, saattaa olla jonkun toisen mielestä kesyä ja perin kilttiä. Yhdelle kvinttijunttaus edustaa kapinaa, toiselle kvintin korottaminen ylinousevaksi... Paljon myös puhutaan selkiytymättömin termein – vaikkapa pop-soundista ja rock-soundista – vaikka oikeastaan pelkkä soundi itsessään ei vielä edustaisi mitään tyyliä. Kehä kiertyy tässä umpeen, sillä soundi ilmentää aina sitä tyyliä, jota soittajan käsiala muutoinkin tukee; sävelikön koostumuksen, sävelten ajoituksen ja niiden sävyn sekä painotusten kautta. Lukuterveisin, Lauri Paloposki,
|