Käsinmaalattuja pedaaleja pakattuna muro- ja pizzapaketeista tehtyihin pahvilaatikoihin. Rakentavan tekemisen puute sai Jussa Palveen opettelemaan pedaalirakentamista, ja hän kertoo mitä annettavaa keskisuomalaisilla käsityöläisillä on efektilaitteiden käyttäjille.
Jyväskyläläinen Jussa Palve on itseoppinut uuden sukupolven pedaalirakentaja, joka on kiinnostunut soundimaailmojen muokkaamisesta efektien avulla ja viallisten laitteiden herättämisestä uudelleen henkiin.
– Efektien parissa työskentely lähti liikkeelle siitä, että siviili-palveluksen aikana koin mielenkiintoisen tekemisen puutetta. Löysin blogeista ohjeita miten rakennetaan pedaaleja ja ajattelin, että tällainen voisi olla kivaa mielekästä tekemistä. Olin samoihin aikoihin bändissä tajunnut ensimmäistä kertaa, mitä kaikkea pedaaleilla voikaan tehdä.
Palve aloitti pedaalirakentamisen viisi vuotta sitten syksyllä 2015. Nykyään hän pyörittää yhdessä muutaman ystävän kanssa Jyväskylässä Häh-Audiota. Pienyrityksessä hän tekee käsinrakennettuja efektipedaaleja ja korjaa muiden valmistajien laitteita. Yritystoiminnan ja harrastuksen raja on kuitenkin häilyvä.
– Pedaalirakentaminen on edelleen myös harrastus. On vaikeaa vetää raja siihen, missä harrastus loppuu ja mistä yritystoiminta alkaa, kun harrastustoimintana se on alkanut ja yritystoiminta on tullut siihen päälle. Yritystoiminnan lisäksi etsin myös rikkinäisiä laitteita käytetyiltä markkinoilta. Se on ehkä enemmän sitä harrastuspuolta.
Jokaisella pedaalilla on oma persoona
Palve kertoo, että erikoisuus ja hauskanpito saavat näkyä hänen rakentamissaan pedaaleissa. Hän arvostaa rosoisuutta ja ainutlaatuisuutta, ja kokee yhteyttä alkuaikojen 60-luvun pedaalirakentamisen henkeen, jota hän kutsuu tietynlaiseksi hällä väliä -asenteeksi.
– Nykyään laiterakennuksessa on pidettävä yleensä tiukat standardit, mutta aikanaan oli aika paljon sellaista kokeilevaa asennetta, että meillä on nämä osat loppu, mutta hei, käytetäänpäs näitä toisia! Esimerkiksi Tubescreameriin aikoinaan käytettiin osia, joita sattui vaan olemaan saatavilla. Sen takia esimerkiksi TS9- tai 808-pedaalien soundeissa voi olla pieniä eroja.
Hienovaraisia laatueroja ei nähdä puutteina. Laitteiden yksilöllisyyttä alleviivaa myös käsinmaalaus, joka tuo pedaaleihin pieniä ulkonäköeroja. Palve vertaa pedaalien keskinäisiä eroja soittimiin ja tuo esille, että keskenään periaatteessa identtisistä samalta tehtaalta tulleista kitaroista toinen usein tuntuu mystisesti toista paremmalta.
– Se on osa tämän työn hienoutta, että kaikki kuulostaa vähän erilaiselle ja toimii vähän eri tavoin. Silloin jokainen voi etsiä sen omansa. Toiset pedaalit voivat kuulostaa paremmalta kuin toiset, mutta mitkään eivät kuulosta huonolta. Kunhan pidetään huolta laatutason säilymisestä.
Palve kokee, että hänen pedaalien luonteessa ja ulkonäössä saa olla hieman rosoisuutta, eikä hän pyri peittelemään sitä.
– Olen kuullut usealta henkilöltä, että meillä on tapana tehdä ilmeisesti laitteita, jotka kuulostavat ”vähän räkäiselle”. Eli soundi ei ole liian siloteltu, ja siellä on vähän sellaista mietintää, että onko tämä soundi minusta miellyttävää. Sama rou-heus pätee myös meidän visuaaliseen puoleen. Laitteissa voi olla omat tietyt outoutensa ja epäpuhtautensa, mutta ne nähdään hyvinä asioina.
Toiveita toteutetaan yhteistyössä
Palve kokee tärkeäksi yhteisöjen tukemisen, ja Häh-Audio on keksinyt keinoja tehdä yhteistyötä erilaisten pienten toimijoiden kanssa. Pedaaliasioinnin lomassa voi tilata esimerkiksi paikallisen paahtimon kahvia. Lisäksi osa uusimman tuotteen, Anti-Fuzzin, tuotoista lähetetään ENAR-verkostolle rasisminvastaiseen toimintaan.
– Pienenä toimijana on helppoa tehdä kaikenlaista pientä hyväntekeväisyyttä.
Toiminnan koko mahdollistaa myös sen, että projekteihin on mahdollista paneutua suurella omistautumisella ja asiakkaita on helppo kuunnella. Työt sujuvat silloin, kun vuorovaikutus heidän kanssaan säilyy.
– Me olemme halunneet pitää kynnyksen matalana kustomoitujen laitteiden rakentamiseen. Jos joku haluaa teettää toiveidensa mukaisen laitteen tai modin, niin se ei meillä maksa maltaita. Tuntuu, että sellaista palvelua ei löydä helposti niin matalalla kynnyksellä, joten se on meille tärkeää. Pyrin siihen, että meille voi ottaa yhteyttä mistä vaan asiasta ja kysyä mitä vaan. Katsotaan sitten mitä voidaan tehdä. Me kuitenkin pystymme toimimaan yksilötasolla, ja yksilöinähän me kaikki ollaan kuitenkin tässä mukana. Tälläkin alalla voi helposti piiloutua brändin taakse eikä tiedetä sitä, ketkä toimintaa pyörittävät ja mistä laite on tullut.
Palve kertookin Häh-Audion tähtäävän siihen, että brändi kuvastaisi millaisia henkilöitä ihmiset pedaalien takana ovat. He pitävät tärkeänä, että toiminta mahdollistaa persoonien kohtaamisen.
– Koen myös osana tätä juttua, että tiedetään ne pari tyyppiä, jotka pedaaleita tekevät, eivätkä laitteet tule jostain tehtaasta. Pidän ajatuksesta, että asiakkaan ostaessa meiltä laitteen hän tietää, että se tulee tältä työpöydältä minun käsistä. On myös lämpimiä fiiliksiä tuottava ajatus, että jokainen rakennettu laite kulkee työpisteeni kautta ja jossain tuolla niitä sitten käytetään.
Aika on otollinen taitojen opetteluun
Viisi vuotta pedaalirakennuksen parissa sekä teatterin äänisuunnittelun tekeminen pääsääntöisesti kitaralla ovat tuoneet näkemystä efektipedaalien merkityksestä. Mikä tekee pedaalista laadukkaan?
– Hyvä pedaali inspiroi tekemään jotain musiikillista tavalla, jota ei itse tulisi ehkä ajateltua. Se voi auttaa löytämään myös oikealta tuntuvan tavan tehdä jokin asia. Hyvää laitetta käytetään eniten siinä sen omassa funktiossa. Voidaan sanoa, että pedaali on silloin laadukas, jos odotat vaikka sitä 30 sekunnin mittaista kohtaa, jossa sinulla on joku raju fuzzi päällä, ja se on sinun illan kohokohta. Siis nautit soittamisesta sydämen kyllyydestä laitteen ollessa päällä.
Aktiivisesta rakentelusta ja ahkerasta tiedon omaksumisesta huolimatta itseoppinut pedaalinikkari kokee, että pedaalirakentamisesta on vielä paljon opittavaa. Kokemus on kuitenkin lannistavan sijaan innostava.
– Luottamus omaan tekemiseen kasvaa koko ajan jatkuvan tekemisen kautta. Viidessä vuodessa ei ole oppinut läheskään kaikkea vielä, eikä tälle alalle ole oikein koulua. Se koulu on sellaista millaiseksi itse sen teet. Itse seuraan foorumeita, katson paljon videoita ja etsin tietoa. Minua innostaa tieto, että en tiedä jotain asiaa, enkä tiedä sitäkään, milloin saan tietää lisää. On hienoa löytää uusia ongelmia, päästä ratkomaan niitä ja etsimään lisää tietoa. Palkitsevaa on nähdä, kun tieto sitten muuttuu konkreettisesti toiminnaksi, ja saan jonkun laitteen rakennettua tai korjattua. Tieto on nimittäin aina tuolla jossain, ja se on nykyään helposti saatavissa.
•••
Tämä artikkeli on julkaistu alunperin Riffin printtinumerossa 5/2020. Vastaavan tyyppisiä musiikin tekemiseen syvällisesti uppoutuvia juttuja julkaistaan jokaisessa Riffin printtinumerossa. Jos pidit juttua hyödyllisenä tai viihdyttävänä, voit tukea Riffin tulevaa julkaisutoimintaa kätevästi ostamalla itsellesi vaikka tuoreen printtinumeron tai tilaamalla lehden esimerkiksi kahden numeron tutustumistarjouksena.
Riffin voi ostaa digitaalisena näköispainoksena Lehtiluukkupalvelusta.
Printti-Riffiä myyvät hyvin varustetut soitinliikkeet sekä Lehtipisteen myymälät kautta maan. Lehteä sekä irtonumeroita voi tilata myös suoraan kustantajalta näillä sivuilla olevan Riffi-kaupan kautta.