Israelilaisen Iki Levyn perustama amerikkalainen Soultone teettää symbaalinsa käsityönä turkkilaisilla peltisepillä. Kansainvälistä toimintamallia mukaileva monimuotoisuus kukkii firman tuotepaletissakin.
Vastikään kymmenvuotisjuhliaan viettäneen Soultonen suomalaiselta maahantuojalta saatiin kokeiluun kolme toisistaan eroavaa symbaalimallistoa: Vintage, Extreme ja FXO6.
Ensimmäisenä testitelineisiin soviteltu Vintage on klassista turkkilaista käsityötä – taonnaltaan ja sorvaukseltaan maltillinen, tyylikkäästi vanhahtavan sapluunan mukaan rakennettu peruspeltisarja.
Hi-hatin tyyppisointi on tumman kuiva, joka ei nappaa korvaan missään olosuhteissa. Vähän oletettua paksumpi ja jäykempi alapelti lisää sekä kapulakosketukseen että -soundiin annoksen tiukkuutta ja selkeyttä. Itse poljentaääni on kuitenkin hämmästyttävän pehmeä.
20-tuumainen Ride on mukavan ohut ja fysiikaltaan suorastaan taipuisa – ei kuitenkaan lerppu. Hi-hatin hengenheimolaisena symbaalin sointi on tumman patinoitunut, ja herkullinen kapulan napse tekee siitä erinomaisen komppipellin hiljaiseen ja keskivoimakkaaseen soittoon. Kovempaa kompatessa ilmatilan täyttää mehukas kantoaalto, joka ei onneksi ylly hallitsemattomaksi kohinaksi.
Reunasta irtoaa haluttaessa voimallinen crash tai crescendo. Kupusoundilta olisi odottanut ja toivonutkin vähän matalampaa virettä ja ”lehmänkellomaisuutta”.
Savun hajua
Edellisen kappaleen lopussa Ride-symbaalilta toivottu tumma ja pyöreä kupusoundi löytyykin yllättäen Vintage-sarjan 18-tuumaisesta crashista! Sarjan isoimman crashin aksentti on muhkean kantava. Hiljaiseen komppaamiseenkin venyvä symbaali muodostaa riden kanssa mainion parivaljakon, jolla hoitaa monta hommaa – kahden pellin minimikattauksella.
Peruspaletin lisukkeena kokeiluun saatiin Vintage-sarjasta 14-tuumainen pikku-crash sekä sen kaveriksi melko kookas splash. Ensin mainittu on hissuttelua vaativan kuppilakeikan pelastus, siinä kun sointinsa väriltä ja mitalta kertakaikkisen tasapainoinen splash käy rummuston ohella oivasti myös perkussiosetin käsipelliksi.
Koska Vintage-sarjan tavoitteena on ollut tietty savuisen nuhruinen sointi, se ei ole kiistaton joka paikan työjuhta, mutta sopii kuitenkin huomattavan laveaan käyttöympäristöön ja on paljon enemmän kuin yhden sortin symbaali.
Käskyä ja kikkailua
Eksoottisen Extreme-sarjan ulkoisia tunnuspiirteitä ovat sorvaamaton kupu sekä reilusti parituumainen raa’aksi jätetty symbaalin reunaa kiertävä rengas. Kokeiltujen symbaalien sointipuolen kokoaviksi määreiksi nousivat korkeavireisyys, leikkaavuus ja jopa kihinä.
Haitsuteline saa niskaansa tuntuvasti lisää painoa ja kokoa, kun Vintagen tilalle sovitellaan Extreme-sarjan jämäkkää 15-tuumaista peltiparia. Haitsun soundi on nyt käskevä, ja tuplaiskut sekä muut tilut erottuvat kiitettävästi.
Jykevän 22-tuumaisen Riden komppisoundi keskeltä selkää on kirkas kuin mikä, ja reunalta saadaan reippaasti myös huminaa, jonka paksu ja käsittelemätön rakenne kuitenkin pitää kurissa. Raa’an kuvunkin soundi on miellyttävä, mutta crash-käyttö on tämän koko- ja painoluokan symbaalilla parasta unohtaa tykkänään.
Yksilöllisyyttä äänityksiin
Ja miksipä komppipeltiä aksentointiin tarvittaisiinkaan, kun vieressä odottelee 16- ja 18-tuumaisten crashien mainio kaksikko, joka on vieläpä aika tarkassa vireessä sävelaskeleen päässä toisistaan. Extreme-sarjan crasheissa aksenttilyönti tuottaa kirkkaan, huomattavan lyhyen soinnin. Siinä kun 16-tuumaista on mukava läpsäistä aina ohimennen, 18-tuumaiselle löytyy käyttöä isompien taitteiden merkkailussa, joissa edellytetään enemmän auktoriteettia.
Vaikka Extreme-sarja ei käytännössä niin äärikokemusta edustanutkaan kuin nimi ennakkoon pelotteli, on vaikea kuvitella näitä peltejä kovin monialaiseen käyttöön. Sen sijaan tietyssä tilanteessa, lajissa tai bändissä Extreme voi olla juuri se, mitä haetaan.
Koko rummuston reunustamista pelkällä Extremellä enemmän uskaltaakin suositella valikoitujen yksilöiden poimimista sarjasta tarpeen mukaan. Äänityskäytössä Extremen yksilöt – Ride varsinkin – saattavat tarjota sitä ”jotain”, jota on muuten vaikea tavoittaa.
Kohinaa kohti
Edellä kokeiltujen, useampaan käyttöön sopivien peltikattausten lisäksi Soultone-merkin alta löytyvät tarvittaessa myös erikoisemmat efektipellit.
FX06-sarjasta päästiin läiskimään kolmen ohuen ja kevyen reikäpellin sarjaa, joista pienin kantaa splashin nimeä ja kaksi suurempaa esittäytyy crashina. Nimileimoista huolimatta kaikkien sointikuva on linjakkaasti sama: lyhyt ja räkäinen, kuin pieni kirkas china. Kutonen nimen perässä selittyy yhtä monella maksimihalkaisijaltaan parituumaisella reiällä.
Koska symbaalien strategisista kohdista on julmasti leikelty reipas annos pronssia, äänenvoimakkuus on melko maltillinen. Toisaalta FXO6-pellit operoivat selkeästi omalla kaistallaan, jolloin ätäkiltään pehmeä mutta kestoltaan ”geitattu” soundi erottuu vähemmälläkin volyymilla.
Hyvä diili
Soultone-symbaalien hinnoittelu ei mene yksiselitteisesti halkaisijan mukaan, vaan vaihtelee vähän mallistosta riippuen. Kaikissa tapauksissa tarjolla on käsintaottua turkkilaislaatua hintaan, jota ei voi kohtuuttomaksi haukkua.
Kymmenvuotiaan taipaleen aikana Soultone-merkin alla on julkaistu jo kymmenkunta mallistoa, joissa omat peltinsä ovat saaneet niin gospelin kuin lattarinkin soittajat. Riffin kokeilemien Vintagen, Extremen ja FXO6:n lisäksi suomalaisen maahantuojan kautta on saatavilla ainakin rock- ja pop-käytössä suosittua Custom Brilliant -sarjaa.
Vintage-sarja oli testirupeaman jonkinmoinen ennakkosuosikki, mutta lopulta Extreme-sarja viihtyi telineissä pisimpään. Jokin vastaansanomaton inspiroiva vaikutus Extremellä on, vaikka testaaja olisi kuinka perinnepelteihin kallellaan.
Kuten aina, erilaiseen soundiin syttyminen ottaa aikaa, mutta jos yhteys syntyy, massasta poikkeavista symbaaleista tuleekin ravintoa luovuudelle. Nehän suorastaan pakottavat nappaamaan kapulat käteen, ja vähän eri asennossa kuin aiemmin.
Soultone-symbaalit
Käsintaottua ammattilaatua
Extreme
• 12” Splash (138,-)
• 15” Hi-Hat (355,-)
• 16” Crash (215,-)
• 18” Crash (215,-)
• 22” Ride (335,-)
FXO6
• 12” Splash (145,-)
• 14” Crash (195,-)
• 16” Crash (238,-)
Vintage
• 12” Splash (138,-)
• 14” Hi-Hat (318,-)
• 14” Crash (175,-)
• 18” Crash (258,-)
• 20” Ride (305,-)
Lisätiedot: Power-Sound
•••
Tämä artikkeli on julkaistu alunperin Riffin numerossa 1/2015. Vastaavan tyyppisiä käyttökokeisiin perustuvia tuotearvioita julkaistaan jokaisessa Riffin printtinumerossa.
Riffiä myyvät hyvin varustetut soitinliikkeet sekä Lehtipisteen myymälät kautta maan. Lehteä sekä irtonumeroita voi tilata myös suoraan kustantajalta näillä sivuilla olevan Riffi-kaupan kautta. Ennen vuotta 2010 julkaistuja numeroita voi tiedustella suoraan asiakaspalvelusta s-postilla, taannehtivia lehtiä myydään niin kauan kuin ko. numeroa on varastossa. Lehden digitaalinen versio vuosikerrasta 2011 alkaen on ostettavissa myös Lehtiluukkupalvelusta.