Painoa alle 100 grammaa, pituuttakin vajaat 10 senttiä. Solakat DPAt viehättävät myös äänellään.
Aikoinaan, eikä edes järin kauan sitten, PA-laitteistot olivat aika vaatimattomia ja lavamekkala usein niin armotonta, ettei kovin hienostuneita mikrofoneja kannattanut keikoilla käyttää ellei ollut kyseessä esimerkiksi TV-taltiointi. Saliäänen puolella ei paremmasta soundista saanut havaittavaa lisäriemua ja monet studiokäyttöön suunnitellut mikrofonit vaikuttivat lisäksi varsin herkiltä kapistuksilta, joiden vikaantuminen tiesi rahanmenoa.
Nyt on toisin. Äänentoistolaitteistot ovat ammattitasolla koherenttia kamaa ja ne osataan virittää tilaan, joka kehnoine akustiikkoineen onkin usein se heikoin lenkki tapahtumatuotannossa.
Lavatkin ovat hiljenneet, kun Marshall-seinät sankarisoittajien taustalla ovat pääsääntöisesti lavasteita, linjasoitto ja korvanapeilla kuuntelu monitoroinnin valtavirtaa.
Tässä kontekstissa studiotason mikrofoneista on todellista iloa, jos niiden mekaaninen rakenne kestää tien päällä kulkemisen, ja etenkin kun suunnittelussa on huomioitu äänentoiston erityispiirteet – vapaudet mikrofonien sijoitteluun ovat elävässä esityksessä studiotöitä niukemmat, eikä kiertovaara ole täysin poistunut. Suuntakuviona pallo on estradilla edelleen riskipitoinen valinta.
Nämä seikat tietäen DPA lanseerasi loppukeväästä 2023 kaksi uutuusmallia, jotka ovat herttakuvioinen 2012 ja laajaksi hertaksi nimetty 2015.
Kokeiltavan parivaljakon rinnalle poimin hyllystä referenssiksi jo klassikoksi muodostuneenn 4006-mallin, joka pallokuvioisena ei tietystikään täysin vertaudu kumpaankaan vaan on kolmikon kaikkein laajakulmaisin mikrofoni, mikäli termin lainaus kamerapuolelta sallitaan. Ja ennen kaikkea se on suvun senioriosaston edustaja, jonka sharmi on yhä vahvaa laatua.
Paketista esiin
2012/2015-mallien mekaniikka vaikuttaa vankalta. Kummankaan mikrofonin rungossa ei ole toisistaan irti kiertyviä lohkoja, runkoputki on yhtenäinen ja jämäkän oloinen. Kapselin suojana on metalliverkko ja metalliverkon suojana runkomateriaaliin suoraan työstetty lävikkö.
Kantapään XLR-liitin on lukittu yhdellä upotetulla ruuvilla, josta mitä ilmeisimmin aukeaa koko mikrofoni esimerkiksi huoltoa tarvittaessa.
Todettakoon selvyyden vuoksi, että ulkoisesti mikrofonit ovat täysin identtiset kantaosaan painettua mallitunnusta ja suuntakuviota ilmaisevaa symbolia lukuunottamatta.
Siro ja tyylikäs telineadapteri muistuttaa DPAn bassorummulle kehittämässä 4055-mikrofonissa käytettyä mallia, jossa yhtenäinen holkki ympäröi sisälleen pujotetun mikrofonin rungon. Sijoilleen mikrofoni tiukataan holkin sisämittaa kaventavalla kierrehelalla. Hela on metallia, itse holkki asiallisen oloista muovia.
Kolmas paketista löytyvä asia on yksinkertainen vaahtomuovista tehty tuulisuoja, jonka voi pukea kapselin ylle ulkosalla käytettäessä tai vaikkapa puhallininstrumentteja mikitettäessä. Halpana vinkkinä mainittakoon, että joskus on vastaavaa tuulisuojaa tai jopa pop-filtteriä hyödynnetty myös raskaasti hengittävän kitaristin ja akustiselle kitaralle suunnatun mikrofonin väliin etteivät herkimmät hetket tärväydy paikallisten puhurien vuoksi.
Lisäksi mikrofonin mukana toimitetaan vetoketjullinen, asiallisesti topattu kangaspussukka varastointia ja kuljetusta varten.
Äänen paineessa
Valmistaja suosittelee näitä malleja minkä hyvänsä instrumentin kanssa käytettäväksi, ja molemmat mikrofonit on suunniteltu toimimaan moitteetta myös erittäin kovaäänisten äänilähteiden lähellä. Äänenpaineen sietoa on 150 desibelin toiselle puolelle, eikä virvelirumpu, kitaravahvistimen ämyri tai sijoitus trumpetin kellon eteen muodosta normaalioloissa uhkaa äänen säröttömyydelle mikrofonin osalta.
Toisaalta kumpikin malli on kyllin herkkä myös esimerkiksi akustisen kitaran kanssa käytettäväksi, vaikka vahvistustarpeen ero referenssinä palvelleeseen 4006-malliin olikin huomattava, yli kymmenen desibelin luokkaa. Jos vaikkapa kanteleen tapaisia oikein hiljaisia soittimia on määrä saada poimittua, kysyy puuha etuvahvistimilta kohinatonta suorituskykyä normiarkea enemmän. Kaikki hauenluun perillisiä äänekkäämmät soittimet lienevät sitten jokseenkin jo peruskauraa.
Vakaata menoa
Veljesten välittämä ääni on luonteeltaan tunnistettavasti samaa juurta verrokkina olleen 4006:n kanssa. Kuvattakoon sointia analyyttisen neutraaliksi, tasapainoiseksi ja hallituksi. Mitään piikikästä rosoa ei räiski silmille, eikä mitään tunnu katoavan minnekään. Koko äänialue välittyy terveenä ja ryhdikkäänä. Pienetkin yksityiskohdat ovat mukana ja soittodynamiikan muuntelut peilautuvat kuulokuvaan uskollisesti.
Kummankaan mikrofonin kanssa ei myöskään tarvitse tyytyä johonkin ennalta päätettyyn soundiin, vaan soittimen oma väri tulee ilmi ja sitä on helppo muokata oman maun mukaiseksi silloin, kun tarpeen on.
Herttakuvioinen 2012 on aavistuksen fokusoituneempi ja lähelle vietynä sen bassosointi on hieman tiiviimpi ja rotevampi kuin leveäksi hertaksi nimetyn 2015-mallin. Se taas puolestaan aistii ympäröivää tilaa selvästi enemmän ja sen kautta ylärekisteri kuulostaa ilmavammalta.
Ero mikrofonien välillä on isompi nimenomaan tilavaikutelman ja rajauksen osalta kuin varsinaisen taajuussisältöön perustuvan soundin osalta. Suhteellisen vaimennetussa tilassa äänitettyjen raitojen erottaminen A/B-vertailussa oli jokseenkin tekemätön paikka.
Ero suuntakeilan leveydessä on erinomainen säätötyökalu myös niissä tilanteissa, joissa ympäristötekijöiden vuoksi on mentävä lähelle laajaa äänilähdettä, mutta lopputulos ei saa kuulostaa liian pistemäiseltä.
Esimerkiksi akustinen piano, malletit, perkussiokioski tai kokonainen rumpusetti tuottavat ääntä isolta alalta, ja liian lähelle sijoitettu, kapealla keilalla kuunteleva mikrofoni pudottaa osan sävelistä tai soittimista helposti kokonaan pois. Useampaa kapeakeilaista mikrofonia käytettäessä kokonaisuus saattaa myös hajota erillisten täplien laikuttamaksi hötöksi sen sijaan, että soittimen ääni muodostaisi kiinteän paketin.
Perusherttaa laveammin kuuntelevan 2015-mallin voi asemoida hyvin lähelle äänilähdettä ilman tätä vaaraa, ja samalla se on merkittävästi suojatumpi takasuunnasta kuin pallokuvioinen mikrofoni. Erinomainen yhdistelmä kummankin lajityypin parhaita puolia.
Akustisen kitaran ohessa DPA:n uutuusmallit tuntuvat olevan kuin kotonaan myös kitaravahvistimen, rumpujen ja käsiperkussioiden taltioimisessa. Värittymätön ja äänilähteen omaa soundia kunnioittava asenne ja koviakaan äänenpaineita kavahtamaton luonne tekevät niistä erittäin monikäyttöisiä mikrofoneja. Kun hintakin on saatu pidettyä hyvin kohtuullisena, voi menestystä povata varauksetta.
DPA 2012 & DPA 2015
Kondensaattorimikrofoneja instrumenttikäyttöön
Molemmat mallit
• pituus 94 mm
• halkaisija 19 mm
• paino 83 grammaa
• hinta 775 € ( kpl) / 1 475 € (stereopari)
DPA 2012
• suuntakuvio hertta
• kapselin halkaisija 17 mm
• toistoalue 20 Hz – 20 kHz
• toistoalue 40 Hz – 20 kHz (+/- 2 dB)
• herkkyys 8 mV/Pa; -42 dB re. 1 V/Pa
• itseiskohina Typ. 20 dB(A) re 20 µPa (max. 22 dB(A))
• dynamiikka-alue 131 dB
• maksimiäänenpaine 153 dB (SPL)
• maksimiäänenpaine hetkellisesti 156 dB (SPL)
DPA 2015
• suuntakuvio leveä hertta
• kapselin halkaisija 17 mm
• toistoalue 20 Hz – 20 kHz
• toistoalue 40 Hz – 18 kHz (30 cm, +/- 2 dB)
• herkkyys 12 mV/Pa; -37.7 dB re. 1 V/Pa
• itseiskohina Typ. 18 dB(A) re 20 µPa (max. 20 dB(A))
• dynamiikka-alue 132 dB
• maksimiäänenpaine 150 dB (SPL)
• maksimiäänenpaine hetkellisesti 153 dB (SPL)
Lisätiedot: Intersonic
Tämä artikkeli on julkaistu alunperin Riffin printtinumerossa 3/2023. Vastaavantyyppisiä, niin lyhyitä kuin pitempiäkin, käyttökokeisiin perustuvia tuotearvioita julkaistaan jokaisessa Riffin printtinumerossa.
Jos pidät näitä juttuja hyödyllisinä tai viihdyttävinä, voit tukea Riffin tulevaa julkaisutoimintaa kätevästi ostamalla itsellesi vaikka tuoreen printtinumeron tai tilaamalla lehden esimerkiksi kahden numeron tutustumistarjouksena.
Riffin voi ostaa digitaalisena näköispainoksena Lehtiluukkupalvelusta.
Printti-Riffiä myyvät hyvin varustetut soitinliikkeet sekä Lehtipisteen myymälät kautta maan.
Lehteä sekä irtonumeroita voi tilata myös suoraan kustantajalta näillä sivuilla olevan Riffi-kaupan kautta.