Amek System 9098 -räkkilaitesarja on sopiva uneksunnan kohde alalla pitempäänkin paatuneelle audiohenkilölle. Suunnittelija Rupert Neve ei nimittäin ole tyytynyt vain jalostamaan 60-luvulta asti kehittämäänsä audiotekniikkaa ensiluokkaisiksi ja selkeiksi peruslaitteiksi, vaan joka viipale on saanut mukaansa jonkin erikoisuuden, jolla komeus kruunataan. Neven suunnittelemasta System 9098 -sarjasta oli koeteltavina kolme eri laitetta: Dual Compressor/Limiter, Dual Microphone Ampilifier sekä System 9098 Eq. Sarjan tunnusnumero viittaa Amekin studiopöytien lippulaivaan ja sekä Dual Microphone Ampilifier että System 9098 Eq perustuvatkin pitkälti juuri mainitun mikserin kanavalohkoihin. Kompressorin juuret taas juontavat 60-luvulla maineensa saaneeseen ja edelleenkin kuranttiin 2254-sarjaan, jota on petrattu nykytekniikan suomilla keinoilla.
9098 Dual Compressor/Limiter - Tasot nippuun9098 Dual Compressor/Limiter on varusteltu tarkoituksenmukaisesti ja pihtailematta. Kuvaava on, että kaikki liitännät ohjauspiirin inserttiä myöten on balansoitu. Inserttipisteelle on myös oma ohituskytkimensä etulevyssä, joten silmukkaan voi jättää pysyvästi jonkin apulaitteen, vaikka sitä ei aina tarvittaisikaan. Kompressiolle voi asettaa kynnystason ja puristussuhteen ohessa myös tartunta- ja hölläysajat, joista viimeksimainituille on vielä erikseen painokytkimellä valittava automatisoitu vaihtoehto. Toiminnan luonteen voi määritellä soft/hard knee -kytkimellä ja kompression vaikutusta voi täydentää vielä erillisellä limitterillä, joka taltuttaa sitkeimmät piikit. Lukuisten merkkiledien ohella tilannetta voi tarkkailla kookkaista VU-mittareista, jotka näyttävät valinnan mukaan joko kompression määrää, ohjauspiirin signaalia tai sitten tulo- tai lähtösignaalia. Limitterin reaktionopeus valitaan kytkimellä ja hölläysvauhti säädetään potentiometrillä. Kynnystaso on sekin portaattomasti asetettavissa. Kompressorin tavoin myös limitteri on ohitettavissa kytkintä painamalla. Pelkästään jo näillä ominaisuuksilla ladattuna kyseessä olisi pätevä ja monipuolinen työkalu, semminkin kun kanavat saa napin painalluksella toimimaan stereoparina. Tarjolla on kuitenkin vielä annos extraa: Ambience-kytkimellä laitteen saa siivoamaan äänimateriaalista ei-toivottuja taustahälyjä, kuten vaikkapa nauhalle tarttunutta ja tarpeetonta vuotoääntä tai muuta yhtä epämukavaa. Prosessia ei testilaitteen mukana toimitetuissa dokumenteissa mitenkään esitelty, mutta kyseessä on ilmeisesti jonkinlainen suodin, joka tekee käytännöllisiä päätelmiä tulosignaalin, kompressorin ja limitterin vuorovaikutuksesta. Olipa menetelmä mikä tahansa, niin lopputulos tuo uuden sulan Rupert Neven hattuun ja on Amekille eduksi: huolellisilla asetuksilla saa varsinaisen hyötysignaalin dynamiikan edelleen paimennettua sopiviin raameihin ja samalla taustahälyn taso vaimenee huomattavasti. Vaikutus ei rajoitu ainoastaan hyötysignaalin taukopaikkoihin vaan raidalle valunut vuotoääni tuntuu vaimenevan kautta linjan. Vähemmän ideaaleissa oloissa taltioidun vanhan nauhan lauluraidatkin saivat juuri riittävästi hajurakoa taustahälyyn, eikä vuotomekkala tunkenut Ambience-suodatuksen jälkeen enää edes kaiun kautta yleissointia sotkemaan. Jottei Dual Compressor/Limiterin syvin olemus unohtuisi, mainittakoon että dynamiikan tasoittelu palautti mieleen vertauksen baletin näennäisestä vaivattomuudesta. Pikkunypyt saa helposti siliteltyä, eikä huomattavan rajukaan kompressio tuota ikäviä sivuvaikutuksia, kunhan säädöt jaksaa hakea huolella kohdalleen. Kriittiset raidat soololauluja myöten saa tiukkaankin nippuun, tulkinnan vivahteita menettämättä. Dual Compressorin toiminnassa tai sen raameissa ei ollut kerrassaan mitään epäselvää tai epämääräistä.
Dual Microphone Amplifier - vahvistusta mikeilleDual Microphone Amplifier on nopeasti vilkaistuna sangen yksinkertainen laite, jonka kumpikin kanava soveltuu yhtä lailla sekä mikrofoneille että instrumenteille. Sujuupa laitteelta myös linjasignaaleiden käsittely. Valinta takalaidan XLR-liitännän ja etulevyn instrumenttijakin välillä tehdään kytkimellä. Tulovahvistimen haarukka on peräti 66 desibeliä ja säätö tapahtuu yhteentoista askelmaan pykälöidyn kiertokytkimen avulla. Erillistä padia ei ole, mutta hienosäätöä varten on apuna portaattomasti kiertyvä trimmi, jonka säätövara ulottuu juuri sopivasti kuusi desibeliä ylös- tai alaspäin. Pykälöityjen askelmien välimaasto on siis aina käytettävissä. Kytkimillä valitaan tarpeen mukaan käyttöön phantom-virta, bassoleikkuri sekä tulosignaalin vaiheenkääntö. Kanavan saa myös mykistettyä nappia painamalla. Etumatkaa kilpailijoihin Neve on hakenut varustamalla viipaleensa sisäänrakennetulla MS-matriisilla, jonka avulla voi sekä muodostaa että purkaa MS-signaaleita. Matriisin yhteyteen on sijoitettu myös stereokuvan laajuutta kontrolloiva Width-potikka, jonka liikeradan toisesta päästä löytyy monofonia ja toisesta ääriasennosta leveä stereo. Itseasiassa Width toimii minkä hyvänsä stereomateriaalin muokkaamiseen, joten tarjolla on kätevä keino joko liian leveiden maisemien kutistamiseen tai elämää suurempien panoraamojen luomiseen. Neven uutukainen on soinniltaan kirkas ja selkeä kuin pakkasyö parhaimmillaan. Pienikin kengänkannan narahdus studion parkettiin piirtyy tarkasti, mutta äänessä on silti inhimillistä lämpöä ja syvyyttä. Stereotasapainon löytäminen on pykälöidyn säädön ansiosta helppoa ja hallintalaitteet niukkuudessaan riittäviä. Pitkälle jalostetun perushyvän lisäksi käyttäjälle aukeaa mahdollisuus käyttää vaivattomasti MS-tekniikkaa tai rukata tavanomaisempien stereoasetelmien tuottama äänikuvaa. Täydet pisteet tästäkin.
System 9098 Eq - pienikin korjaus tehoaaSystem 9098 Eq tarjoaa yhden kanavallisen työkaluja taajuusspektrin muotoiluun. Tämäkin laite on varustettu mikrofonitulolla, mutta soveltuu myös linjatyöskentelyyn kytkimen asentoa muuttamalla. Kytkimiä on varattu muutenkin riittävästi, sillä korjaimia saa ohiteltua yksitellen, nipuissa tai vaikka kaikki kerrallaan.Taajuusalueen ääripäitä varten on varattu sekä basso- että diskanttileikkuri, kumpikin säädettävin rajataajuuksin. Suodinten jyrkkyys on 18 desibeliä oktaaville, joten hiukan katastrofaalisemmatkin jyminät tai kohinat saa eliminoitua. Nelialueisen korjainkokoelman alin ja ylin yksikkö valitaan kytkimillä joko hylly- tai kellotyyppisiksi. Keskialueiden korjaimet ovat täysparametrisiä ja kumpaankin on tarjolla myös erityinen notch-muoto kapean kaistan todella voimakkaita (-30 dB) suodatuksia varten. Kaikissa yksiköissä enimmäiskorostus tai vaimennus on 18 desibeliä. System 9098 Eq on myös soinnillisesti samaa sarjaa kuin muut nyt koetellut laitteet. Perussävy on selkeä, kirkas ja pikkutarkka, vailla minkäänlaista tylsyyttä tai ylimääräisiä rasitteita. Monipuolinen korjainkokoelma antaa mainiot eväät pulmallisempienkin tapausten hoitoon ja laatu tulee esiin sopivaa annostelua haettaessa: pienikin korjaus kuuluu ja vaikuttaa heti. Näiden säätimien takana on rutosti voimaa.
Amek System 9098
Hinnat: • Dual Compressor/Limiter: 15 440 mk • Dual Microphone Amplifier: 8 890 mk Lisätiedot: HedCom Sähköposti: hedcom@hedcom.fi
Artikkeli on julkaistu alunperin Riffin nettispesiaalina numeron 3/1998 yhteydessä.
Samaa aihepiiriä käsitteleviä, laajempia artikkeleita löydät painetusta Riffi-lehdestä. Riffiä myyvät Lehtipisteet, kirjakaupat ja hyvin varustetut soitinliikkeet kautta maan. Lehteä sekä irtonumeroita voi tilata myös suoraan kustantajalta näillä sivuilla olevan Riffi-kaupan kautta. Ennen vuotta 2010 julkaistuja numeroita voi tiedustella suoraan toimitukselta s-postilla, taannehtivia lehtiä myydään niin kauan kuin ko. numeroa on varastossa. Lehden digitaalinen versio vuosikerrasta 2011 alkaen on ostettavissa myös Lehtiluukkupalvelusta |