Nayteikkuna

Source Audio Collider – törmäytetään delay- ja kaikumaailmat

Collider on yhdistelmäpedaali, johon on koottu Source Audion Nemesis Delay- ja Ventris Reverb -pedaaleiden suosituimmat efektit käytettäviksi joko erikseen yksitellen tai yhtäaikaa.

 

Kahden itsenäisen DSP-lohkon ansiosta Colliderin toimintaa voi muunnella hyvin monipuolisesti. Vaikka lohkot ovat lähtökohtaisesti kaiku ja delay, voi niiden tehtäviä vaihdella. Käyttää voi siis myös kahta kaikua tai kahta viivettä, joskin jälkimmäinen optio vaatii pientä muutosta asetuksissa.

Lohkot on mahdollista kytkeä keskenään rinnan tai sarjaan, ja jälkimmäisessä voidaan erikseen valita kumpi on ensin, delay vai kaiku. 

 

 

Signaalin reititys on sekin joustavaa: monon voi pitää monona tai tehdä siitä stereota, stereon voi monottaa tai pitää stereona – kaikki käy ja pedaali muistaa asetukset seuraavalla käyttökerralla.

 

 

Efektilohkoille on omat ohituskytkimensä ja kummallakin on omanlaisensa kaksoisrooli. 

Reverb-kytkintä pohjaan painettuna pitämällä saadaan ilmoille Freeze/Hold-toiminto, jossa kaiku jää soimaan niin pitkään kuin kytkintä painetaan. Avaruudellisten kaikutehosteiden ohessa tämä mahdollistaa delay-efektillä leikittelyn ”jäädytetyn” kaiun päälle.

Delay/Tap-kytkin taas toimii myös tap tempon asettajana silloin, kun efekti on päällä. Rytmisen jaon voi valita kytkimen vieressä olevalla kolmiasentoisella kytkimellä, tarjolla ovat neljäs-osanuotti, pisteellinen kahdeksasosa sekä trioli. 

Ratkaisu säästää tilaa, mutta vaatii herkkää jalkaa – tempon täppäys hoituu kevyillä ja lyhykäisillä painalluksilla, päälle ja pois kytkentä pitemmillä ja voimallisemmilla. Valmistaja on kuitenkin huomioinut asian, sillä control input -tuloon voidaan kytkeä erillinen kytkin tap tempoa varten. Lisäksi jalkakytkimen reagointitapaa voi jonkin verran justeerata Source Audion Neuro-applikaatiolla, ja sen kautta löytyy myös lisää rytmivariaatioita tap tempolle.

Neuro-ohjelma toimii sekä mobiililaitteilla että tietokoneella. Yhteys älylaitteeseen luodaan mukana tulevalla TRS-piuhalla, jonka toinen pää kytketään sivutoimisesti dataliitäntänä palvelevaan pedaalin kakkostuloon. Piuhan toinen pää kytketään mobiilin kuulokeliitäntään. Myös USB löytyy.

 

 

Yhdet säädöt, kahdet toiminnot

Erilaisia säätömahdollisuuksia Colliderissa on kuin isommassakin kylässä, joten manuaali kannattaa pitää käden ulottuvilla.

Ihan alkuun on valittava Knobs-kykimellä kumpaa lohkoa haluaa säätää. Kytkimen Delay-asennossa kaikki kuusi säädintä vaikuttavat viivepuolelle, ja Reverb-valinnalla puolestaan kaikuun. Kytkimen keskiasennossa säätimet eivät vaikuta lainkaan.

Toinen perehtymistä vaativa asia on se, että monessa kohden säätimen toimintoa voidaan muuttaa suoraan pedaalista control input -painikkeen ja ko. säätimen yhteispelin kautta. 

Ensi hätään säätimien hahmottamista helpottaa merkintöjen kelta-vihreä väritys, ja Tone- sekä Mix-hanikoiden roolit nyt ovat kyllä helposti arvattavissa. Tai niin ainakin luulisi.

Totta sen verran, että Tone on ainoa säädin, jolla on sama funktio lähes kaikissa efekteissä – määrittää soinnin kirkkautta. Ainoastaan Reverse-delay-soundissa Tonella on muuta tehtävää, silloin se vaikuttaa äänien määrään. Mix-säätimen toimintatapa taas muuttuu lohkojen sarjaan/rinnankytkennän mukaan, ja lisäksi sillä voi säätää asetuksista riippuen lähtövoimakkuuden, alkuperäisen kuivan signaalin sekä efektilohkojen signaalitasoja.

Control 1- ja Control 2 -säätimillä on sitten jo niin monia eri rooleja sen mukaan kumpi efektipuoli tai mikä efektityyppi on valittuna, että käyttöopas tulee todella tarpeeseen. Turhia parametrejä Source Audio ei silti ole Collideriin pakannut, jokaiselle säädölle on perusteensa ja perehtyminen palkitaan lopputuloksessa.

 

Soundeja varastoon

Soundien tallennus muistiin sujuvoittaa Colliderin käyttöä. Ensi vilkaisulta näyttää, että muistipaikkoja olisi vain neljä, mutta manuaalista selviää, että control input- ja select-painikkeita painamalla presettien määrä tuplaantuu. Jokaiseen slottiin tallentuvat sekä delay- että kaikupuolen säädöt. Ja jos avuksi ottaa midin, saa muistipaikkoja vielä 120 kappaletta lisää.

Muistipaikkojen käyttäminen on näppärää ihan jo pedaalilla itselläänkin, ja puuhaan voi käyttää myös ulkoista jalkakytkintä. Jälleen tässäkin käyttöopas avaa mahdollisuuksia, joita ei tulisi välttämättä arvanneeksi.

 

Soundipuoli on yhtä juhlaa 

Collider on soundiltaan erinomainen laite, ja omasta mielestäni sen kaikki efektisoundit kuulostivat erittäin hyviltä. Tavallisista kaiuista itseäni miellytti erityisesti vakuuttava jousikaiku-emulaatio, varsinkin kun jousten pituutta saattoi säätää aina pikkuvahvistimen lyhyestä tankista twinimäiseen pituuteen. Suorastaan ”enkelimäinen” Shimmer-efekti koukutti sekin välittömästi.

Delay-puolella erityisesti Oil Can ja Reverse olivat mieleeni kuin myös Tape. Näihin löytyi  Control 1 ja 2 -säätimillä maukkaita mausteita, esimerkiksi nauhakaikuun sopivaa huojuntaa.

Kaikua ja delayta samaan aikaan käyttämällä saa perussoittoon sopivien kaiku/delay-yhdistelmien lisäksi mielenkiintoisen atmosfäärisiä soundeja. Esimerkkinä vaikkapa Reverse delayn ja Shimmerin yhdistelmä. Näissä eteerisemmissä soundeissa väänsin aina Mix-namikkaa kuivempaan suuntaan, jotta kitaran atakkia sai selkeämmin esiin.

Collider on loppujen lopuksi verraten näppärä käyttää. Aivan aluksi kokeilin sitä tarkoituksella lukematta manuaalia, mutta aika pian käyttöopas oli pakko avata. Sen jälkeen peruskäytöstä tuli melko nopeasti miellyttävää ja intuitiivista. Harvemmin tarvittavien asetusten muistamisessa on aina oma haasteensa.

Source Audio Collider ei jättänyt nokan koputtamista. Se ei ole halpa, mutta rahalla saa käytännössä kaksi oivaa pedaalia. Toimintoja ja erilaisia säätöoptioita on runsain mitoin, ja itse soundit ovat mallikkaita. Ja kun Colliderin käyttökin oli riittävän sujuvaa, niin enpä jäänyt mitään kaipaamaan. Suosittelen.

 

Source Audio Collider

Kaiku- ja delaypedaali

• suunniteltu Yhdysvalloissa, valmistettu Kiinassa
• kaiulla ja delaylla omat DSP-prosessorit
• viisi delay-soundia, seitsemän kaikua
• mahdollisuus käyttää kaiku- ja delay-puolta yhtä aikaa
• kahdeksan muistipaikkaa (midin avustuksella 128)
• kaksi tuloa ja lähtöä
• midi tulo- ja lähtö, usb, control input, pedal input
• ohituskytkentä: bufferoitu/true bypass, soft bypass
• Neuro-sovellus asetusten muokkaamiseen yms.
• virtalähde: 9 V, 280 mA
• hintaluokka 400 euroa

Lisätiedot: Musamaailma

••• 

Tämä artikkeli on julkaistu alunperin Riffin printtinumerossa 1/2020. Vastaavantyyppisiä käyttökokeisiin perustuvia tuotearvioita julkaistaan jokaisessa Riffin printtinumerossa.  Jos pidit juttua hyödyllisenä tai viihdyttävänä, voit tukea Riffin tulevaa julkaisutoimintaa kätevästi ostamalla itsellesi vaikka tuoreen printtinumeron tai tilaamalla lehden esimerkiksi kahden numeron tutustumistarjouksena.

Riffin voi ostaa digitaalisena näköispainoksena Lehtiluukkupalvelusta.  

Printti-Riffiä myyvät hyvin varustetut soitinliikkeet sekä Lehtipisteen myymälät kautta maan. Lehteä sekä irtonumeroita voi tilata myös suoraan kustantajalta näillä sivuilla olevan Riffi-kaupan kautta. 


Ennen vuotta 2010 julkaistuja numeroita voi tiedustella suoraan asiakaspalvelusta s-postilla, taannehtivia lehtiä myydään niin kauan kuin ko. numeroa on varastossa.
 

Lehden digitaalinen versio vuosikerrasta 2011 alkaen on ostettavissa myös Lehtiluukkupalvelusta.

Lisää nettiin avattuja laitetestejä näet alempaa tältä sivulta ja voit selata niitä myös tästä.

 

 

13.03.2021
|
Teksti: Timo Östman | Kuvat: Musamaailma
Tekninen toteutus: Sitebuilders Finland Oy