Ulla Pirttijärven ääni-ilmaisu ja joikaus ovat kypsää ja kokenutta. Äänimateriaali on täyteläistä syvää ja ilmaisuvoimaista. Levyllä Pirttijärvi joikaa sukulaisiaan ja kotikyliään Angelia ja Utsjokea.
Levyn instrumentointi oivallisesti valittua: kokonaissoundimaailma on tyylikästä fuusiota pohjoisesta joikuilmaisusta yhdistettynä Harald Skullerundin luomiin Länsi-Afrikkalaistuntuisiin rytmikuvioihin ja soundeihin.
Olav Torget puolestaan loihtii baritoni- ja öljykanisterikitaroillaan sekä afrikkalaisella kontingilla makoisia linjoja ja komppeja.
Parin ensimmäisen kappaleen muroisahko baritonikitarasoundi ja droneteksturointi tuovat vielä yhden lisäulottuvuuden ÁŠŠUn soundimaailmaan.
Levyn soundit ovat toimivat. Baritonikitara ja rumpu murisevat alapäässä ja Pirttijärvellä on tilaa keskialueilla operoida äänellään. Hyvänä esimerkkinä on kappale 5, Uvdell Ovllá, jossa rumpu pumppaa alapäässä niin hienolla soundilla, että löysähkön kalvon tumina tuntuu kuuntelijankin koko kehossa. Pirttijärvellä on laaja tila keskellä loihtia joi’ullaan samalla kun yläpäässä kiheltelee staattisempi äänimaisemakenttä.
Hyvinä esimerkkeinä ÁŠŠUn tanssijalan mukaansatempaavuudesta ovat kappale 6, Uhca Niillas, ja kappale 9, Vulle Mihkku. Niissä ollaan sahara grooven maailmoissa, jota laajemmin on tehnyt viime vuosina tunnetuksi maailmaa kierrellyt Malista lähtöisin oleva Tinariwen. Varsinkin Vulle Mihkku -kappaleen komppien 2:3 -kuvio tuntuu pakottavan kuuntelijan hötkymään biisin tahdissa.
Levyn on äänittänyt ja miksannut Olav Torget. Levyn tuotti Harald Skullerund, ja sen on masteroinut Morten Lund.
Niin sanotun ”maailman musiikin” kentällä kehitetään uutta ja mielenkiintoista; siellä kaikki tuntuu olevan mahdollista ja ilmaisu rajatonta. ÁŠŠU toimii tästä oivana esimerkkinä.
ÁŠŠU: “ÁŠŠU” (Bafe’s factory, 2019)