Viiden suomalaisen huippumuusikon Piazzolla-konsertti taltioitiin Helsingin G Livelabissa jo 2019, mutta levy sai odottaa julkaisuaan korona-ajan yli.
Maria de Buenos Aires -libretto sai ensi-iltansa vuonna 1968. Useimmat teksteistä ovat Horacio Ferrerin käsialaa ja aivan Astor Piazzollan taiteen ytimessä. Laulaja Maria Ylipää tulkitsee kapppaleet alkuperäiskielellä, ja siksi onkin hiukan hämmentävää kuulla levyltä myös dramatisoituja puheosuuksia suomeksi. Niiden konteksti jää hämäräksi, pikemminkin ne sekoittavat mielikuvitusmatkaa Buenos Airesin savuisiin baareihin.
Siitä viis. Matkanjohtaja Ylipää kyllä osaa luoda tunnelman ja hänen äänenkäyttönsä on verevää.
Verevä on myös upeasti soittava taustaorkesteri, selkärankanaan Ville Herrala kontransa kanssa. Kitaristi Marzi Nyman ottaa tarvittaessa tilaa, muttei tallo solistia jalkoihinsa. Nyman on ässä myös akustisen kitaran varressa, harvemmin kuultua tulkintaa häneltä. Ja kun kvintetti on muutoin akustinen, tulee mieleen, että oliko sähkökitaran ottaminen mukaan tälle levylle oikeastaan edes tarpeen. Ilmaisuvoimaa Nymanissa kyllä riittää ja onhan noissa sähkökitararyöpsytyksissä toisaalta jotain hyvin anarkistista.
Haitaristi Niko Kumpuvaara on maailmanluokan pelimanni, jonka soitto saa tämän maailmankolkan musan lentoon (vaikkei soittimena olekaan bandoneón, alkuperäinen tangon instrumentti). Albumin huipentuvaksi nousevassa, yli kahdeksanminuuttisessa Libertangossa Kumpuvaara pistääkin peliin osaamistaan niin, että G Livelabin yleisö puhkeaa raivoisiin suosionosoituksiin.
Koskettavinta on kuitenkin kuulla viulunsa kanssa loistavan Jaakko Kuusiston (1974 – 2022) soittoa. Piazzollan musiikissa viulu on muutenkin keskeinen soitin, joka saa sydämet särkymään siinä missä laulukin. Tämä projekti oli Kuusiston viimeisiä taidonnäytteitä soittajana, ja se antaa kuuntelukokemukseen erityisen haikean sävyn. Pizzicato-tekniikalla alkava soolo (Libertango) on huikeaa tulkintaa, jossa kuuluu Kuusiston elämäntyö klassisen musiikin mestariviulistina.
Levy onkin omistettu Kuusiston muistolle. Taltiointia kuunnellessa voi vain hämmästellä pala kurkussa kuinka uskomattoman sielukas soittaja Kuusisto olikaan ja mikä menetys hänen poismenonsa on. Olisi hienoa, jos tästä huolimatta tämä väkevien tulkintojen tangoyhtye jatkaisi toimintaansa.
Piazzolla! – Ylipää, Kuusisto, Kumpuvaara, Herrala, Nyman
Texicalli, 2022
•••
Tämä levyarvio on julkaistu alunperin Riffin printtinumerossa 6/2022. Jos pidit juttua antoisana tai viihdyttävänä, voit tukea Riffin tulevaa julkaisutoimintaa kätevästi ostamalla itsellesi vaikka tuoreen printtinumeron tai tilaamalla lehden esimerkiksi kahden numeron tutustumistarjouksena.
Riffin voi ostaa digitaalisena näköispainoksena Lehtiluukkupalvelusta.
Printti-Riffiä myyvät hyvin varustetut soitinliikkeet sekä Lehtipisteen myymälät kautta maan. Lehteä sekä irtonumeroita voi tilata myös suoraan kustantajalta näillä sivuilla olevan Riffi-kaupan kautta.
Ennen vuotta 2010 julkaistuja numeroita voi tiedustella suoraan asiakaspalvelusta s-postilla, taannehtivia lehtiä myydään niin kauan kuin ko. numeroa on varastossa.