Frankfurt Musikmesse 2011 - kevään merkkejä

Frankfurt Musikmesse 2011 Riffi
Frankfurt Musikmesse 2011 Riffi
Kemper Profiling Amp Silverblade_Frankfurt_2011 Wavedrum Mini_Frankfurt_2011 Matt Nolan Symbals Frankfurt 2011 Ibanez X-Series Frankfurt 2011 Amfisound Kuru Frankfurt 2011 Espen-soitinpuut Frankfurt  2011 Prseonus StudioLive Remote Frankfurt 2011 TC Helicon Voice Tone John McLaughlin @ Godin Frankfurt 2011 MarkDrum Frankfurt 2011 Vintage Show Frankfurt 2011 Alva Nanoface Frankfurt 2011 Patricia Strickland Frankfurt 2011 Gibson Melody Maker Frankfurt  2011 Musicsales Frankfurt 2011 Mapex P710TW Frankfurt 2011
 

Lämmin kevätsää helli Frankfurt Musikmessen kävijöitä huhtikuun 6.-9. päivinä – parhaimmillaan lämpötila kiipesi mukavasti yli 20 asteen. Hallien välisellä aukiolla oli rentouttavaa kuunnella hetki suihkulähteiden solinaa ennen siirtymistä näyttelyiden meluvallin ulottuville.

Tässä on alkuvuoden kuuma puheenaihe, Kemper Profiling Amp, jonka suunnittelija on aikoinaan Access Virus -syntetisaattorilla tutuksi tullut Christoph Kemper.
Vehkeen erikoiskyky on oppia toisen vahvistimen käyttäytymistä: profilointivaiheessa kitaran signaali menee Kemperin läpi tutkittavaan vahvistimeen, jonka soundi palautetaan mikrofonilla takaisin. Vertaamalla tapahtunutta muutosta puhtaaseen signaaliin sekä Kemperin lähettämän testisignaalisarjan käyttäytymistä muodostetaan profiili tallennettavaksi sellaisenaan tai muokattavaksi edelleen.
Kaikilla ei ole mahdollisuus saada profiloitavaksi isoa valikoimaa huippuvahvistimia, mutta onneksi valmiita profiileja voi tallentaa tietokoneelle ja lähettää jakeluun sekä ladata netin kautta tai vaikka sähköpostiliitteinä.
 
Silverblade  mainostaa ronskisti vahvistimiensa olevan Made in Hell! Tosiasiassa ne valmistetaan Unkarissa Janos Agotan ja hänen poikiensa tehtaassa. Linnunpesämäinen verkkokuvio putkinuppien ja kaappien etupaneeleissa tuo näille laitteille visuaalista erottuvuutta lavakalustossa.
Vahvistimien lisäksi Silverbladen tuotevalikoimaan kuuluu useita erilaisia DI-bokseja.
Kuvassa Nevermoren kitarakaksikko Attila Vörös ja Jeff Loomis pistelee menemään SB-100 pääteasteen kautta.

Ison Korg Wavedrumin kaveriksi on tehty pienempi ja sisäisellä kaiuttimella ja kuulokeliitännällä varustettu Wavedrum Mini. Yksi kuvan johdoista johtaa laitteeseen kuuluvaan sensoriklipsiin, joka voidaan kiinnittää pöydänreunaan, soitintelineeseen tai vaikka kenkään. Niinpä lyöntipinnalla ja sensorilla saadaan aikaiseksi kaksi eri ääntä yhtä aikaa ja loopperilla voidaan kerrostaa runsaampiakin rytmikuvioita.
Äänivalikoimaan kuuluu sekä perkussiosoundeja että erikoisefektejä. Paristoillakin toimiva laite menee vaikka katusoittajan kalustoon tai kotisoittajan rytmi-iloitteluun.

Britti Matt Nolan on rumpali itsekin, mutta nykyisin enemmänkin rikassointisia symbaaleja ja gongeja käsin takova artesaani. Pyöreiden kiekkojen lisäksi Nolan tekee erikoisempiakin muotoja kuten suorakaiteita, suikaleita ja jättikouran näköisiä gongeja.
Iso triangeli Infinitri hämmästytti valtavan pitkällä soinnillaan ja yksilöllisiä olivat symbaalienkin äänet. 

Käynnissä on X-Series tuotejulkistus Ibanezin osastolla. Vasemmalla Necrophagistin Muhammed Suicmez ja Falchion, oikealla Kreatorin ja Waltarin Sami Yli-Sirniö kädessään Halberd. Taustalla näkyy kolmas sarjaan kuuluva uutuus, Glaive.
Esittelyssä oli toistaiseksi vain 6-kieliset versiot näistä kolmesta, mutta lupauksia 7-kielisistäkin esitettiin. Kaikissa on aktiiviset CAP LZ10- ja LZ20-mikit, joten ulkonäön lisäksi soundikin on suoraan suunnattu metallimaailmaan.

Kotimaista käsityötä Amfisoundin esittelemänä, tässä katsaus osaston bassopuoliskoon. Kolmikon keskellä oleva 6-kielinen Kuru jytisee todella matalalta – tuleeko kohta jo korvan kuulokyky vastaan ja ääni aistitaan tasapainoelimellä?

Valmiiden soittimien lisäksi musiikkimessuilla käydään kauppaa puutavarasta. Kuvan Espen oli yksi monista kuivattua ja esileikattua materiaalia myyvistä osastoista, josta löytyi vaikkapa komeasti kuvioituja kansi- ja pohjapaloja, otelaudan aineksia ja eksoottisia puulajejakin.
Toisaalla myytiin helmiäisiä ja jalopuuviiluja upotusten, reunalistojen ja koristeiden tekoa varten.

Ranskalaisen Pascal Kleinin ja firmansa KP Percussionsin kehittämä Bazoomba on hiukan puutarhatuolia pienempi ja suomalaisesta koivuvanerista tehty cajonin johdannainen.
Kannen muotoilun ansiosta siitä lähtee sekä iso valikoima erikorkuisia lyöntiääniä ja taitavan esittelijän käsittelyssä jopa melodiantapaisia kulkuja.

Messuilla odotettiin iPadin sovellusten läpimurtoa, mutta vielä sitä ei tullut. Ensi vuoteen mennessä kehittelijöillä on ollut enemmän aikaa työstää ideoitaan valmiiksi. Jotain kuitenkin nähtiin, ja samalla iPhone tuntuu olevan tyystin syrjään sysätty.
Presonus esitteli kuvan Studio Onea äänitysmiksauksen ja efektien käsittelyn apulaiseksi sekä StudioLive Remotea, jolla keikkatilanteessakin soittajat voivat itse miksata omaa ja valikoidusti muidenkin signaalia langattomasti iPadinsa kanssa.

TC Helicon on harvoja efektivalmistajia, joilla on kokonainen tuoteperhe pedaaleja laulajille – VoiceTone. Kuvassa messujen uutuuskolmikko H1, E1 ja X1.
H1 lisää lauluun yhden tai kaksi harmoniaääntä joko tunnistamalla soinnut kitaratuloon kytketystä signaalista tai analysoimalla laulua mikrofonista sävellajin sisällä.
E1 on kaiku ja viive tap tempolla, X1 puolestaan särö ja filtteri, jolla luodaan kapea puhelin- ja megafonisointi tai ärhäkkä kähinä.

Huomion keskipisteenä on John McLaughlin. Godinin osastolla pikaisesti vieraillut konkari keräsi hetkessä ympärilleen muhkean tervehtijöiden joukon, eikä tämän lähemmäksi enää pääsyä ollut. Toiveet haastattelusta tai edes nimikirjoituksesta oli unohdettava saman tien.

Italialainen MarkBass täyttää 10 vuotta. Bassovahvistimien ja muutamien kitaralle tehtyjen laitteiden jatkoksi firmalta tulee tarjontaa rumpaleillekin merkillä Markdrum.
Ensimmäinen askel on sähköinen setti Yellow Sound Yes1: virveli, basari ja kolme tomia sekä kumiset symbaalit. Kuvassa vielä prototyyppi, valmistus on vasta käynnistymässä.
Erikoisominaisuuksia: 10-tuumaiset tomit, ergonominen bassopedaalin liike, johdot kytketään lyhyenä suoraan runkotelineen liitäntöihin, brush mode – sudeilla soittaminenkin onnistuu. Moduulista voi valita koko setin kerrallaan tai vaihtaa vain yhden osan soundin.

Vanhojen soittimien Vintage Show oli messujen osana nyt toista kertaa ja saksalaisten soitinliikkeiden valikoiman lisäksi nähtävänä oli näytteitä Ibanezin paikallisen maahantuojan arkistoista. Kymmenien vuosien aikana on pyritty säästämään yksi kappale jokaista kitaraa, mukaan lukien kuvan erikoisuudet – vieläpä lähes soittamattomina.
Kokoelmaan kuuluu nyt kolmisen tuhatta erilaista Ibanezia, joita varten tarvitaan oma halli. Yleisölle avoimen museon käynnistäminen on suunnitteilla.

Tästäpä moneen lähtöön. Alva  on valmistanut kaapeleita analogisiin ja digitaalisiin audiokytkentöihin ja esitteli messuilla 12-kanavaisen Nanofacen, USB2/3/MIDI-interfacen kuudella audion tulo- ja lähtöliitännällä. Analogilähtöjä voidaan käyttää kuuloke- ja kaiutinmonitorointiin pyörösäätimellä ohjaten, digitaalisia signaaliteitä puolestaan erisuuntaisiin datasiirtoihin Windows- ja Mac-ympäristöissä.
 
Musiikki voi muuttua graafiseksi taiteeksikin. Mannheimilainen taiteilija Patricia Strickland toi messuille nähtäväksi osia teossarjastaan A Tribute To Audio. Aaltomuodon kuvaaja artistille mieleisen muusikon soitosta tai muistakin äänistä on leikattu laserilla nikkelöidystä alumiinilevystä ja taustavalon kanssa kiinnitetty seinälle.
Kuvan esimerkki on Beethovenin 9. sinfoniasta. Muita teoksia ovat mm. David Gilmourin soolo Comfortable Numbissa ja Miles Davisin intro kappaleessa So What.

Nämä kaikki valkoiset Gibsonit ovat Melody Makereita.  Valmistaja pitää tiukasti kiinni linjastaan, että firman nimi laitetaan vain Yhdysvalloissa tehtyihin kitaroihin, mutta edullisia soittimiakin pitäisi tarjota.
Niinpä kehitettiin simppeleitä rokkikoneita ohuella rungolla, yhdellä mikillä, pikaisella maalauksella, ei reunalistoja eikä isoja otelautamerkkejä, wraparound-tyyppinen talla… Ylärivissä vasemmalla Melody Maker V, sitten Melody Maker Les Paul – ja loput onkin pääteltävissä. Sama satsi on tarjolla sinisenä ja mustana.

Musiikkiliikkeissä myytävien nuottien ja opaskirjojen kaupat on suurella todennäköisyydellä sovittu ja päätetty musiikkimessuilla. Niinpä kaikki suuret kustantajat, kuten kuvan Music Sales sekä iso joukko pienempiä olivat tietenkin valikoimineen näkyvästi esillä.  Suomalaistakin näytteilleasettajista suurin osa oli kustantajia ja julkaisijoita.
Kohtuullisen lyhyessä ajassa on nähty liikkuvaa kuvaa sisältävien opaskirjojen kehitys VHS -> CDROM -> DVD -> Blu-Ray.

Mapexin pedaali P710 – kuvassa tuplaversio P710TW - ilmoittaa yhdistäneensä aloittelijalle sopivan hinnan, kahden ketjun vedon, kapeahkon polkimen – mutta silti kalliimmista malleista tutun, käännettävän nuijan.
Kestävyyden lisäämiseksi kaikki metalliosat ovat terästä.

 

Messuraportin kokosi Riffin työryhmä

 

 

Vaikuttiko juttu kiinnostavalta? Samaa aihepiiriä käsitteleviä, laajempia artikkeleita löydät painetusta Riffi-lehdestä.

Riffiä myyvät Lehtipisteet, kirjakaupat ja hyvin varustetut soitinliikkeet kautta maan. Lehteä sekä irtonumeroita voi tilata myös suoraan kustantajalta näillä sivuilla olevan Riffi-kaupan kautta.

Ennen vuotta 2010 julkaistuja numeroita voi tiedustella suoraan toimitukselta s-postilla, taannehtivia lehtiä myydään niin kauan kuin ko. numeroa on varastossa.

Lehden digitaalinen versio vuosikerrasta 2011 alkaen on ostettavissa myös Lehtiluukkupalvelusta

 
 

 

19.04.2011
Tekninen toteutus: Sitebuilders Finland Oy