Maailma jossa elämme on jossain määrin pienentynyt. Maapallon absoluuttiset fyysiset mitat lienevät yhä jotakuinkin samat ihmisyksilön perspektiivistä, mutta kokemuksellinen puoli maailmasta on muuttunut hyvin paljon viime vuosikymmeninä. Uskon, että median, kommunikaation ja yleisen kansainvälisen vuorovaikutuksen muuttuminen ja kehittyminen on paljolti syy tähän kokemukseen.
Parisenkymmentä vuotta sitten ei ollut matkapuhelimia eikä internettiä. Posti kulki kirjekuorissa ja paperilla. Muu tiedonvälitys tapahtui paljolti perinteisen median, radion, television ja lehtien välityksellä. Näiden välineiden omistajakunnalla oli siis paljon vuorovaikutuksellista valtaa.
Tuo kaikki on muuttunut 2000-luvulle tultaessa, kun internet, email, ja GSM-teknologia ovat nopeuttanut tiedon kulkua ja tehneet kommunikaatiosta käyttäjälähtöisempää ja verkottuneempaa. Vaadittava teknologia on myös muuttunut niin edulliseksi, että melkein jokaisella on mahdollisuus hankkia laitteisto, jolla voi osallistua uuteen globaalimpaan kommunikaatioon ja tiedonvälitykseen. Ja tämä mullistus auttaa ihmisiä kaatamaan kansainvälisiä raja-aitoja. Globaalin keskustelun lisääntyminen siis lisää myös tavallaan demokratiaa maailmassa, ja toissalta maailman voisi ajatella myös tavallaan pienenevän tämän ihmisten välisen kommunikaation nopeutumisen ja lähentymisen seurauksena.
Tällä on vaikutuksia myös muusikon elämään. Uskon, että internet myspaceineen ja facebookeineen, nettisivuineen, youtubeineen ja ituneseineen antaa suuria mahdollisuuksia taiteentekijöille ja muusikoille tuoda itseään ja taidettaan virtuaalimaailmassa paremmin esille. Näiden välineiden tehokas käyttö antaa muusikoille mahdollisuudet tavoittaa toisia musiikin tekijöitä helpommin.
Tietenkin myös potentiaalinen musiikin kuluttajakunta pystyy löytämään haluamiensa artistien tuotantoa – niin musiikkia kuin videoita – ja vaikka kiertueaikatauluja ja -paikkoja entistä helpommin.
Ja jos haluaa tehdä esimerkiksi omakustanneäänitteen, on sen myyminen netin välityksellä omalta nettisivulta tai kaupallisen palvelun kautta äärimmäisen helppoa. Cd-levy on formaattina melko varmasti lähitulevaisuudessa jo häviämässä, ja musiikki siirtyy tekijöiltä kuluttajille äänitiedostoina internetin välityksellä…
Mukavaahan tässä on se, että Suurten Levy-yhtiöiden valta on pienentynyt. Hyvän levymyynnin saavuttamiseen ei enää tarvita välttämättä isoja koneistoja, jos jakelukanavat ja markkinointi ovat kunnossa. Ahneiden välikäsien puuttuminen kasvattaa muusikon voittoja jo siis pienemmälläkin levymyynnillä.
Kolikon toinen puoli on nettipiratismi, joka syö nykyään musiikin tekijöiden palkkaa. Valitettavan moni kappale on ladattavissa internetistä ilmaiseksi, joten mediaformaattien muuttumisella on toki hintansa.
Olen huomannut, että paljon omaa työaikaani on alkanut kulua internetissä. Aina kun uusia projekteja lähtee liikkeelle, on tärkeää että musiikin ja yhtyeen lisäksi projekteilla on omat netti- ja myspacesivut. Jonkinlainen demoäänitys, tai ehkä jopa levytys on projekteilla syytä olla myös mahdollisimman äkkiä. Näiden tekeminen nykyaikana on kätevää. Halventunut digitaalinen äänitystekniikka antaa mahdollisuuden tuottaa äänityslaadullisesti korkeatasoisia tallenteita melko pienillä investoinneilla.
Internetissä työskentely on myös alkanut tuottaa uutta mielenkiintoista verkottumista ja globaaleja kontakteja muusikkona ja säveltäjänä. Puolisen vuotta sitten päädyin esimerksi erään amerikkalaisen jazz-laulajan komppiryhmäkandidaatiksi paljolti siitä syystä, että laulaja oli löytänyt myspacen välityksellä musiikillisen virtuaali-”CV:ni” ja otti yhteyttä minuun tuuraajan löytämiseksi kiertueelle. Viime viikolla taas eräs argentiinalainen kitaristi ehdotti yhteistyötä myspacen välityksellä ja pyysi, että auttaisin häntä löytämään esiintymispaikkoja kiertueelleen Euroopassa. Vastavuoroisesti hän halusi auttaa minua pääsemään kontaktiin argentiinalaisen jazz-kiertuejärjestäjän ja kitarafestivaalijärjestäjän kanssa. Tämä siis siksi, että hän oli diggaillut belgialaisen jazz-kitaraduoni myspace-sivuja.
Mielenkiintoinen uuden median ja globalisaation siivittämä tarina on myös tutustumiseni amerikkalaiseen nykyjazz-kitaran nousevaan nimeen Jonathan Kreisbergiin. Pari vuotta sitten kiinnostuin hänen musiikistaan internetin välityksellä ja kuinka ollakaan bongasin netin kautta hänen keikkansa Turussa, vieläpä ollessani vanhassa kotikaupungissani visiitillä. Keikan jälkeen jutustelimme hetkisen ja aloimme pitää yhteyttä myspacen välityksellä. Parin viime vuoden aikana olen jutustellut moneen otteeseen herra Kreisbergin kanssa Turussa, Helsingissä ja Antwerpenissa. Viimeisen kuukauden aikana olen yrittänyt auttaa Jonathania organisoimaan Workshopia ja konserttia tulevalle toukokuulle Brysseliin. Sen tiimoilta Jonathan on ehtinyt soittaa minulle skypellä mm. New Yorkista, Coloradosta ja Suomen kiertueelta Oulusta. Minä taas olen vastaillut puhelimeen ja lähetellyt sähköpostia Jonathanille pitkin Eurooppaa – kannettavan tietokoneen kanssa kun on nykyään helppoa löytää langattomia verkkoja joka puolelta. Moottoriteiden huoltoasema-alueilta ja kaupunkien kadunkulmista löytyy nykyään hotspoteja, joissa langattomaan verkkoon voi kätevästi pujahtaa. Volkswagenini ohjaamo muuttuu hetkeksi toimistoksi ja matka keikalle jatkuu taas pienen toimistotyörupeaman jälkeen. Ilman näitä uusia medioita olisimme tuskin Kreisbergin koskaan ystävystyneet. Lankapuhelimella kiireiset ja paljon matkustavat ihmiset saisisivat toisiaan tuskin koskaan edes kiinni.
Maailma kutistuu mielestäni nopeutuvalla vauhdilla ja se on hyvä. Uusien medioiden tehokas käyttö auttaa muusikkoja verkottumaan ja tuomaan musiikkia ja muusikkoprofiileja paremmin esiin. Uskon näiden keinojen tehokkaan hallinnan ja käytön olevan tulevaisuudessa haaste ja elinehto meille muusikoille. Se joka hallitsee medioiden käytön, tulee selviytymään myös tulevaisuuden kovenevassa kilpailussa parhaiten.
Virtuaaliterveisin,
Kari Antila
Muusikkona maailmalla on Riffissä julkaistava kolumnisarja, ja Karin tuoreimmat kuulumiset löydät aina painetusta lehdestä…
Tämä artikkeli on julkaistu alunperin Riffin numerossa 3/2009.
Riffiä myyvät Lehtipisteet, kirjakaupat ja hyvin varustetut soitinliikkeet kautta maan. Lehteä voi tilata myös suoraan kustantajalta näillä sivuilla olevan tilaustoiminnon avulla.
Aiemmin julkaistuja numeroita voi tiedustella suoraan toimitukselta s-postilla, taannehtivia lehtiä myydään niin kauan kuin ko. numeroa on varastossa.
Lehden digitaalinen versio on vuosikerrrasta 2011 alkaen ostettavissa Lehtiluukkupalvelusta