ELive Stream – konserttisali verkossa

|
Image

Koronasulku sai kokkolalaisen muusikkopariskunnan miettimään selviytymiskeinoja ammattinsa turvaamiseksi. Syntyi Elive Stream, verkossa toimiva keikkapaikka. Konseptista on jo nyt tullut tulevaisuuteen tähtäävä hanke.

 

Monet uudet innovaatiot syntyvät pakon edessä. Vuonna 2020 jazzbasisti Eevalotta Matikainen (s.1980) mietti kitaristimiehensä Martin Söderbackan (s.1988) kanssa, mitä järkeä on järjestää keikkoja tyhjille saleille. Kokkola oli säästynyt korona-aallolta, mutta ihmiset pelkäsivät silti tulla keikoille. Muualla Suomessa konsertointi oli tietenkin mahdottomuus. 

– Vielä alkuvuodesta oli ihmisiä hyvin keikoilla, niin kuin kesällä kun soitimme ulkona. Sitten loppuvuodesta Pietarsaaressa oli paha koronatilanne. Media ei halunnut kirjoittaa keikoista enää mitään, eikä meillä ollut yleisöä. Ihmiset peruivat samana päivänä tulonsa, kun eivät uskaltaneet tulla. Tuntui, ettei ole järkeä tehdä hirveä määrää työtä ja soittaa tyhjälle salille, pohtii Matikainen. 

Yrittäjähenkisinä uuden polven muusikoina he näkivät mahdollisuuden verkossa. Ja olivat he aiemminkin tottuneet selviämään ja organisoimaan. Pariskunta oli järjestänyt konsertteja sekä tapahtumia Keski-Pohjanmaalla jo vuodesta 2010. Nyt syntyi ELive Music Oy:n näkyvin tuote, verkossa oleva konserttisali: ELive Stream. Se sijaitsee heidän autotallissaan.

– Meillä on ollut jo useita vuosia ajatus siitä, että haluttais streamata keikkoja ihmisille, jotka ei pääse konsertteihin. Nyt se tuli ajankohtaiseksi, korona pisti vauhtia tälle jutulle, kertoo Eevalotta.

Venue sijaitsee entisen Kälviän kunnan puolella, noin 10 kilometrin päässä Kokkolan keskustasta. Uusi asuinalue siististi hoidettuine pihoineen on perheidylli, joka ei näytä ilmeisimmältä lokaatiolta jazzkeikalle. Kun saavun pienehkön omakotitalon pihaan, hämmästelenkin spontaanisti, missä paikka oikein on? Se selviää pian, kun astumme autotalliin. Siitä on rakennettu kuvausstudio. Valot ja kamerat on aseteltu paikoilleen ja taustaseinä on taiten verhoiltu peittämään kaikenlainen autotallimaisuus. Eihän tässä nykymaailmassa mitään tavatonta ole, studio syntyy kyllä minne vain. Ratkaisu on kuitenkin luotu pysyväksi ja se on heti kuvausvalmis. Kymmenien stream-keikkojen kokemuksella kaikki käy jo rutiininomaisesti. Se selviää, kun pariskunta esittelee minulle teknisiä ratkaisuja. Alussa oli kuitenkin paljon ihmettelyä ja opettelua.

Koulutetuille muusikoille softapuoli oli toki hallussa. Söderbacka kertookin tehneensä paljon äänityksiä ja miksauksia, masterointejakin. Sitä osaamista hän on voinut hyödyntää tässäkin studiossa, jonka suunnittelu on pitkälti hänen käsialaansa. Se onkin hyvä, sillä äänipuoli on streamin tärkein osa. Yksi merkittävä päätös oli tehdä miksaus SSL:n pöydän kautta, ei softapohjaisesti. Se oli taloudellisesti järkevämpää, kertoo Söderbacka. Vastaavasti kuvauksessa he olivat molemmat täysin noviiseja.

– Meitä oli pyydetty jo aiemmin toteuttamaan jotain tällaista, mutta silloin meillä ei ollut välineistöä. Ei me tavallaan tiedetty muuta kuin että webbikamera päälle ja sillä mennään, kertoo Matikainen.

Koko tarina onkin hyvä ja opettavainen tarina siitä, kuinka tärkeintä on idea. Kun se kantaa tai siihen ainakin uskoo, voi kaikessa muussa pyytää apua. Kuvausteknisissä asioissa he joutuivat konsultoimaan ammattilaisia ja niin löytyivät oikeanlaiset kamerat. 

– Haettiin ELY-keskukselta ja Business Finlandilta konsulttirahoitusta. Saatiin molemmilta ja siten me palkattiin konsultit, jotka opastivat meitä valaistuksessa ja kameroissa, kertoo Söderbacka. 

Rahaa ei ollut paljoa käytössä joten kaikessa mietittiin sitä, miten se voidaan tehdä kustannustehokkaasti. Niinpä olikin tärkeää, että ohjeilla oikeanlaiset valotkin ostettiin edullisesti. Kuvauksia varten tarvittiin av-puolen hallitsevä ääniteknikko, joka löytyi lähipiiristä. Kun fasiliteetit olivat kunnossa, täytyi hoitaa markkinointi. Sen puolen tämä pariskunta tuntuu hoitavan tehokkaasti. Konsulttien avulla syntyivät hyvät ja turvalliset nettisivut, jotka olivat turvassa hyökkäyksiltä.

– Tajuttiin heti, että tarvitsemme omat sivut. Totta kai me tiedettiin keikalla.fi, mutta se ei sopinut tähän meidän systeemiin, koska me halusimme profiloitua jazz-musaan. Se on edelleenkin se suunta, nythän me vain kehitetään tätä eteenpäin, selvittää Matikainen.

 

Yksi keikkapaikka lisää

Hanke siis syntyi muusikkopariskunnan omasta tarpeesta, mutta varsin nopeasti heillä oli tähtäimessä houkutella keikalle koko Suomen jazzgenre, tietysti myös maassamme vierailevia jazzmuusikkoja. Tavoite on korkealla, hyvä! Silti kyynisen toimittajan mieleen hiipii peruskysymys, että miksi? Kannattaako tällainen toiminta taloudellisesti?

– Erittäin hyvä kysymys!, pohtii Eevalotta, jatkaa: Se kannattaa katsoa oman tarpeen mukaan. Meille se oli niin luontevaa, kun kaikki keikat hävis, oli pakko päästä soittamaan ja tekemään juttuja. Ja nyt, kun korona toivottavasti alkaa antamaan periksi, niin tää on edelleen nykyaikainen ja varteenotettava ratkaisu tehdä näitä verkkojuttuja. Onhan siinä ihan eri mahdollisuudet tavallisiin keikkoihin verrattuna, ja sen lisäksi saa hyvän näköistä materiaalia vaikka myyntimateriaaliksi – ja sitähän meiltä on ostettukin. Paikallinen lastenteatteri käy kuvaamassa täällä, siitä tulee rahaa sisälle. Tämän saa black boxiksi, kun laittaa vaan mustat matot ja mustan katon. He ovat ruvenneet ja haluavat jatkossakin taltioida heidän esityksensä, jotta heidän on helpompi myydä sitä festivaaleille. Sehän on meillekin ihan mahtavaa, kun on hirveästi hyvää materiaalia keikkamyyntiin. Mutta se on lisätuote, ei se ole ollut tavoite.

Homma on kuitenkin saanut niin hyvän startin ja osoittanut olevansa kaiken sen työn väärti, että tähtäimet ovat jo tulevassa, koronan jälkeisessä ajassa. 

– Meillä on tässä tarkoituksena luoda tuollainen laajempi, säännöllinen ja jatkuva toiminta, sanoo Matikainen. 

Vaikka on toiminta myös sitä, selviytymistä äkkikuolemalta, on moni muusikko ja taiteilija puhunut lamaannuksesta, jonka sulku on aiheuttanut. Matikainen ja Söderbacka ajattelivat myös omaa luomisvoimaansa ja muusikkouden ylläpitämistä. Siinä he onnistuivat yli odotusten. He ovat itse olleet valtaosalla keikoista lavalla. Usein niin, että vieraspaikkakuntalainen artisti on tullut heidän vieraakseen. Esimerkiksi Joonatan Rautio on ollut vieraana ja pariin otteeseen.

Vuoden sisään streameja on ollut yhteensä 24, joista seitsemän on ollut vierailuesityksiä. Näistä kaikista yhteensä kolme on ennakkoon äänitettyjä, loput suorana streamattuja.

Osassa keikoista he toimivat järjestäjinä. Esimerkiksi alkukesästä Elive Stream järjesti kitaristi Teemu Viinikaisen soolokonsertin. Jatkossa kantava ajatus olisikin hyödyntää konserttivierailuja siten, että Kokkolan keikan yhteydessä olisi myös stream-konsertti. Näin hyötyisi niin artisti kuin sekin yleisö, joka seuraa artistia verkossa. Esimerkiksi Viinikaisen tapauksessa yleisöä löytyy ympäri maailman.

– Tämä on yksi keikkapaikka lisää jokaiselle kiertueelle. Sen sijaan, että on yksi keikka Kokkolassa tai Vaasassa, voi olla kaksi keikkaa. Ja kun puhutaan jazz-musasta, niitä keikkapaikkoja ei ole Suomessa liikaa. 

Olohuonekonsertit verkossa ovatkin tarjonneet marginaalisemmissa musiikkityyleissä hyvän alustan löytää yleisöä. Söderbacka ottaa esimerkiksi teksasilaisen kitaristin Mike Morenon

– Hänellä on olohuone-streameissaan vieraita mukana. Uskon myös, että hänellä on sama idea jatkaa konsertteja tulevaisuudessakin.

Stream-keikkoihin on pyritty sisällyttämään hyviä puolia niin videoympäristöstä kuin livekeikoista. Dokumentaarisempaan materiaaliin on lisätty valokuvia ja keskusteluissa artistien kanssa siirrytään jo perinteisen tv-ohjelman keinoihin.

– Meillä on ollut sellainen sarja kuin Pintaa syvemmälle eli Nära inpå. Se toimi ensin konserttilivenä, mutta sitten me toteutettiin se täällä meidän studiossa. Siinä on pitkä keskusteluosio keskellä. Ensin soitetaan puoli tuntia, keskustellaan puoli tuntia ja sitten taas soitetaan puoli tuntia, kertoo Matikainen. 

– Käydään läpi artistin taustaa ja historiaa. Sieltä on poimittu kuvia matkan varrelta, täydentää Söderbacka. 

Interaktiivisuus syntyy yleisön chatista. Silloin keikat ovat tietenkin reaaliaikaisia. Vain osa keikoista toteutetaan nauhoituksina. ELiven kantava ajatus onkin luoda tunnelma nyt tapahtuvasta keikasta, jota ei editoida jälkeenpäin. Kun yleisö osallistuu keikkaan, on se jo lähellä ”oikeaa” keikkaa.

– Me luetaan chattia aika tasaisesti, että mitäs palautetta tänne tulee. Tulee sellainen dialogi, sanoo Söderbacka.

– Yleisö on totta kai tärkeä osa, mutta sä voit aistia sen sieltä kameran takaa tai chatin takaa, täydentää Matikainen.

Toteamme myös jazzmusiikin soveltuvuuden streameihin. Muusikot itsessään luovat tunnelman ja improvisointiin pohjautuva musiikki ei ”kulu” sillä tavoin kuin tiukkaan konseptiin rakentuva konsertti.

Lisätiedot: ELive Music

•••

Tämä artikkeli on julkaistu alunperin Riffin printtinumerossa 4/2021. Vastaavan tyyppisiä musiikin tekemiseen syvällisesti uppoutuvia juttuja julkaistaan jokaisessa Riffin printtinumerossa.  Jos pidit juttua hyödyllisenä tai viihdyttävänä, voit tukea Riffin tulevaa julkaisutoimintaa kätevästi ostamalla itsellesi vaikka tuoreen printtinumeron tai tilaamalla lehden esimerkiksi kahden numeron tutustumistarjouksena.

Riffin voi ostaa digitaalisena näköispainoksena Lehtiluukkupalvelusta.  

Printti-Riffiä myyvät hyvin varustetut soitinliikkeet sekä Lehtipisteen myymälät kautta maan. Lehteä sekä irtonumeroita voi tilata myös suoraan kustantajalta näillä sivuilla olevan Riffi-kaupan kautta.