Marjatan poika on kauniin karu kuvaus 1970-luvun Oulusta ja aikakauden ilmapiiristä, jossa erilaisuudenkin piti mahtua tiettyyn muottiin. Yksinhuoltajaäidin tiukassa kurissa kasvanut runopoika Jukka-Pekka häpesi vaatimattomia kotiolojaan eikä pärjännyt sosiaalisissa tilanteissa. Ahdistuksesta syntyi arrogantti rock-tähti nimeltään Kauko Röyhkä.
Jo nimi, Marjatan poika, viittaa kirjan isoon teemaan: äiti-poika-suhteeseen. Kauko Röyhkä (s. 1959) on puhunut usein Oulun Tuiraan sijoittuvasta lapsuudestaan ja mihinkään kuulumattomuuden tunteestaan – eikä Röyhkä koe kuuluvansa edes vähemmistöön.
”Olen simppeli tyyppi, joka ei ole työväenluokkainen enkä homo. En kuulu päähän potkittuun vähemmistöön vaan tylsään enemmistöön. Silti olen ulkopuolinen ja ahdistunut.”
Tästä kaikestahan sitten irtosi yksi Röyhkän suurimmista hiteistä, Paska kaupunki. Nihilismi ja betoninväriset tunnelmat värittävätkin kirjan tunnelmaa, jossa kauneuskin on puettu melankolian harsoon. Tuttua Röyhkää siis.
Oikeastaan koko teos pitäisi laittaa Jukka-Pekka Välimaan nimiin, sillä hänhän kirjan päähenkilö on. Kirja kertoo kuinka kirjallisuudesta ja rock-musiikista kiinnostunut ujo Jukka-Pekka päättää murtaa vaatimattomuuden kahleet ja luoda nahkansa. Näin syntyy sanavalmis rock-laulaja, Kauko Röyhkä, jonka nimi on väännös Kauko Käyhköstä, vanhasta suomalaisesta iskelmälaulajasta. Tyyli on Lou Reedilta ja David Bowielta omittu.
Lapsuus- ja nuoruusmuistelot ovat poikkeuksellisen kiinnostavaa kerrontaa. Se johtuu paitsi Röyhkän taidokkuudestaan kertojana, mutta myös hänen rehellisyydestään. Itseruoskintaa lähentelevä kuvailu nuoruuden epäonnistumisista naismarkkinoilla vaatii pokkaa ja heittäytymiskykyä. Se tekee kirjasta kuitenkin poikkeuksellisen verevän. Sen jälkeen syntynyt itsevarma rockheebo tuntuu ihanan vapauttavalta. Tavallaan siis neuvosto-oululainen versio amerikkalaisesta unelmasta.
Kiinnostavaa on myös kuulla Nartun alkuvaiheiden kehittyminen ja Riku Mattilan iso rooli ensimmäisen levyn syntyyn. Yllättävää oli myös Röyhkän kirjailijaminän varhainen kehittyminen huomattavasti ennen rokkaria. Esikoisjulkaisu, Tien laidalla Waterloo, ilmestyikin ennen esikoisalbumia.
Marjatan poika – Muistelmat 1 – käsittää Röyhkän 21 ensimmäistä vuotta loppuen esikoisjulkaisujen jälkeiseen aikaan. Odotankin suurella mielenkiinnolla jatko-osaa Röyhkän ja Nartun tulevista vuosista.
Kauko Röyhkä: Marjatan poika, Muistelmat 1 (Docendo 2019)