Suomen kansainvälisesti menestynein pelimusiikin säveltäjä Ari Pulkkinen luokittelee videopelien ei-musiikillisen audiosisällön siten, että ”sound design” sisältää ensinnäkin pelillisesti tärkeät informatiiviset äänet, jotka liittyvät siihen pelaaja tekee ja mitä tekeminen aiheuttaa. Kaikki menuäänistä ja tasokorotuksien merkkisignaaleista alkaen pitää yksitellen suunnitella sopimaan pelin äänimaailmaan. Toisessa kategoriassa ovat pelimaailman tapahtumaäänet. Hahmon liikkuminen tuottaa yleensä elokuvista tuttua foley-ääntä, ja kun ammutaan pitää tietenkin päättää onko laukaus realistisen kuuloinen vai lähtöisin jostakin fantasiapyssystä. Soinnit softastaPulkkinen käyttää pelimusiikin tekemiseen pc-pohjaista Cubasea, jonka kyljessä hyrrää Acid Pro – miksauksenkin apuvälineenä yllättävän kätevä softa. Koskettimistona voi palvella vaikkapa Edirolin midikiippari – soittotuntuma on pääasia, soundithan tulevat yleensä virtuaalisoittimista. Kurzweil PC3x löytyy, samoin Roland D50, joka tuottaa uskottavaa kasarisoundia ilman että sitä tarvitsee kaivaa plugareista. Pulkkinen soittaa osuudet sisään midiraitoina, ja kun biisi on valmis raidat rendataan audioksi, mistä eteenpäin projektissa käsitellään vain äänitiedostoja. Ei oikopolkuja Pulkkisen esimerkin voimalla peliteollisuus näyttäytyy houkuttelevana elinkeinona suomalaiselle musiikkiammattilaiselle. Mies panee kuitenkin tulokkaille jäitä hattuun. Pelialalla musiikintekijä ei myöskään saa rojalteja myynnin mukaan, vaan kertakorvauksen. Pulkkinen neuvoo hoitamaan sopimukset niin, että synkronisoinneista (kuten pelin musiikin käytöstä levyllä tai elokuvassa) kilahtaa lantti säveltäjällekin. Menestyspelin ulkopuolinen musiikin jatkokäyttö voi tuoda säveltäjälle lisäansioita. Piratismi ja ”warettaminen” on hankala kysymys peliteollisuudesta leipänsä hankkivalle. Nykyisessä asenneilmastossa ammattilainen joutuu suhtautumaan huumorilla siihen, että iso osa ansioista valuu laittoman latauksen kautta tekijän ulottumattomiin.
Oheinen teksti on liittyy laajempaan artikkeliin, joka on julkaistu kokonaisuudessaan paperille painetussa Riffi-lehdessä (numero 4/2012).
Riffiä myyvät Lehtipisteet, kirjakaupat ja hyvin varustetut soitinliikkeet kautta maan. Lehteä sekä irtonumeroita voi tilata myös suoraan kustantajalta näillä sivuilla olevan Riffi-kaupan kautta. Ennen vuotta 2010 julkaistuja numeroita voi tiedustella suoraan toimitukselta s-postilla, taannehtivia lehtiä myydään niin kauan kuin ko. numeroa on varastossa. Lehden digitaalinen versio vuosikerrasta 2011 alkaen on ostettavissa myös Lehtiluukkupalvelusta
|