Studio Pasilassa pyörivän Striking 12 -musikaalin soitinkattauksen erikoisuus on Mark Woodin kehittelemä harvinainen kuusikielinen Viper-sähköviulu, joka on efekteineen olennainen osa show’n esitysohjeistusta. Studio Pasilassa näyttelevän, laulavan ja soittavan Veera Railion käsissä instrumentti luo sovituksiin poikkeuksellisen äänimaiseman. Viper-viulua maustetaan vahvasti Bossin ME-70 -multiefektilaudasta esimerkiksi kaiulla, tempoviiveillä, oktaaverilla, säröllä ja wah-wahilla. Esityksen muusikot kiittelevät vuolaasti musiikillisena neuvonantajana toimivaa Risto Kupiaista, joka on ohjelmoinut sekä koskettimien että sähköviulun soundit ja ryhmitellyt ne niin, että esiintyjä ehtii siirtyä soundista seuraavaan biisien sisälläkin. Viperia valmistetaan nauhattomana ja nauhallisena, ja sen voi virittää kuin kitaran, jolloin varsinkin nauhallinen malli on suht’ helposti kitaristin opeteltavissa. Railio käyttää Viperin neljässä ylimmässä kielessä normaalia viulun kvinttivirettä (G, D, A, E), ja kvinttien sarja jatkuu alemmille ekstrakielille (alhaalta lukien F ja C). Soitin on sävelalaltaan siis jonkinlainen sähköinen viulu, alttoviulu ja sello samassa paketissa. Railiolle nauhallinen malli oli ainoa vaihtoehto siksikin, että laulamisen ja näyttelemisen takia soitto-osuudet joutuu opettelemaan puhtaasti kosketusaistin varassa. Teksti: Tommi Saarela © Tommi Saarelan kirjoittama nettiartikkeli liittyy Riffi 7/2011:ssä julkaistuun artikkeliin, jossa tutustutaan Striking 12 -produktion haasteisiin ja teknisiin taustoihin. Lue pääjuttu painetusta Riffistä! Riffiä myyvät Lehtipisteet, kirjakaupat ja hyvin varustetut soitinliikkeet kautta maan. Lehteä sekä irtonumeroita voi tilata myös suoraan kustantajalta näillä sivuilla olevan Riffi-kaupan kautta.
|