Aamukahvilla Mökkitiellä – Geneleciä tuli taloon

|
Image

Arttu Viskarin ura siivitti lentoon Mökkitie Recordsin toiminnan, ja lento jatkuu edelleen. 

 

Mökkitien synty lepää vahvasti Olli Saksan visiossa. Arttu Viskarin läpimurron jälkeen kukaan ei voinut ennustaa suosion kestoa, mutta selvää oli, että yhdessä Janne Rintalan kanssa Viskari ja Saksa olivat saavuttaneet jotain merkittävää. Kaveruksia oli jo houkuteltu eri suunnille, mutta he olivat silti pysyneet kimpassa. Veljeyden kokemus oli vahva.

– Halusin vakaan pohjan, että me voidaan työllistää toinen toisemme siitä riippumatta, kestääkö Artun ura vuoden tai enemmän. Ajatus oli, että jos me kiinnitämme uusia artisteja ja teemme uusia artistiuria, niin se on mahdollista. Lopputulos oli sitten se, että me luotiin paljon artistiuria ja Arttukin vielä porskuttaa kaikista suurimpana tähtenä, ja on tavallaan koko tämän yrityksen identiteetti ja kasvot.

Nykyisin Mökkitien studiokompleksi on päivittäinen työpaikka kuudelle ihmiselle, satunnaisia käyttäjiä on enemmänkin.

– Meillä on 10 – 15 biisinkirjoittaja-artisti-tuottajan kombo, joka tekee Mökkitien studioilla omia tuotantojaan. Moni tekee ainakin osan työstä omassa kotistudiossaan, mutta viimeistely on 90-prosenttisesti täällä.

Julkaisukanava on ollut jo usean vuoden ajan yhteistyökumppani Warner, mutta Mökkitien prinsiippeihin kuuluu itsenäisyys.

– Ollaan hyvin omavaraisia tuotannon suhteen, mikä on ollut meidän elinehto alusta asti. Voidaan valjastaa tämä meidän omavarainen tuotanto yhteistyökumppaneiden käyttöön, mutta samalla on säilytetty se varmuus, että meillä on kaikki edellytykset toimia yksinkin.

Perinteistä soittotilaa Mökkitiellä ei ole. Studio koostuu tuotantokäyttöön suunnitelluista tarkkaamoista, joissa voi tallentaa lauluraitoja ja yksittäisiä instrumentteja. Isompien kokoonpanojen tai edes rumpujen äänityksille ei ole tarvetta.

– Nyt en muista koska olisi tehty sellaista mikä olisi päätynyt levylle… joskus käydään äänittämässä ja loppujen lopuksi koodataan. Maailma on mennyt siihen, että me saadaan laadukkaampaa soundia samplaamalla. Ja ainut millä on merkitys on lopputulos. Kyllä tämä nykytuotanto perustuu ohjelmointiin.

Yhtenä osatekijänä Mökkitien onnistumiseen Saksa näkee kärsivällisyyden. Firmaa ei ole kasvatettu velkarahalla, vaan suu on pantu säkkiä myöten.

– Me ollaan kerätty kentältä ne pähkinät mitä kerättävänä on ollut ja investoitu ne sitten kasvuun. Ollaan oltu hyvin maltillisia, eikä olla lähdetty ahnehtimaan. Ja korona-aika osoitti, että ollaan valittu oikein. Kun Artun‚ ja kaikkien muidenkin, keikkailu loppui kuin seinään, niin tällä yhteisöllä me ollaan kuitenkin pidetty pää pinnalla. Ei se mitenkään yksinkertaista ole ollut, mutta on selvitty.

Ja ilmeisesti aika mukavastikin, sillä huhtikuussa 2012 perustettu Mökkitie Records juhlisti 10-vuotista taivaltaan uudistamalla studioidensa kuuntelut reippaalla otteella. Yhteinen valinta kaiutintoimittajaksi oli Genelec, jonka mallistosta etsittiin sopiva vaihtoehto jokaiseen tarkkaamoon. 

Olli Saksan isännöimään ja studiokompleksin suurimpaan yksikköön hankittiin järkälemäiset 1234A-monitorit, kun taas Janne Rintala päätyi 8341A-malliin – vieläpä erityistoiveesta kullanväriseksi viimeisteltynä. Mika Laakkosen työpisteen setti koostuu kahdesta 1032C-kaiuttimesta, joiden tukena on 7380A-subwoofer, kun taas Olli Halonen valitsi 1030A-parin 7040A-subilla täydennettynä. Taukotiloihin ostettiin vielä samassa rytäkässä 1031A-kaiuttimet ja niille bassokaiuttimeksi 7070A. Juhlat voivat alkaa, ja kyllähän se arkikin jatkuu niiden jälkeen nyt juhlavammin.

– Olin kaivannut isoa kuuntelua omaan työkalupakkiin jo pitkään ja voin nyt tyhmänä kysyä, että miksi en aikaisemmin investoinut tähän. Ei siihen ehkä ole muuta syytä kuin ihmisen ylpeys ja varovaisuus. Mutta nyt kun ne tuohon tuotiin, niin ei siinä ollut kahta sanaa, Saksa kuvailee tuntojaan.

Erityisesti bassotoiston täsmällisyys ja kuuntelun huima erottelevuus saavat häneltä kiitosta. Terve jalat maassa -realismi tasapainottaa silti hehkutusta.

– Musiikki ei ole varsinaisesti välineurheilua. Kyllä on sellaisista paukkulangoista rakennettu meidän muutamat alkuaikojen hittibiisit, että ainakaan se ei laitteistosta ole kiinni kuka menestyy tai ei. Mutta jos puhutaan työskentelemukavuudesta ja kaikesta sellaisesta, niin ai että; onhan tämä audionörtin taivas!

Olli Saksa miksaa lähes kaiken Mökkitien julkaiseman musiikin, ja yhtenä syynä järeälle monitoroinnille oli tarve tuottaa elämyksiä myös tarkkaamon takaosan sohvalle asettuvalle artistille, tuottajalle tai työn tilaajan edustajalle – joilla ei kenties ole aiemmin ollut milloinkaan mahdollisuutta kuunnella musiikkia yhtä vaikuttavasta systeemistä. Tätä varten Genelecillä on vetää vielä yksi ässä hihastaan.

–  En ihan ymmärtänyt miten ne sen taikatempun tekee, mutta mulle tulee tänne vielä sellainen nappula, mistä mä saan vaihdettua niin, että sweetspotti siirtyy siihen sohvalle. Ja kun on enemmän väkeä kuuntelemassa, niin se on parempi, että kuuntelualue on vähän laajempi kuin pelkästään tämä miksauspiste.

 

Albumi vai sinkkuhittejä

Mökkitiellä uuden artistin kiinnitys päätetään osakkaiden äänestyksellä.

– Tasapeli ei riitä sainaamiseen, pitää olla vähintään 3:1. Mutta kyllä me aika hälyyttävän usein ollaan kaikki samaa mieltä, Olli Saksa naurahtaa.

Mökkitie odottaa artistilta äärimmäistä heittäytymistä. Toisaalta yritys pyrkii tarjoamaan sen vastineeksi ”perhemäiseksi” kuvatun yhteisön ja turvallisen ympäristön – sekä aikaa ja vapautta luomiseen.

– Voidaan mahdollistaa sen taiteen synty sellaisena kuin se haluaa syntyä ilman, että meidän tarvitsee puuttua siihen liian aikaisessa vaiheessa. Ja sitten kun me aletaan nähdä laadukkaita alkusisältöjä, niin meillä on se jalostuskyky jolla voidaan viilata ne siihen pisteeseen, että ne menee suomalaisen ihon alle ja suomalainen haluaa käyttää rahaa niihin. Joko kuuntelemalla striiminä tai radiosta, tai menemällä keikalle.

Uran alkuun tarvitaan radiossa soivia hittejä, mutta albumeillekin on paikkansa.

– Varsinkin uusien artistien kohdalla albumin julkaiseminen on hyvin tärkeätä, koska siitä saadaan samalla ohjelmisto keikoille. Ja kun ohjelmisto on julkaistu, niin keikkailua voi harjoittaa kappaleilla, jotka on potentiaalisesti tuttuja yleisölle. 

Albumi antaa kuulijoille myös mahdollisuuden tutustua uuteen artistiin kokonaisvaltaisemmin. Kyse onkin sijoituksesta tulevaisuuteen.

– Taloudellisesti albumin tekemisessä ei ole mitään järkeä, jos sitä katsastellaan vain excelissä. On mahdotonta julkaista yhtenä kokonaisuutena kymmentä kappaletta, jotka kaikki striimaisivat niin paljon, että ne olisivat mitenkään voitollisia. 

Uran myöhemmässä vaiheessa albumin julkaisulle löytyy sitten taas toisenlaisia perusteita.

– Kun ajatellaan vaikka Viskaria, jonka ura on kestänyt jo vuosia, niin siinä vaihessa ei ole enää niin tärkeätä tehdä albumia joka vuosi tai edes joka toinen vuosi, koska keikalle on jo ohjelmistoksi yhteislaulua sisältäviä radiohittejä. Jos paljon menestystä saanelle artistille halutaan tehdä levy, niin sille on sitten vähän eri perusteet. Se on sitä artistiuden vaalimista ja yhteisön onnellisuuden lisäämistä: että me tehdään kokonaisuus, josta kaikilla on vahva fiilis. Vaikka ne kaikki kappaleet eivät olisikaan niin hitikkäitä, niin se on pitkäjänteisen työn vaalimista ja yhtä tärkeätä kuin niiden hittisinkkujen saaminen. Isoilla hiteillä ura rakennetaan, mutta niillä kokonaisuuksilla sitä kannatellaan!

Image

”Työkalut on tärkeä osa. Ne on ihmistä varten ja ihmisen työskentelyä varten, mutta ne ei varsinaisesti kuitenkaan määritä sitä kuka voi menestyä. Pienemmilläkin pystyy tekemään todella hyvää jälkeä, ei aina tarvitse ostaa auton hintaisia kaiuttimia!”, vakuuttaa Olli Saksa.

•••

Tämä "Aamukahvilla"-sarjaan kuuluva artikkeli on julkaistu alunperin Riffin printtinumerossa 2/2022. Vastaavan tyyppisiä musiikin tekemiseen syvällisesti uppoutuvia juttuja julkaistaan jokaisessa Riffin printtinumerossa.  Jos pidit juttua hyödyllisenä tai viihdyttävänä, voit tukea Riffin tulevaa julkaisutoimintaa kätevästi ostamalla itsellesi vaikka tuoreen printtinumeron tai tilaamalla lehden esimerkiksi kahden numeron tutustumistarjouksena.

Riffin voi ostaa digitaalisena näköispainoksena Lehtiluukkupalvelusta.  

Printti-Riffiä myyvät hyvin varustetut soitinliikkeet sekä Lehtipisteen myymälät kautta maan. Lehteä sekä irtonumeroita voi tilata myös suoraan kustantajalta näillä sivuilla olevan Riffi-kaupan kautta.