Aamukahvilla St. Paul’s Soundissa – musiikkikauppaa vuodesta 1990

|
Image

Uusi komea hallirakennus Nummelan Veikkoinkorven teollisuusalueella on St. Paul’s Soundin nykyinen tukikohta avarine myymälä-tiloineen, varastoineen ja toimistoineen. Perheyrityksen taival alkoi 30 vuotta sitten vaatimattomasti autotallista, ja uskoa Ahlin yrittäjä-pariskunnalla on myös jatkoon.

 

Kosketinsoittajana paikallisissa kuvioissa touhunnut Jori Ahl kuvaa itseään laitehulluksi, jota kiinnosti jo nuorena ääni. Ensin puraisi hifikärpänen rajusti, sitten kuvaan tulivat PA-laitteet – jonkunhan piti niistäkin huolehtia. Keikkailua Onesimus-yhtyeen kanssa kesti parikymmentä vuotta ja se poiki myös Gospelin Suomen mestaruuden Mäntsälässä 1998.

Ensituntumaa musiikkilaitteiden kauppaan toi kamoja hankkivien kavereiden jeesailu 80-luvulla. Jori tunsi tavarantoimittajia ja lähti ostosreissuille puhemieheksi. St. Paul’s Sound perustettiin kahden ystävän kanssa 1990. Yritys kasvoi ja puoliso Sari tuli firman palvelukseen mukaan 1997.

Nyt St. Paul’s Soundin valikoimissa on 300 tuotemerkkiä ja palvelualueena koko Suomi. 

– Jopa Joulupukki on meidän asiakas! On lähetetty pakettia Korvatunturille, kertoo Sari Ahl nauraen.

 

Jaetut vastuut

Työnjako perustuu luontaisiin taipumuksiin ja koulutukseen: Sari hoitaa firman hallinnon sekä markkinoinnin Jorin keskittyessä tekniseen puoleen ja tuotteisiin. Asiakaspalvelu on molemmilla hyppysissä ja lisäkäsiä palkataan tilanteen mukaan.

 

Image

Myymälän kassatiski on Sarin käsialaa, ja samaa vanhan puun estetiikkaa on hyödynnetty myymälässä muutenkin.

 

Yrityksen liikevaihdosta suurinpiirtein kolmannes kertyy yhteisömyynneistä – kouluista, varuskunnista ja seurakunnista. Toinen kolmannes muodostuu kivijalkamyymälän asiakkaista ja loppuosuus monenlaisia tunteita herättävästä verkkokaupasta. Operointi netin kautta avaa myynnille mahdollisuuksia laajemmalle alueelle, mutta isolla troolilla haalatessa pintaan nousee toisinaan kaikenlaisia sattumia. Illan mittaan kotisohvalla ostohousuja ylleen kiskonut asiakas esimerkiksi saattaa yllättää lopulta itsensäkin. Jori Ahl kertoo:

– Kerran odotti monen tonnin tilaus aamulla koneella. Ja sitten asiakas soittaa, että olenkohan mä tilannut teiltä jotain, kun olin viime yönä kännissä… Perutaan koko homma!

– Onneksi soitti heti aamulla, ettei ehditty edes pakata vielä, tuikkaa Sari Ahl väliin.

Erehtyminen itsessään on inhimillistä ja vääriä tuotteita tilataan toisinaan myös päiväsaikaan ja selvin mielin. Tuloksena on paketille turha reissu määränpäähän ja takaisin, kauppiaalle vaivaa ja rahan menetys postikuluihin.

– Satasen tai kahden tuotteesta siinä menee se myyntikate, eikä ihan riitäkään, toteaa Sari.

Tylsintä on, jos tuotetta ei edes noudeta postista. Suurin osa nettikaupasta sujuu onneksi molemminpuolisessa hyvässä hengessä, ja voittajia ovat silloin sekä asiakas että kauppias.

– Kuluttajansuoja on parantunutkin nettikaupan myötä: ei ennen ollut vastaavaa mahdollisuutta palauttaa ostoksia, toteaa Jori Ahl

– Ihmisten ostokäyttäytyminen on samalla muuttunut: ennen ei kehdattu palauttaa, nykyään se on ihan normikäytäntö. Miten tämä sitten oikein sovitetaan siihen kestävän kehityksen tavoitteeseen, aprikoi Sari Ahl.

Tosin joskus unohtuu, että oikeuksiin kuuluu myös tiettyjä velvollisuuksia. Palautettavan tavaran pitäisi olla uutta vastaavassa kunnossa ja suotavaa olisi, että myös pakkaus suojakääreineen lähetetään ehyenä takaisin myyjälle.

– Ei sitä laitetta voi keikoille ottaa kokeiltavaksi ja sitten palauttaa kolhittuna, Jori muistuttaa, joskin myöntää samalla, että kauppias on yleensä näissäkin tapauksissa se joustavampi osapuoli. 

Elinkeinonharjoittaja ei voi riskeerata mainettaan kevyin perustein, ja neuvottelemalla löytyy useimmiten molempia tyydyttävä ratkaisu. Jonkin määrän pettymyksiä kauppias joutuu silti nielemään. Takaisin on pitänyt ottaa reissussa rähjääntynyttä tavaraa, joskus taas paluupaketista pölähtää kotieläimen karvoja tai kuulokkeiden pehmustetyynyt on savustettu vaihtokuntoon tupakoimalla. 

Joskus asiakkaalla on hyvinkin erikoisia käsityksiä oikeuksistaan. Ensin väännetään kauppiaan kanssa, ja jos tulos ei miellytä, haetaan tukea viranomaiselta. 

 

 

Image

– Kerran on kuluttaja-asiamiehen toimistolta kysytty lopulta, että eikö me vaan voitais antaa rahat takaisin sille asiakkaalle, että päästään kaikki eroon koko jutusta. No ei se käy, jos ei asiakas kuitenkaan halua palauttaa sitä reklamoimaansa tuotetta meille! Rahat saa takaisin, kun tavara palaa, Jori Ahl toteaa hiukan huvittuneena muistellen. 

 

 

Ja lopuksi tingataan

Kaupankäynti on muuttunut 30 vuodessa kovasti. Netti tekee hintojen vertailun asiakkaalle helpoksi, ja suuret kansainväliset toimijat pystyvät omilla volyymeillään puristamaan niitä alaspäin. Kaupalle jäävä osuus ohentuu joka sektorilla, ja sen seurauksena kauppiaankin pitäisi pystyä koko ajan myymään enemmän saadakseen toiminnan kulut katettua ja palkan itselleen. Jori vertaa yrityksen alkuaikoja nykyhetkeen.

– Kolminkertainen määrä tavaraa pitäisi nyt pystyä myymään.

 

Image

PA-kaapisto valmiina koekuunteluun. Kuvaajan taakse puolestaan jäävät hifi- ja studiokaiuttimet, joita niitäkin oli vierailun aikaan esillä vaikuttava lajitelma. 

 

Toisinaan asiakkaan vahva näkemys ohjaa ostopäätöksiä kuitenkin aivan eri suuntaan. Jori kertoo jälleen esimerkin: 

– Alle 300 euron mikkikaapelia mä en osta!

Se onkin sitten toisenlainen haaste, joka vaatii kauppiaalta jälleen herkkyyttä ja vaistoa eläytyä asiakkaan lähestymiskulmaan. Sitä vaatii myös toisinaan asiakkaiden äärimmäisyyksiin jalostama tinkaus.

– Jos mä menen itse ostamaan urheiluliikkeestä suksipakettia ja sitten siellä asennetaan kaupan päälle siteet paikoilleen ja voidellaan pohjatkin valmiiksi, niin enhän mä nyt kysy sen jälkeen, että saako nämä nyt edullisemmin? Että mikäs tässä nyt olisi se viimeinen hinta, kun me ollaan näin monta tuntia tässä juteltu mukavia ja ollaan vähän niinkuin kavereitakin jo? Ei se aika kauppiaallekaan ole ilmaista. Oikeastaan sen hinnanhan pitäisi olla korkeampi silloin kun saa päälle ekstrapalvelua. 

Jotain on silti säilynyt vuosikymmenten läpi täysin muuttumattomana, kiinnostus laitteisiin:

– Edellen on kiva olla hienojen laitteiden kanssa tekemisissä! Nytkin kun avataan asiakkaan kanssa laatikko, jossa on kolmen tonnin mikki: VAU! Ja se ääni kaiken kaikkiaan, täydellisen soundin metsästys… 

Tähän väliin Sari Ahl toteaa, että yhtenä alkuaikojen motiivina ei kyllä ollut mikään täydellinen ääni vaan pikemminkin edes kunnollinen ääni. Että mummot takapenkeilläkin kuulisivat mitä se pappi puhuu. Ja Jori jatkaa:

– Se äänentoisto siihen aikaan, 80-luvulla, oli todella surkea etenkin luterilaisissa seurakunnissa. Ehkä oltiin vähän idealistejakin sen suhteen ja haluttiin parantaa maailmaa.

Selvää on, että tietty osa ihanteellisuutta ja hyvän äänen vaalimista on tallella myös vapaa-ajalla. Striimauksen sijaan kauppias kuuntelee mieluiten vinyylejä. 

Ja suhtautuu yrittäjyyteen samalla ponnella kuin nuorenakin. Uusi liiketila luo uusia mahdollisuuksia niin kivijalan asiakkaille kuin nettikaupankin toimintaan. 

– Niin kauan kuin jalka liikkuu, on koetettava pysyä mukana.

 

Image

St. Paul’s Soundin hallimyymälässä on korkeutta hulppeat kuusi metriä, ja esiintymislavalla päästään tuote-esittelyiden lisäksi järjestämään vaikka videoitavia minikonsertteja. 

•••

Tämä "Aamukahvilla"-sarjaan kuuluva artikkeli on julkaistu alunperin Riffin printtinumerossa 2/2020. Vastaavan tyyppisiä musiikin tekemiseen syvällisesti uppoutuvia juttuja julkaistaan jokaisessa Riffin printtinumerossa.  Jos pidit juttua hyödyllisenä tai viihdyttävänä, voit tukea Riffin tulevaa julkaisutoimintaa kätevästi ostamalla itsellesi vaikka tuoreen printtinumeron tai tilaamalla lehden esimerkiksi kahden numeron tutustumistarjouksena.

Riffin voi ostaa digitaalisena näköispainoksena Lehtiluukkupalvelusta.  

Printti-Riffiä myyvät hyvin varustetut soitinliikkeet sekä Lehtipisteen myymälät kautta maan. Lehteä sekä irtonumeroita voi tilata myös suoraan kustantajalta näillä sivuilla olevan Riffi-kaupan kautta. 


Ennen vuotta 2010 julkaistuja numeroita voi tiedustella suoraan asiakaspalvelusta s-postilla, taannehtivia lehtiä myydään niin kauan kuin ko. numeroa on varastossa.
 

Lehden digitaalinen versio vuosikerrasta 2011 alkaen on ostettavissa myös Lehtiluukkupalvelusta.