Nayteikkuna

Lammaskallion Audio – studio maatilan siimeksessä

Pitkällä viivottimella linjattu tie halkoo pellon, jonka yllä aamun sumu yhä viipyilee. Traktori tulee vastaan, väistän levennökselle. Lammaskallion tilalla Tuusulanjärven rantamilla toimitetaan arkisia askareita kuten on aina tehty, vuosia, vuosikymmeniä, kenties satoja…

 

Pihapiirissä vanhan tallin ovesta ei kuitenkaan enää lehahda lannan muheva aromi. Sieltä tulvahtaa säveliä ja vasta keitetyn kahvin kutsu. Nuori polvi aloittelee toisenlaista työpäivää uudenkarheassa studiossaan.

Paikan isäntä, studiomestari Jukka Heikkilä ottaa vieraan vastaan yrityskumppaninsa, toimitusjohtaja Valtteri Väänäläisen kanssa. Toisiinsa kaverukset tutustuivat, kun Jukka oli hakeutumassa musiikkiteknologin opintoihin Koulutuskeskus Salpauksen Orimattilan kampukselle ja kuuli sattumalta, että oman kylän poika Valtteri oli jo ennättänyt mainitusta opinahjosta valmistua. Tarkoituksena oli kysellä tietoja opiskelusta, mutta juttujen käydessä yksiin päädyttiin pian bändikaveruuteen, ja Jukan opintojen päätteeksi yhteisen osuuskuntamuotoisen yrityksen perustamiseen. Molemmilla musiikkiteknologin koulutusta tukee aiempi musiikkiopistotausta ja soittajahistoria.

2018 perustettu Lammaskallion Audio on sekä äänentoisto- että studiopalveluiden tarjoaja, joskin tapahtumatoiminnan liki täydellisesti rampauttanut korona siirsi painotuksen ainakin väliaikaisesti studiotoiminnan puolelle. Ennen pandemiaa Jukka on työskennellyt mm. Behmin ja Karinan vakituisena keikkamiksaajana, Valtterin cv:ltä löytyvät puolestaan Jesse Markinin ja Maustetyttöjen keikkamiksauksen hoitaminen.

– Korona vauhditti tätä studiohommaa, toteaa Valtteri, ja kertoo juuri laskeneensa edellisvuoden kalenterista 300 aktiivista studiopäivää. Toisin muotoiltuna: 

– Keskimäärin yksi päivä viikossa, jolloin täällä ei ole ollut toimintaa…

Se on erinomainen saavutus nuorelle yritykselle, olkoonkin että verkosto ja suhteet musiikkimaailmaan olivat varsin laajat jo aloittaessa. Avoin asenne kaikenlaiseen musiikkiin lienee yksi syy. 

– Ollaan hyvin laaja-alaisia, naurahtaa Jukka ja antaa Valtterin keriä määritelmää auki: 

– On tehty ihan oopperasta laulukappaleisiin, tosi raskaaseen heviin, jatsia on äänitetty, poppia… Kyllä me lähtökohtaisesti pyritään kaikkea tekemään, vaikka omat juuret ovatkin pop- ja rock-musiikissa.

Opiskeluaikaa Orimattilassa kumpainenkin muistelee lämmöllä. Koulu mahdollisti häiriöttömän keskittymisen vain musiikkiin, ja avasi jo opiskeluaikana ovet ammattituotantoihin. 

– Eniten siitä jäi käteen ehkä se monipuolisuus. Käytiin läpi paljon eri genrejä ja miten niitä lähestytään äänittämisenä, aprikoi Jukka, ja toteaa, että eri ohjelmistojen käyttämisen opiskelu oli toinen merkittävä anti.

 

Tuplaten parempi

Lammaskallion studio rakennettiin Jukan sukutilan entiseen tallirakennukseen. Janne Riionheimon suunnittelema kompleksi sisältää kaksi lähes identtistä tarkkaamoa, joiden välillä voi vaihtaa sujuvasti kesken työpäivänkin. Kalustossa on hieman eroja, mutta työskentelyn kannalta kriittiset seikat ovat yhtäläiset – tilan muoto ja mitat vastaavat toisiaan, ja molempien yksiköiden kuuntelu on toteutettu Genelecin The Ones -kaiuttimilla.

Analogimikserin ja Universal Audion ympärille koottu hybridilaitteisto oli osin soundikysymys, mutta myös käytännöllisyyden sanelema valinta.

– Mietittiin siirtymistä kokonaan digitaaliseen, mutta ison session hallinta on jotenkin paljon helpompaa tuon tiskin kanssa, kuvailee Jukka, ja toteaa, että se on myös vieraileville äänittäjille usein helpompi ottaa haltuun, etenkin, jos käytössä olevat ohjelmistot eivät ole tuttuja muuten.

Kumpaankin tarkkaamoon on kaapelointi isosta soittotilasta sekä pienemmistä äänityshuoneista, ja ei-kenenkään maalle sijoitettuun ristikytkentään pääsee käsiksi toisia häiritsemättä. 

Useamman projektin työstäminen samaan aikaan käy sujuvasti ja näin täytyykin olla. Perinteinen tilan ja äänittäjän tarjoaminen sessioihin kun ei nykyisin tahdo riittää, studiolla on oltava muitakin palveluita repertuaarissaan.

Tässä astuu kuvaan mukaan trion kolmas jäsen, Susanna Syrjäläinen, musiikin maisteriksi Sibelius-Akatemiasta valmistunut sellisti, sovittaja ja tuottaja. Hänen ansioluttelossan mainitaan Lappeenrannan ja Joensuun kaupunginorkesterien lisäksi Riku Niemi Orchestra, sekä koko joukko erilaisia pienyhtyeitä ja kokoonpanoja eri genreissä. Siinä missä ensin esitelty kaksikko on erikoistunut tuotannon tekniseen toteutukseen, Susannan vahvuutena on musiikin estetiikan monipuolinen tuntemus.

Lammaskallion studiolla voikin nojata kokonaisvaltaiseen tuotantopalveluun. Tarpeen tullen asiakasta autetaan musiikin muotoilussa aivan sovituksista alkaen, ja järjestetään paikalle vaikkapa sopiva jousisto tai puhaltajat jos näin sovitaan. 

Yhtenä toiminnan muotona on erityisesti uransa alussa oleville musiikintekijöille tarkoitettu Minun demoni -palvelu, jossa pyritään antamaan rakentavaa, mutta kriittistä palautetta oman tuotteensa arvioitavaksi lähettäneelle. Ensimmäinen kierros ei maksa mitään, mutta palautteen oheen liitetään ehdotus mahdollisesta etenemissuunnasta ja tarjous sen toteuttamisesta. Studiolle kuunneltavaksi lähetettyjä äänitteitä kolmikko perkaa yhteistoimin.

– Tosi mielenkiintoista hommaa! Hirmu erilaisia demoja tulee ja kun ollaan vielä vähän eri taustoista lähtöisin, niin se dialogi jota kolmistaan käydään on myös mielenkiintoista, toteaa Susanna.

Jukan mukaan myös demojen valmiusasteessa on huimia eroja.

– On ihan aloittelevia juttuja ja sitten on aivan vimosen päälle tehtyjä…

Oma julkaisu- tai levy-yhtiötoiminta ei ainakaan toistaiseksi ole ajankohtaista, tähtäyspiste on valmis tuote jonkun toisen tarpeisiin. Sellainen taas voidaan toimittaa jaeltavaksi perinteiseen tapaan äänitteenä tai musiikkivideona, ja korona-aikaan yleistynyt striimauskin onnistuu. Kokemusta kuvatuotannosta on ja iso äänityssali muunneltavine tiloineen tarjoaa riittävän, mutta silti intiimin puitteen pienoiskonsertille tai studiolivelle myös kuvavirraksi muutettuna.

Toiminnan ydinajatus on lopputuotteen muodosta riippumatta selkeä.

– Luoda hyvä tekniset puitteet sille suorittamiselle, mutta kyllä me halutaan, että nää studiosessiot on myös elämyksiä, kuittaa Valtteri vierailun päätteeksi

Trio Lammaskallio: Jukka Heikkilä, Susanna Syrjäläinen ja Valtteri Väänäläinen.

Lisätiedot: Lammaskallion Audio

•••

Tämä artikkeli on julkaistu alunperin Riffin printtinumerossa 5/2021. Vastaavan tyyppisiä musiikin tekemiseen syvällisesti uppoutuvia juttuja julkaistaan jokaisessa Riffin printtinumerossa.  Jos pidit juttua hyödyllisenä tai viihdyttävänä, voit tukea Riffin tulevaa julkaisutoimintaa kätevästi ostamalla itsellesi vaikka tuoreen printtinumeron tai tilaamalla lehden esimerkiksi kahden numeron tutustumistarjouksena.

Riffin voi ostaa digitaalisena näköispainoksena Lehtiluukkupalvelusta.  

Printti-Riffiä myyvät hyvin varustetut soitinliikkeet sekä Lehtipisteen myymälät kautta maan. Lehteä sekä irtonumeroita voi tilata myös suoraan kustantajalta näillä sivuilla olevan Riffi-kaupan kautta.

 

05.12.2021
|
Lauri Paloposki | kuva:
Tekninen toteutus: Sitebuilders Finland Oy