Kirjan kirjoittaja Ulf Lüdeke on mitä ilmeisimmin Rammstein-diggari henkeen ja vereen. Ja sellaisille hän myös kirjoittaa.
Kyllä Rammsteinin koko tarina on jollain tasolla myös tietokirjakin, mutta ennenkaikkea se on varauksettoman fanituksen tuotos. Ja kun fanituksen kohteena on yli 20 vuotta maailman suosituimpana saksankielisenä yhtyeenä paikkansa pitänyt Rammstein, niin onhan tämä ymmärrettävää.
Itseni kaltainen, yhtyeen tuotantoa ja tarinaa juurikaan tunteva, saa melko kattavan kuvan Rammsteinen suosion syistä sekä soittajista henkilöinä. Se miten todellinen tai objektiivinen tuo kuva on, lienee tällaisessa teoksessa vähemmän merkitsevä seikka.
Itä-Saksan romahdusta edeltäneen tilanteen kuvailu on kirjan antoisinta sisältöä ja selväksi tehdään, että vain ja ainoastaan juuri tuossa historian vaiheessa ja tuossa yhteiskunnallisessa tilanteessa tällaisen yhtyeen syntyminen oli mahdollista. Kannen alaviite ”Made in DDR” perustellaankin monisanaisesti – ja moneen otteeseen.
Hieman samanlainen toisto vaivaa kirjaa myös Rammsteinen musiikkia ja lavatoimintaa kuvailevissa jaksoissa, joita on tämän tästä. Niissä kaikki on todella suurta ja mahtipontista, lavasteet ja tehosteet ainutlaatuisia, ja bändin soitto sekä esiintymisen energia vertaansa vailla. Kaikki on nähty, koettu ja kerrottu lukijalle johdonmukaisesti Rammsteinin ainutlaatuisuudesta vakuuttuneena ja hetkeäkään epäuskoa tuntematta.
En halua väheksyä yhtyeen merkitystä populaarimusiikin historiassa, mutta mieluusti olisin lukiessani sukeltanut hieman syvemmälle musiikilliseen analyysiin. Nyt käsittelytapa muistuttaa nuorille kirjoitettujen musiikkilehtien fanitusartikkeleita, joissa tykätään ehdoitta ja täysillä juuri kerronnan kohteista ja vain kerronnan kohteista.
Onneksi kirjoittaja käsittelee myös Rammsteinin laulujen tekstejä, joista olisi itse asiassa varmaan riittänyt ammennettavaa vähän enemmänkin. Tämä puoli paikkaa musiikin käsittelyn pintapuolisuutta ja antaa vähän lukijan aivoillekin pohdittavaa.
Ulf Lüdeke: Rammstein, koko tarina
(suomenkielinen laitos: Minerva 2016)