Roland Go:Mixer Pro-X ja PreSonus Revelator io24 – ääntä kuvalle

|
Image

Liikkuvaan äänittämiseen, miksaukseen ja striimaukseen tarkoitetulla parivaljakolla on tiettyä yhtäläisyyttä, mutta myös selkeitä eroja.

 

Rolandin Go:Mixer Pro-X on selkeästi nimenomaan mobiililaitteen kanssa työskentelyyn suunniteltu mikseri, kun taas PreSonus Revelator io24 lähestyy teemaa ensisijaisesti tietokoneeseen liitettävän interfacen hahmossa.

Molemmat sopivat erityisesti videoiden työstöön ja kohteena on sama potentiaalinen käyttäjäkunta: enemmän tai vähemmän liikkeessä olevat äänittäjät, muusikot ja striimaajat. 

 

Go:Mixer Pro-X

Rolandin Go:Mixer Pro-X on noin kämmenen kokoinen kannettava audiomikseri, joka toimii yleisimpien mobiililaitteiden kanssa. Se on valmiiksi yhteensopiva striimauspalveluiden kuten YouTuben, Zoomin, Instagramin ja TikTokin kanssa.

Laitteen äänenvoimakkuus- ja muut ohjaimet on merkitty selkeästi ja navigointi on siltä osin sujuvaa. Näppärä Loop Back -toiminto mahdollistaa musiikkikirjastosta soivien kappaleiden mukana soittamisen ja esityksen tallentamisen, tai musiikin toistamisen älypuhelimesta esimerkiksi videota nauhoitettaessa.

 

Liitäntöjä joka lähtöön

Go:Mixer Pro-X sisältää kaikkiaan 11 sisääntuloa eri instrumenteille ja mikrofoneille ns. studiolaatuisella äänenlaadulla. Liitännät mahdollistavat muun muassa XLR-mikrofonin, mono/stereo-instrumentin sekä kahden linjatasoisen laitteen miksaamisen ja tallentamisen.

Image

Go:Mixer Pro-X:n paristolokero sijaitsee kierrettävän korkin takana. Audioliitännät puolestaan on jaettu kolmelle laidalle, USB-liitin ja paristokäytön virtakytkin ovat neljännellä taholla. 

 

Combo-tyyppinen mikkitulo ottaa vastaan XLR- tai plugikaapelin ja XLR-liittimestä on saatavilla 48V phantom-virtaa kondensaattorimikeille tai aktiivisille di-bokseille.

Kitara/bassotulo löytyy Go:Mixer Pro-X:stä erillisenä, ja liitännän yhteydessä on kytkin signaalin vaimennukselle siltä varalta, että aktiivimikeillä varusteltu soitin tuottaisi liian kovan signaalitason. Lisäksi laitteessa on instrumenttitulo (mono/stereo) isolla jakeilla, sekä kaksi linjatason stereotuloa 3,5 mm:n minijakein (TRS).

Paketti kruunataan kuulokeliitännällä (3,5 mm), johon voi kytkeä myös headset-mikin.

Usb-lähdön kautta jamisessio voidaan ohjata suoraan puhelimeen tai tietokoneeseen livestriimausta ja/tai nauhoitusta varten. Analoginen vaihtoehto älypuhelimen kytkemiseksi on minijakilla toteutettu Smartphone in/out. 

10,5 × 15,5 × 4 cm -kokoinen ja alle 250 grammaa painava laite on jotakuinkin helpoin mahdollinen kannettava äänitysratkaisu. Jottei käyttö tien päällä jäisi virransaannista kiinni, Go:Mixer Pro-X toimii myös neljällä AAA-paristolla, jotka asetetaan laitteen sivussa olevan ruuvattavan kannen taakse. 

Paristoille luvataan neljä tuntia tehokasta käyttöaikaa ennen kuin äänenlaatu alkaa huomattavissa määrin kärsiä. Käytännössä lupaus pitää hyvin kutinsa, mutta degraatio tapahtuu käyttörajan ylityksen jälkeen nopeasti, joten lisäparistojen tai vara-akkujen kantaminen mukana on fiksua.

Virtaa voidaan toki syöttää laitteeseen myös perinteisesti usb:n kautta mistä tahansa mobiililaitteesta, ladattavasta akusta tai verkkovirtalähteestä, jota ei kuitenkaan tule laitteen mukana. Phantom-virtaa käytettäessä tulee virta ottaa aina pattereista.

 

Kätevä käytössä

Go:Mixer Pro-X:n viisi potikkaa on rajallisen pinta-alan puitteissa järjestelty onnistuneesti siten, että niiden ympärillä on tilaa vähän paksummillekin näpeille.

Potikoiden tuntuma on jämäkkä, mutta ne pyörivät kuitenkin kitkatta, eikä tarvetta voiman käytölle ole. Säätimien kestävyys ei herätä huolta vaikka laitetta kuljettaisikin vähän väljemmässä repussa tai muussa ei-niin topatussa pussukassa.

Potikat on merkitty Rolandin niille tarkoittamien instrumenttien kuvilla, vaikka vastaaviin tuloihin onkin liitettävissä mikä tahansa äänilähde. Merkit ovat kätevä apu nopeaan silmäilyyn, mutta ne voivat aiheuttaa myös ylimääräistä hämmennystä, mikäli käyttäjä liittää laitteeseen esimerkiksi rumpukoneen, jolle ei löydy omaa symboliaan. Lisäksi phantom-virtaa kaipaava mikrofoni on joka tapauksessa pakko kytkeä aina XLR-liittimeen, ja mikäli liitettävän ulkoisen laitteen lähtö ja tulo kulkevat samassa kaapelissa, tulee liitäntä tehdä TRRS-jakkiin.

Laitteen päällä on kätevä kumisella pohjalla varustettu railo, johon käyttäjä voi asettaa älypuhelimen tai ohuen tabletin. Jos Go:Mixer Pro X:n laittaa pöydälle, älylaitteen kulma on juuri sopiva videon nauhoitukseen tai Zoom-puheluihin. Kannattaa kumminkin pitää mielessä, että älylaite ei varsinaisesti lukitu paikoilleen vaan voi liikkua paikoiltaan mik­se­riä siirreltäessä.

Käytännössä äänenlaatu osoittautui tallennettaessa varsin mainioksi. Go:Mixer Pro-X ei väritä havaittavissa määrin signaalia ja tarjoaa soittajan käyttöön tarpeeksi headroomia ilman mainittavaa kohinan lisääntymistä. Peak-indikaattori on näppärä apu sopivien tasojen etsinnässä, vaikka jotkut voivatkin kaivata varsinaisen mittarin tarkkuutta.

Linjaan soitettua kitaraa äänitettäessä soundi on selkeä, erotteleva ja tasapainoinen. Myöskään neuvottelupuheluissa äänenlaadusta ei löydy valittamista. Puhelun tai soitannan taustalla Loopbackin kautta soiva musiikki toistuu kirkkaana ilman häiriöitä tai säröytymistä.

Muutoin näppärässä laitteessa on kuitenkin yksi puutos: oma äänenvoimakkuuden säätö kuulokkeille. Tällaisenaan mikserin ”master”-volume vaikuttaa molempien, sekä päämiksauksen että kuulokkeiden äänenvoimakkuuteen. Jos käyttäjä siis haluaa lisää volumea kuulokkeisiinsa, tallennetun signaalin taso nousee samaa tahtia. Tämä aiheuttaa hankaluuksia mikäli käyttäjä esimerkiksi haluaa kuunnella miksausta kovassa taustamelussa. Mikäli kuulokkeista kaipaa enemmän hönkää, erillinen kuulokevahvistin tuleekin tarpeeseen.  Plussaa Roland saa siitä, että kuulokejakkiin voi kuitenkin liittää mikillä varustetun headsetin tai vaikka älypuhelimen nappikuulokkeet mikrofonilla, jolloin käyttöön saadaan kaksi mikrofonia samanaikaisesti vaikkapa haastattelutilanteessa.

Go:Mixer Pro-X mukana tulevat tarvittavat Lightning to USB Micro-B-, USB-C to USB Micro-B- ja 3,5mm TRRS-kaapelit, joiden avulla laite voidaan liittää iOS- ja Android-laitteisiin.

 

PreSonus Revelator io24

PreSonus Revelator io24 on integroidulla loopback-mikserillä varustettu, erityisesti striimaus- ja podcast-käyttöön suunnattu audio interface/usb-äänikortti integroidulla DSP:llä. Se toki soveltuu suoratoiston lisäksi mainiosti myös äänittämistarkoituksiin.

Revelator io24 jatkaa tavallaan siitä, mihin Revelator USB-mikrofoni jäi, lisäten muutamia valikoituja ominaisuuksia ja toimintoja, joista efekteillä ladattu Fat Channel -DSP osoittautui erityisen herkulliseksi lisukkeeksi.

Kahdella XMAX-L-mikrofonivahvistimella ja mainitusta Revelator-mikrofonista tutuilla muokkaus- ja loopback-efektitoiminnoilla varustettu laite omaa Itsenäiset tasonsäädöt monitoreille ja kuulokkeille sekä tuen 24-bittiselle audiolle 96 kHz:n näytetaajuuteen saakka.

 

Uskottava ulkoasu

Vain vajaan kilon painava laite herättää kestävyyden suhteen luottamusta harjatulla alumiinirungollaan. Keveydestään huolimatta tuntuma on jämäkkä ja soveltuu ottamaan vastaan tien päällä eteen tulevat kuprut ja pomput.

Image

Revelator io24:n liitännät on sijoitettu rasian etu- ja takalaitaan.  

 

Revelator io24:n etupaneelin kontrollit on sijoiteltu kätevästi. Laitteen etualalla nököttävä värillinen oled-näyttö sekä pyörivä ja painettava ylisuuri potikka ovat kunnioitettava lisäys näinkin pieneen laitteeseen. Säädintä ympäröivä sininen hehku ja taustavalaistut painikkeet taas ovat mainio apu hämärämmissä olosuhteissa operoitaessa.

Säätimen kuvakkeen painaminen näytön etusivulla vaihtaa painallus painallukselta kulloinkin voimassa olevan toiminnon säätimelle. Monitorin äänenvoimakkuuden jälkeen tulee kuulokkeiden äänenvoimakkuus ja  seuraavalla painalluksella input/output mix. Kätevä tapa pitää säätimien määrä pienenä, mutta toiminnot monipuolisina.

Laitteen takaosasta löytyy kaksi ulostuloa, erilliset DIN-liittimet midi-tulolle ja lähdölle, USB-C-portti sekä hieman hankalaan paikkaan sijoitettu kuulokeliitäntä. Laitteen etupuoli olisi käytettävyyden kannalta ollut huomattavasti näppärämpi vaihtoehto, mutta toisaalta se on jo aika täynnä kaikenlaista muuta tarpeellista.

Ääntä voidaan miksata suoraan Zoomista, Skypestä, taustaraidoista tms. kahdella stereo-loopback-striimillä. Stream Mix -tilassa käyttäjä saa napin painalluksella käyttöönsä DSP-miksaukset, loopback-kanavat sekä kaiut ja efektit, jotka reititetään USB-lähtöön, josta ne voidaan lähettää edelleen suoratoisto-ohjelmistoon.

XMAX-etuasteet tarjoavat käyttöön puhtaat 60 dB gainia. Painamalla 1- tai 2-namiskaa valitaan haluttu fyysinen sisääntulo, johon annostella gainia, käynnistää phantom-virta tai aktivoida 80 Hz:n nimellisellä rajatajuudella toimiva ylipäästösuodin.

Etuasteiden soundi on pehmeä ja puhdas. Tasojen hallinta on gain-säädöllä ja alla nököttävällä mute-namiskalla helppoa. Kahdella preset -nappulalla voidaan luoda täsmällisiä kopioita kulloisistakin parametreistä ja pitää ne tallessa myöhempää käyttöä varten.

 

Livemiksausta

Yksi Revelator io24:n olennaisista ominaisuuksista on loopback-toiminto, jonka avulla käyttäjä voi äänittää audiota tietokoneelta omalle kanavalleen samalla kun toistaa audiota jostakin toisesta lähteestä. Toiminto soveltuu esimerkiksi taustanauhojen kanssa soittoon tai vaikkapa soittajan äänen nauhoittamiseen podcast-käytössä. Jos on tarpeen tehdä vaikkapa oman soittotaidon todisteeksi promovideota nettiin, lähettää viikkotehtävät soitonopettajalle tai vetää oman idolin soolo kunnianosoituksena alkuperäisen musiikin päälle somessa jaettavaksi, niin juurikaan helpompaa se tuskin voi olla.

Laitteen kontrollointi luonnistuu UC Surface -applikaation välityksellä iPadOS-, Windows- ja Android-laitteista käsin. UC Surfacen avulla käyttäjä voi luoda kerrallaan neljä miksausta, jotka ovat Main, Record, Loopback 1 ja Loopback 2. Main-miksaus ohjautuu suoraan fyysisiin monitorilähtöihin laitteen takaosassa.

Record-miksaus pysyy puolestaan epäaktiivisena kunnes käyttäjä klikkaa Stream mix -namiskaa näytön yläosassa. Tällöin Record-miksaus lähetetään tietokoneelle usb:n kautta stereomiksinä, joka näkyy DAWissa tai livestriimausohjelmassa ”Revelator io24:nä”.

Videopuhelutestissä mikrofoni liitettiin Revelatorin etuasteeseen, tuleva audio otettiin vastaan videopuheluohjelmistolla ja taustamusiikki ajettiin puolestaan suoratoistopalvelusta. Käytännössä Zoomin tulo ja lähtö liitettiin Loopback 1:een. Seuraavaksi Spotifyn syöte johdettiin Loopback 2:een ja lopulta OBS Studiossa Relevator asetettiin pääasialliseksi audiolähteeksi. Lopputulos toimi kuten pitääkin, eikä käytössä esiintynyt minkäänlaisia ongelmia.

Audiota voidaan terästää Universal Controlin kautta löytyvällä StudioLive Fat Channel -prosessoinnilla, jolloin käytössä ovat ylipäästösuodin (HPF), taajuuskorjain (EQ), kompressori ja limitteri, sekä lukuisia muita äänen työstämiseen sopivia efektejä.

Äänittäminen ja striimaus samaan aikaan toimii näppärästi ilman lisukkeitakin, mutta mahdollisuus analogisisääntulojen mehustamiseen Fat Channelilla osoittautui erittäin toimivaksi. Pieni hipaus kaikua, kompressiota ja eq:ta riittää puheviestinnässä pitkälle, mutta yhtä lailla käyttöä saattaa löytyä myös ring modulatorin tai pitch shift -efektin luomille scifi-äänimaailmoille.

Käyttäjällä onkin käsiensä ulottuvilla varsin kattava lista erilaisia hyödyllisiä efektejä/prosessoreja. Kompressoriin ja eq:hun on tarjolla myös omat varianttinsa muun muassa fet-, putki-, passive- ja vintage-emulaatioiden muodossa.

PreSonus mainostaa DSP streaming mix -moodia lajissaan ensimmäisenä maailmassa. Moodi mahdollistaa koko striimin miksauksen hallinnan, loopback-kanavien ja äänenvoimakkuuden säädöt, signaalin eq:n, audion reitityksen ja efektien lisäämisen/poistamisen kaikkineen yhdellä laitteella.

 

Yhteenveto

Osin samoja päämääriä palvelevissa laitteissa on yhtäläisyyksiä, mutta myös selkeitä eroja. 

Go:Mixer Pro-X on omiaan ennen kaikkea tien päällä liikkuville audiotyöläisille. Laitteessa on tarpeeksi liitäntöjä pienen bändin nauhoitustarpeisiin ja se on helppo valjastaa haastattelujen, konferenssien ja neuvotteluiden sekä videopuheluiden tarpeisiin. Laite on tarpeeksi pieni ja kevyt, jotta se kulkee vaikka vähän reilumman kokoisessa taskussakin. Lisäksi integrointi suosittujen striimialustojen kanssa ja suora toimivuus Roland Zenbeatsin ja muiden mobiilien musiikkisovellusten kanssa ovat mainio lisä.

Laitteesta puuttuu tiettyjä ominaisuuksia, kuten gain- ja sävynsäädöt, eikä siinä ole useita XLR-sisääntuloja, mutta toisaalta sen ei ole tarkoituskaan korvata äänitysstudiossa majailevaa raskaamman luokan kalustoa. Tällaisenaan se täyttää tarkoituksenmukaisen paikkansa parista pienestä moitteesta huolimatta.

PreSonus Revelator io24 ilahduttaa puolestaan Fat Channelillaan ja loopback-toiminnoillaan. Monikäyttöistä laitetta voi hyödyntää niin studiossa, tien päällä kuin makkarissakin. Lisäksi Revelator io24 toimii käytännössä kaikilla macOS-, Windows-, iOS- ja Android-laitteilla ja paketin kruunaa kattava Studio One Artist- ja Studio Magic -ohjelmistopaketti.

PreSonus on selvästi nähnyt vaivaa täyttääkseen Relevator io24:llä podcast- ja livestriimaajien tarpeet. Useamman liveaudiostriimin hallinta on tehty jotakuinkin niin helpoksi kuin se yhdellä, taskukokoisella interfacella on ylipäätään mahdollista, eikä tähän hintaan siltä voisi juuri enempää vaatiakaan.

 

Roland Go:Mixer Pro-X

Kämmenkokoinen audiomikseri mobiililaitteille

• Loop Back -toiminto stereona
• mikrofonitulo, XLR/6,3 mm jakki, phantom +48 V (max 6 ma)
• kitara/basso-tulo, pad-kytkin signaalitason vaimennukseen
• kaksi stereotuloa instrumenteille, 6,3 mm TRS-jakein
• kaksi stereotuloa linjatason äänilähteille, 3,5 mm TRS-jakein
• tulo/lähtö puhelimelle/tabletille, 3,5 mm TRRS
• liitäntä kuulokkeille/headsetille, 3,5 mm TRRS
• USB micro B -liitäntä
• toimii USB-virralla, verkkolaitteella tai neljällä AAA-paristolla
• hintaluokka noin 150 €

Lisätiedot: Roland Suomi
 

PreSonus Revelator io24

Mobiilitoiminen audio interface/usb-äänikortti

• kaksi stereo loopback -striimiä
• kaksi mikrofonituloa, phantom +48 V
• monitorilähdöt, 6,3 mm
• kuulokeliitäntä, 6,3 mm
• midi-tul.o ja lähtöä, DIN
• USB-C-liitäntä

DSP-prosessointi
• Fat Channel: High pass filter, noise gate/expander, kolme kompressoria, kolme eq:ta, limitteri
• efektit: doubler, vocoder, ring modulator, comb filter, detuner, delay, reverb

Digitaalinen loopback-mikseri:
• kahdeksan digitaalituloa
• kolme loopback miksausta stereona
• monitorimiksaus stereona
• hintaluokka noin 200 euroa

Lisätiedot: Nordic Audio Distribution Suomi

••• 

Tämä artikkeli on julkaistu alunperin Riffin printtinumerossa 6/2021. Vastaavantyyppisiä käyttökokeisiin perustuvia tuotearvioita julkaistaan jokaisessa Riffin printtinumerossa.  

 Jos pidät näitä juttuja hyödyllisinä tai viihdyttävinä, voit tukea Riffin tulevaa julkaisutoimintaa kätevästi ostamalla itsellesi vaikka tuoreen printtinumeron tai tilaamalla lehden esimerkiksi kahden numeron tutustumistarjouksena. 

Riffin voi ostaa digitaalisena näköispainoksena Lehtiluukkupalvelusta.  

Printti-Riffiä myyvät hyvin varustetut soitinliikkeet sekä Lehtipisteen myymälät kautta maan. Lehteä sekä irtonumeroita voi tilata myös suoraan kustantajalta näillä sivuilla olevan Riffi-kaupan kautta.