Nayteikkuna

Rupert Neve Designs Portico – kun vain paras on kyllin hyvää

Voidaan kai liioittelematta puhua alan gurusta, kun puhutaan Rupert Nevestä. Tämä kenties palvotuin yksittäinen audioalan suunnittelija on jo varsin iäkäs (s.1926), mutta edelleen virkeä ja aktiivinen. Rupert Neve Design (RND) on herra Neven ja hänen vaimonsa vuonna 2005 perustama yritys, joka suunnittelee ja valmistaa täysanalogisia Portico-sarjan prosessoreita sekä analogista 5088 mikseriä. Saimme valikoiman kyseisiä prosessoreita koeteltavaksi, seuraavassa havaintoja aiheesta.

 

Portico-sarjaan kuuluu seitsemän erilaista prosessoria ja joukossa on mikrofonivahvistimia, taajuuskorjaimia, dynamiikkaprosessoreita ja niiden erilaisia yhdistelmiä. Onpa valikoimassa myös stereokuvan muokkain sekä analogisen nauhan aiheuttamia myönteisiä sivuvaikutuksia jäljittelevä prosessorikin. 

Kaikkien laitteiden testaaminen yksitellen olisi melko suuri urakka, joten rajoitimme valikoimaa hiukan ja poimimme tarkempaan syyniin edustavat yhdistelmälaitteet. Läpikäytäviksi jäivät näin yhden kanavan mikrofonivahvistin-taajuuskorjain 5032, analoginauhoitusta simuloiva 5042, kaksikanavainen kompressori-limitteri 5043 sekä stereokuvan muokkain 5014. 

Kaikki laitteet ovat fyysisiltä mitoiltaan ja käyttöfilosofioiltaan samanlaisia, puolen räkkiyksikön levyisiä ja yhden räkkiyksikön korkuisia laatikoita, joissa on ulkoinen virtalähde (yksi virtalähde pystyy tarvittaessa sähköistämään kaksi Porticoa) sekä mainio bussitusmahdollisuus, josta myöhemmin lisää.

 

5032 – Mic Pre/EQ, yhden kanavan äänityspaketti

Rupert Neve on saavuttanut nykyisen statuksensa pitkälti 1960- ja ’70-luvuilla suunnittelemiensa 80xx-miksereiden 1066-, 1073- ja 1084-kanavalohkojen (linja- ja mikkietunen + EQ), 1272-etuasteen sekä 2254-kompressorin ansiosta. Toki miehen pitkälle uralle on mahtunut monia muitakin täysosumia, muun muassa Focusriten punaiset moduulit sekä AMEKille suunnitellut 9098 EQ ja etuaste. 

Portico 5032 voisi siis olla legendaarisen suunnittelijan legendaaristen etuasteiden kulminoituma, vai kuinka? 

Testipenkkiin en valitettavasti saanut vertailukohdaksi alkuperäistä 1073-moduulia ja lähimpänä referenssinä siihen suuntaan toimi ruotsalaisen Vintage Designsin Mk73II -replika. Omaan kalustooni kuuluva, Rupert Neven suunnittelema, AMEK Purepath CIB toimi toisena mittatikkuna. 

Portico 5032 on itsessään hyvin selkeä laite ja toiminnot pitkälti itse itsensä selittäviä. Rupert Neven erikoisuus on kuitenkin Silk-kytkentä, joka on löytynyt jo miehen aiemmistakin ekvalisaattoreista. Silk-kytkennällä laite saadaan soimaan enemmän vintage-osaston tavoin vähentämällä negatiivista takaisinkytkentää ja säätämällä taajuuskaistaa. Etuaste soi erittäin luonnollisesti ja siinä on puhdasta gainia “tappiin” asti. Mitään varsinaista soundia (kun “Silk” on pois päältä) ei laitteessa ole, kyseessä on enemmänkin kuin kirkas lasi, kaikki näkyy eli tässä tapauksessa kuuluu. 

Kun soundia suhteuttaa vertailulaitteisiin, voidaan todeta, että vanhan kepposet ovat parempia kuin bussillisen uusia. Ja mikä parasta, vanhoja oppeja ei ole noudatettu orjallisesti vaan käytetty niitä pohjana uusille ja ehommille. 5032:n soundi on nimittäin kohdillaan ollen erittäin luonnollinen ja yksityiskohtainen. On kuin soundiin näkisi syvemmälle sisään. Akustisessa kitarassa kitaran body soi juuri sopivan tukevana ilman turhia huminoita ja tamburiinisoundissa kaikki pienetkin helähdykset kuuluvat selkeinä. 

Ekvalisoimatta valmis! 

 

5042 – “True Tape” & Linjavahvistin

Kaksiraitanauhuri laatikossa? Kyllä, vaikka nauha puuttuukin! Jo alkuun voi paljastaa, että Portico 5042 on vastaus, kun halutaan saada oikeanlaista analogisärmää tai oikeamminkin pyöreyttä sointiin. Laite toimii kahtena mono- tai yhtenä stereoprosessorina, joten käyttöalue on varsin laaja. 

Soundi on todellakin autenttinen, onhan signaalitiekin sitä: prosessorissa on jopa pienen pieni äänipää. Ohjeen mukaan säädettäessä saadaan soundi mukavasti pyöristettyä, radikaaliin runttaukseen jää silloin vielä varsin paljon hanaa. 

Korvin kuultava särö ei kuitenkaan missään nimessä ole laitteen paras anti, vaan lämpö ja tanakkuus, jotka asuvat huomattavasti maltillisemmalla tasoalueella. Portico 5042:ssa on sarjan muiden laitteiden tavoin hyvin selkeä ja yksinkertainen käyttöliittymä, siinä on tasan kaksi säätöä: tuloherkkyyden asetus (+/- 12 dB) ja Saturation. 

Soundiin voidaan vaikuttaa myös “nauhan” nopeudensäätökytkimellä, valittavana on 7,5 tai 15 tuumaa sekunnissa. Hitaammalla nopeudella soundissa on, kuten olettaa saattaa, hiukan vähemmän yläpäätä, mutta alakerta on parempi. Lisäksi laitteessa on mittari ja mittarointipisteen valinta, valittavana on joko tuloherkkyys tai nauhataso.

Linjavahvistin on toiminnassa silloin, kun nauhapuoli on pois eli kun “Tape Engage” -kytkin on yläasennossa. Silloin laite toimii diskreettinä A-luokan vahvistimena, jossa on 12 desibeliä vahvistusta tarpeen vaatiessa. 

Tässä laatikossa on selkeää magiaa, käytännössä kaikki rock- ja popmateriaali kuulostaa paremmalta sen läpi ajettuna. Efektin kanssa ei kuitenkaan parane ryhtyä villiksi, sillä se on parhaimmillaan maltilla annosteltuna.

 

5043 – Kompressori/limitteri

Viimeisteltyyn soundiin tarvitaan hyvän etuasteen ja EQ:n lisäksi dynamiikan hallintaan erikoistunut prosessori eli kompressori (hyvästä soittajasta ja mikrofonista puhumattakaan!). Portico-sarjassa tätä tehtävää hoitaa 5043, kahden kanavan kompressori/limitteri. Laitteen säädöt ovat hyvin perinteiset: kynnystaso, kompressiosuhde, nousu- ja laskuajat, sekä tulo- ja lähtötason säätö. Kaksi hieman erikoisempaa kytkintä kuitenkin löytyy tästäkin viipaleesta; Input, jolla saadaan valittua normaalin linjatulon vaihtoehdoksi Buss-liitännät sekä FB-kytkin, jolla voidaan valita kompressorin toimintatapa. 5043 on normaalitilassaan nk. feed forward -kompressori, jolloin laitteen VCA eli jänniteohjattu vahvistin saa ohjauksensa laitteen tulosta. Seurauksena on nopea kompressointi. Kun “FB”-kytkin painetaan alas, muuttuu kompressori feed back -kompressoriksi, jolloin ohjaussignaali otetaan vasta laitteen lähdöstä. Tästä seurauksena on “rennompi” ja valmistajan mukaan musikaalisempi kompressointi. Lähes kaikki vanhat Neve-kompressorit toimivat tällä tavoin. 

Portico 5043 sopii niin äänitystasojen rauhoittamiseen kuin “luovaan” kompressointiin. Varsinkin rumpuryhmässä laite loistaa, rumpali saadaan sopivasti kuriin atakkeja tuhoamatta ja soundiin saadaan mukavaa läskiä. Master-insertissä 5043 toimii myös hyvin, varsinkin rokkisoundissa. 

Mielenkiintoinen lisä kompressoriin on se, että normaalien mono- tai stereo-operointien lisäksi laitetta voidaan käyttää kahtena peräkkäisenä dynamiikkaprosessorina. Näin voidaan esimerkiksi yhdistää kaksi eri tyyppistä kompressointia, vaikkapa ensin kevyt pitkillä nousu- ja laskuajoilla tapahtuva leveling-tyyppinen ja sen jälkeen tiukempi ja nopeampi “runttaus”.

 

5014 – Stereo Field Editor

Portico 5014 on stereosignaalissa olevien summa- (mono) ja erotus- (stereo) signaalien käsittelyyn tarkoitettu laite, jonka summa- ja erotusverkko pystyy käsittelemään ja muokkaamaan mono- ja stereosignaalien keskinäistä balanssia. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että esimerkiksi keskelle panoroitua laulua saadaan liikuteltua eteen ja taaksepäin. Ei pöllömpää? Onko miksaus on muuten täydellinen, mutta laulu on himpan hiljaa? SFE korjaa tilanteen... Myös center cancel -tyyppinen laulun poisto onnistuu. 

Toinen mainio käyttö purkille on valmiiksi miksatun rumpusetin tilojen tuominen lähemmäs tai vieminen kauemmaksi. Toimii! Laite, kuten muutkin Porticot on hämäävän yksinkertainen, tulotasojen säätöjen lisäksi siinä on ainoastaan kaksi potikkaa: Width- (leveys) ja Depth (syvyys), sekä insert-kytkin ja yhden alueen EQ erotussignaalille. Insertin kautta laitteeseen voidaan kytkeä esimerkiksi kaiku tai ekvalisaattori ja näin muokata stereomateriaalia entisestään.

 

Vaakaan vai pystyyn?

Jokaista Portico-moduulia on saatavana kahtena versiona, joko pöytä- tai pystymallisena. Jos tarkoituksena on hankkia useampia ko. moduuleita, kannattaa harkita RND:ltä saatavilla olevaa pystyasennuskehikkoa, johon mahtuu kahdeksan moduulia sekä kaikkia moduuleita ruokkiva virtalähde. Valmistajan kotisivuilla on myös 5088-väreillä värjätyt moduulit, jotka näyttävät todella asiallisilta. Paneelit voidaan vaihtaa myös jälkikäteen pystystä horisontaaliin tai päinvastoin erinomaisen helposti, ne ovat ainoastaan kahdella ruuvilla kiinni ja laitteiden potikat on istutettu D-pitimiin, joita voidaan kääntää tarvittavat 45 astetta.

 

Mennään bussilla

Lähes kaikissa Porticoissa on normaalien tulo- ja lähtöliitäntöjen lisäksi erilliset Buss-liittimet. Näiden liittimien avulla saadaan sarjan eri laitteet kytkettyä toisiinsa ja koottua joko yksittäinen äänitys- tai prosessointikanava tai vaikkapa kokonainen mikseri! Laitteet eivät ole suoraan peräkkäin kytkettyjä, vaan kyse on enemmänkin kytkimellisistä Insert-pisteistä. Ajatuksen loogisena loppupisteenä on RND:n lippulaiva eli kuudentoista kanavan ja kahdeksan ryhmän (peruskonfiguraatio, laajennettavissa) 5088-analogimikseri, jonka laajennus- ja rakennuspalikoina Porticoita voidaan käyttää. Kyseinen mikseri ei kuitenkaan ole mitenkään välttämätön, vaan oman mikserin tai äänityskanavan voi helposti rakentaa pelkistä moduuleista. Laitteet voidaan kytkeä peräkkäin ilman ongelmia muuntajabalansoitujen tulojen ja lähtöjen ansiosta. Bussitusmahdollisuus tuo sitten mukanaan erilaisia signaalin reititysmahdollisuuksia. Yksittäinen äänityskanava voidaan speksata varsin tarkkaan tarpeen mukaan: jos tarve on etuasteen lisäksi laajalle ekvalisaattorille, valitaan moduulit 5016 & 5033. Jos suppeampi kolmekaistainen eq riittää, silloin pärjätään pelkällä 5032:lla. Kun tarvitaan kompressoria, otetaan mukaan 5043 ja niin edelleen.

 

On järkeä!

Korkealuokkaiset Portico-moduulit edustavat mitä parhainta ajattelutapaa: hyväksikoettuja suunnitteluratkaisuja, uusinta kokoonpanoteknologiaa ja komponentteja sekä monipuolista yhdistettävyyttä. Näin saavutetaan laatua ja luotettavuutta sekä sointi, joka ei häviä vertailussa yhdenkään toisen valmistajan laitteille. Porticot antavat varmuutta äänitys- ja miksaustilanteisiin; äänittäjä, miksaaja ja muusikko voivat keskittyä olennaiseen eli tuotannon vaatimaan, parhaaseen mahdolliseen taiteelliseen suoritukseen. Hintapolitiikka on myös mielestäni varsin kohdallaan, kiitos taalan edullisen vaihtokurssin. n

 

 

Lyhyt Neve-historia

Rupert Neve aloitti pitkän uransa teininä Argentiinassa radioita korjaamalla. Siirryttyään Englantiin hän rakensi 1940- ja 50-luvuilla erilaisia hi-fi-laitteita omassa CQ Audio -yrityksessään. Kuusikymmenluku oli suunnittelija-Neven kulta-aikaa, ensimmäiset mikserit valmistettiin 1964 ja muutamaa vuotta myöhemmin Neve Channel Amplifier lanseerattiin. Ensimmäinen ko. tuoteperheen jäsen oli tyyppinumeroltaan 1066. Neve-mikserit havaittiin nopeasti laadukkaiksi ja luotettaviksi ja niitä tilattiinkin studioihin ympäri maailman. Vuonna 1969 rakennettiin ensimmäinen varsinainen Neve-tehdas ja myyntikonttoreita perustettiin ympäri maailman. 

1970-luvulla Rupert Neve myi yrityksensä ja siirtyi opettamaan ja suunnittelemaan akustisia ratkaisuja vaikeisiin akustisiin tiloihin kuten kirkkoihin. Kun kilpailusopimus kymmenen vuoden kuluttua raukesi, perusti hän vaimonsa kanssa Focusriten, joka valmisti ISA-moduuleita sekä miksereitä. Taloudelliset ongelmat ajoivat kuitenkin yrityksen selvitystilaan vuonna 1989, jolloin Phil Dudderidge tuli hätiin ja osti yrityksen. Focusrite on edelleen menestyvä korkealuokkaisten audiolaitteiden valmistaja, mutta Rupert Neve ei ole ollut suunnittelemassa yrityksen vuoden 1989 jälkeen lanseerattuja laitteita. Sen sijaan Amek palkkasi Rupertin suunnittelijaksi samana vuonna, yhteistyön hedelminä maailmalle lanseerattiin 9098-sarja sekä Purepath-tuotteet. 

Herrasväki Neve muutti Yhdysvaltoihin Teksasiin 1994. 

2000-luvulla ARN Consultants-yritys suunnitteli laitteita mm. Taylorille (K3) sekä Legendary Audiolle (Masterpiece). 

Vuonna 2005 alkoi Rupert Neve Designsin ja Porticoiden taival.

 

 

Rupert Neve Designs Portico

Erillislaitteiden sarja

• ulkoinen muuntaja, pystyy syöttämään virtaa kahdelle Portico-sarjan laitteelle.
• saatavilla sekä vaaka- että pystymallisina yksiköinä
• vaakamallin leveys: 1/2 räkkiyksikköä

• 5032, Yhden kanavan mikrofoni/linjaetuaste ja EQ

• 5033, Yhden kanavan viisialueinen EQ

• 5042, “True Tape”-prosessori ja linjavahvistin

• 5043, Kahden kanavan kompressori/limitteri

• 5012, Kahden kanavan mikrofonietuaste

• 5016, Kahden kanavan mikrofonietuaste/ DI

• 5014, Stereo Field Editor

• 5285, Kahdeksan moduulin asennuskehikko, virtalähde kahdeksalle moduulille

Lisätiedot: Into-Luthman

•••

Tämä artikkeli on julkaistu alunperin Riffin printtinumerossa 1/2008. Vastaavan tyyppisiä käyttökokeisiin perustuvia tuotearvioita julkaistaan jokaisessa Riffin printtinumerossa.  Jos pidit juttua hyödyllisenä tai viihdyttävänä, voit tukea Riffin tulevaa julkaisutoimintaa kätevästi ostamalla itsellesi vaikka tuoreen printtinumeron tai tilaamalla lehden esimerkiksi kahden numeron tutustumistarjouksena.

Riffin voi ostaa digitaalisena näköispainoksena Lehtiluukkupalvelusta.  

Printti-Riffiä myyvät hyvin varustetut soitinliikkeet sekä Lehtipisteen myymälät kautta maan. Lehteä sekä irtonumeroita voi tilata myös suoraan kustantajalta näillä sivuilla olevan Riffi-kaupan kautta. 


Ennen vuotta 2010 julkaistuja numeroita voi tiedustella suoraan asiakaspalvelusta s-postilla, taannehtivia lehtiä myydään niin kauan kuin ko. numeroa on varastossa.
 

Lehden digitaalinen versio vuosikerrasta 2011 alkaen on ostettavissa myös Lehtiluukkupalvelusta.

Lisää nettiin avattuja laitetestejä näet alempaa tältä sivulta ja voit selata niitä myös tästä.

 

30.05.2019
|
Teksti: Sami Sarhamaa | Kuvat: Tommi Posa
Tekninen toteutus: Sitebuilders Finland Oy