Nayteikkuna

Two notes Torpedo C.A.B. M – kaappi ja pääteaste DI-boksissa

Ranskalainen Two notes C.A.B. M on linjasoittoon tarkoitettu DI-boksi, jossa vahvistimen pääteaste, kaiutin ja äänitysmikrofoni luodaan mallintamalla.

 

Malliston uusin on samalla Torpedo-sarjan toistaiseksi pienin laite. Se perustuu aiemmin esiteltyyn C.A.B.-malliin, mutta on selvästi kompaktimpi. M-versio onkin suunnattu erityisesti niille kitaristeille (ja basisteille), jotka tarvitsevat helposti mukaan otettavan mallintavan DI-boksin.

 

 

Kaiutinsimulaation lisäksi C.A.B. M:ssä on monista muistakin Two Notes -tuotteista löytyvä pääteaste-simulaatio, sekä äänitysmikrofonin ja -tilan mallinnos. Varsinaisia kitaraefektejä ei pakettiin kuulu, sen puolen kitaristi saa hoitaa omalla pedaalistollaan.

 

Ketjun viimeiseksi

Torpedo C.A.B. M on varustettu kattavilla tulo- ja lähtöliitännöillä, joiden välissä tapahtuu digtaalinen muunnos ja signaaliprosessointi. Muunnos on nykykäytännön mukaisesti 24-bittinen ja 96 kilohertsin näytetaajuudella. Prosessointi on 32-bittistä, ja latenssiksi ilmoitetaan 1,7 millisekuntia linjatulosta linjalähtöön.

Torpedo C.A.B. M on varustettu kahdella säätimellä, joista vasen toimii parametrien ja presettien koodaimena, oikea taas volumen ja arvojen säätimenä.

Laite on todellakin mobiili – tarvittaessa se kulkee vaikka ulkotakin taskussa tai kitaralaukussa. Kaikkein luontevin paikka sille on kuitenkin pedaalilauta, jossa tosin on syytä jättää jonkin verran tilaa laitteen molemmissa sivuissa oleville liitännöille. Luonnollisesti tarkoitus on asettaa C.A.B. M pedaaliketjun tai ylipäänsä signaaliketjun viimeiseksi laitteeksi, josta balansoitu XLR- tai linjatason kaapeli kuljettaa soundin miksauspöytään tai audiosovittimeen. DI-lähtö on varustettu asianmukaisesti ground lift -kytkimellä.

Boksin oikeassa laidassa on yhteinen vahvistin/instrumentti/linjatulo, jonka herkkyyden voi valita kytkimellä (-24 dB, 0 dB, +12 dB). Lähtötasoa voi säätää kätevästi suoraan volume-nuppia vääntäen.

 

DI/linjalähtön lisäksi C.A.B. M:ssä on kuulokelähtö ja aux-tulo. Ja usb-liitäntä löytyy toki myös sekä kaapeli sitä varten. Laite toimii mukana tulevalla verkkolaitteella.

Lienee tarpeen muistuttaa, että C.A.B. M ei ole keinokuorma. Se voidaan asettaa vahvistimen ja sen kaiuttimen väliin, mutta tällöin on huolehdittava aina siitä, että kaiutin/kaappi on kytketty speaker out -lähtöön. Tämä on tehtävä ehdottomasti kaiutinpiuhalla. Kun tämä on suoritettu, päästään tämän skenaarion parhaaseen puoleen: vahvistimen mikitys voidaan unohtaa ja ottaa sopiva mallinnus C.A.B. M:n kautta, samalla kun kuulee oman soittonsa kaiuttimen kautta.

 

Presettejä riittää

Erilaisia presettejä Torpedo C.A.B M:ssä on 32, ja niistä muutama on omistettu bassolle. Mikäli määrä ei riitä, on laitteeseen mahdollista tuoda lisää impulssivasteita muistikortilla, jolle on paikkansa boksin ylälaidassa. Näitä löytyy esimerkiksi Two notesin omasta kaupasta.

Mallinnusten inspiraationa on ollut tunnettuja kaiutin/kaappiratkaisuja esimerkiksi Fenderiltä, Marshallilta, Mesa-Boogielta, Peaveyltä, Voxilta sekä muilta valmistajilta. Valikoima kattaa niin 10- kuin 12-tuumaisillakin elementeillä toteutettuja kaappeja, ja koko valikoima on lajiteltu mukavasti ja selkeästi omiksi ryhmikseen. Bassolle tarjotaan esimerkiksi Ampeg-, Trace Elliot- ja MarkBass-malleista inspiroituneita mallinnuksia.

Pääteastemallinnukset puolestaan koostuvat EL34-, EL84-, 6L6- ja KT88-putkisimulaatioista, ja kunkin näistä voi valita toimimaan joko push-pull- tai single-ended-moodissa. Lisäksi tarjotaan pentodi/triodi-vaihtoehto. Joissakin esiasetuksissa pääteasteen mallinnus on kytketty pois, mutta asian voi toki itse muuttaa.

Mikrofonien joukossa taas on mallinnuksia tunnetuista dynaamisista- ja kondensaattorimalleista, ja löytyypä valikoimasta myös nauhamikrofoneja.

 

Ohjaus pedaalista tai tietokoneesta

Kun C.A.B. M:n ensimmäisen kerran kytkee virtalähteeseen, avautuu pedaalin näyttöön Perform-valikko, jossa voi selata presettejä sekä säätää laitteen voimakkuutta. Kumpikin asia käy kätevästi, ja tämähän onkin se tila, missä laite on suurimman osan ajasta soittamisen aikana.

Kun halutaan säätää presettien parametrejä, täytyy mennä pidemmälle. Jokaiseen asetukseen pääsee kyllä kiinni myös pedaalin omista valikoista, kunhan opettelee kahden säätimen yhteispelin. Samoja asioita voi värkätä kuitenkin myös sovelluksella, joka on saatavilla PC/Mac-ympäristöjen lisäksi Android- ja iOS-laitteille.

Pienestä mustavalkonäytöstä huolimatta valikoissa hyppiminen ja parametrien säätö oli pedaalissa itsessäänkin melko kätevää. Sovelluksella se on kylläkin huomattavasti mukavampaa – sillä pääsee säädettäviin asioihin nopeammin käsiksi ja ulkoasukin on miellyttävämpi.

Yhteys sovelluksen ja laitteen välillä muodostetaan tietokoneella usb:n kautta, kun taas mobiililaitteilla se tehdään Bluetoothilla langattomasti. Sitä varten täytyy ainakin ensimmäisellä kerralla näpytellä näytön kenttään laitteessa oleva pin-koodi. Vähintään tällöin joutuukin kaivautumaan boksin omiin valikoihin, sillä koodi löytyy niiden kätköistä. Kun yhteyden sai muodostettua, toimi pedaalin ja sovelluksen yhteispeli aivan hyvin.

 

Arcade ja Simulation

Sovelluksessa on kaksi eri näkymää (Arcade ja Simulation), joissa molemmissa voi selata ja valita preset-vaihtoehtoja.

 

Kummassakin on myös yksinkertainen mikseri tasojen säätämiseen. Arcade-moodissa virtuaalinen laiteräkki on kuitenkin yksinkertaisempi (joskin tehokas), ja mallinnettuja mikrofoneja on käytössä ainostaan yksi kerrallaan. Tämä näkymä onkin aluksi helpompi ottaa haltuun.

 

 

Simulation-vaihtoehto tarjoaa enemmän mahdollisuuksia vaikuttaa impulssivasteen soundiin, sillä se avaa pääsyn jokaiseen ominaisuuteen. Se on siten myös vaativampi käyttää. Työkaluina on esimerkiksi taajuuskorjaimia (kitara, basso, custom), ja erityisesti Post-FX-ekvalisaattori on hyödyllinen soundin muokkaamisessa. Varsinkin Custom-EQ parametrisine kaistoineen antaa siihen mainiot mahdollisuudet.

Simulation-näkymässä voi myös käyttää kahta virtuaalimikrofonia samaan aikaan. Näin ollen mikrofonien paikkoja voi hakea monipuolisemmin, esimerkiksi asettamalla toisen niistä kaapin taakse, kun taas Arcade-moodissa ainoastaan mikrofonin etäisyyttä kaapista voidaan ohjata. Samoin pääteasteen säätäminen on Simulation-näkymässä monipuolisempaa.

 

Mahdollisuuksia vaikka kuinka

Äänenlaadultaan C.A.B M ei tuottanut pettymystä. Eri simulaatioiden, kaiutin- ja kaappivaihtoehtojen sekä pääteputkien välillä on vaihtoehtoja eri tyylilajien ratkaisuihin, haetaan sitten 1×12-kaapin ja EL-84 -päätteen soundia tai isompisoundista kaappia ja päätettä KT88-putkilla. Ja kun pedaalissa olevia valmiita simulaatioita säätää oman maun mukaan, saa muokatut versiot tallennettua user-paikkoihin näppärästi.

Itse käytin laitetta ainoastaan kitaran kanssa, enkä löytänyt mitään varsinaista nipottamista, jollei huomoida runsauden pulaa: kun impulssivasteita, pääteputkivaihtoehtoja ja erilaisia muokkaustapoja on näin valtavasti, huomasin uppoutuvani eri vaihtoehtojen koluamiseen välillä liiallisuuksiinkin asti – ihan vain, koska niitä kerran oli tarjolla. Toisaalta parempi liikaa, kuin liian vähän.

Erinomaiselta asialta vaikutti myös se, että tässä on mallinnettu myös pääteaste, jonka ”kuumuutta” ja luonnetta voi säätää. Esimerkiksi pedaalien kanssa soittaminen tuntui C.A.B. M:n kautta mielestäni varsin realistiselta.

Kun voi vaihdella erilaisia äänitystiloja, kaappeja, pääteasteita sekä hakea erilaisten mikrofonien paikkoja sovelluksesta sormella liikuttaen, ollaan sellaisen äärellä, johon harvalla on kotistudiossaan oikean vahvistimen kanssa mahdollisuuksia.

 

Two notes Torpedo C.A.B. M

Kaiutinkaappeja, pääteasteita ja mikityksiä mallintava DI-boksi

• ohjattavissa laitteesta tai sovelluksella (PC/Mac, iOS, Android)
• tuloliitäntä: 6,3mm TRS-jakki, enimmäistaso: 4,7 dBu (kitara) / 10,3 dBu (linja)
• impedanssi: 100 KOhm (kitara) / 10 KOhm (linja)
• Aux In: 3,5 mm, TRS
• kaiutinlähtö: 6,3 mm, enimmäistaso 10 dBu (vahvistin)
• linjalähtö: 6,3 mm maksimi 16 dBu (linja), impedanssi: 470 Ohm
• DI-out: XLR, balansoitu
• kuulokelähtö: 3,5 mm, TRS
• USB-liitäntä (sis. johdon)
• A/D- ja D/A-muunnokset: 24 bit / 96 kHz
• kaistanleveys (-1dB): 12 Hz–19 kHz
• signaali-kohinasuhde: > 95 dB
• 32-bittinen prosessointi
• latenssi (linjatulosta linjalähtöön mitattuna) 1,7 ms
• käyttöjännite 12V DC, 300 mA (sis. virtalähteen)
• mitat: 121 × 96 × 63 mm
• paino: 450 g
• hintaluokka n. 300 euroa

Lisätiedot: Soundtools

••• 

Tämä artikkeli on julkaistu alunperin Riffin printtinumerossa 3/2019. Vastaavantyyppisiä käyttökokeisiin perustuvia tuotearvioita julkaistaan jokaisessa Riffin printtinumerossa.  Jos pidit juttua hyödyllisenä tai viihdyttävänä, voit tukea Riffin tulevaa julkaisutoimintaa kätevästi ostamalla itsellesi vaikka tuoreen printtinumeron tai tilaamalla lehden esimerkiksi kahden numeron tutustumistarjouksena.

Riffin voi ostaa digitaalisena näköispainoksena Lehtiluukkupalvelusta.  

Printti-Riffiä myyvät hyvin varustetut soitinliikkeet sekä Lehtipisteen myymälät kautta maan. Lehteä sekä irtonumeroita voi tilata myös suoraan kustantajalta näillä sivuilla olevan Riffi-kaupan kautta. 


Ennen vuotta 2010 julkaistuja numeroita voi tiedustella suoraan asiakaspalvelusta s-postilla, taannehtivia lehtiä myydään niin kauan kuin ko. numeroa on varastossa.
 

Lehden digitaalinen versio vuosikerrasta 2011 alkaen on ostettavissa myös Lehtiluukkupalvelusta.

Lisää nettiin avattuja laitetestejä näet alempaa tältä sivulta ja voit selata niitä myös tästä.

 

11.07.2020
|
Timo Östman
Tekninen toteutus: Sitebuilders Finland Oy