Presonus AR12c – pikkumiksereitä aina tarvitaan

Yhä useampi pikkuinen analogimikseri palvelee päätehtävänsä ohessa myös tietokoneen äänikorttina. AR12c pistää vielä paremmaksi: sillä voi tietsikan lisäksi tallentaa myös suoraan SD-kortille.

 

Harjoituksissa tai keikalla analogisella pikkutiskillä hoidetaan PA-miksaus – tyypillisesti laulut ja kosketinsoittimet sekä vahvistusta tarvitsevat akustiset instrumentit. Siihen tarkoitukseen AR12c:n kapasiteetti mallaa luontevasti. Tulokanavissa on asialliset mikrofonivahvistimet sekä kunnolliset ekvalisaattorit ja päälähtöjen lisäksi on kaksi aux-lähtöä, joita voi käyttää monitorointiin tai ulkoiselle efektilaitteelle.

 

Mikserin omaan efektimyllyyn on ladattu käyttövalmiiksi
16 yleispätevää tehostetta, jotka ovat pääasiassa erilaisia kaikuja. Kirjoon mahtuu luonnikkaita pienen ja keskisuuren huonetilan simulointeja sekä isompien salien kaiuntaa jäljitteleviä vaihtoehtoja. Näissä Presonus on onnistunut huomattavan mallikkaasti, sillä kaikille löytyy varmasti käyttökohde. Ja vaikka muokattavia parametrejä ei mikserin omassa efektilaitteessa olekaan, niin tarjoomukset ovat fiksusti mietittyjä ja sellaisenaan valmiita käyttöön.

Tilakaikujen lisäksi valikoimassa on muutamia aivan käyttökelpoisia delay-efektejä, joiden viiveaikaa ei kuitenkaan voi sen paremmin täpätä tempoon kuin justeerata säädölläkään. Sekä erittäin lyhyellä viiveellä toteutettu slapback-kaiku, joka kuulostaa pieneltä pommisuojalta välittömästi takaisin kimmahtavine heijastuksineen. Paletin jatkona on vielä yksittäinen chorus ja helmeilevästi eläväinen mielikuvituskaiku. Ne avartavat mahdollisuuksia mukavasti ja ovat soinneiltaan inspiroivia.

Käytännöllistä on se, että efektipaluun voi mykistää liukuun koskematta mute-kytkimellä, jonka puolestaan voi myös korvata ulkoisella kytkinpedaalilla.

 

Kanavia ja kanavia

Mikserin neljä ensimmäistä tulokanavaa ovat monofonisia ja niissä on hieman runsaampi varustelu. Mikrofonien ohella ne sopivat linjasignaaleille, ja kahdessa ensimmäisessä on myös analogiset inserttipisteet sekä mahdollisuus muuttaa impedanssi-sovitus instrumenteille passaavaksi. 

Viimeksimainittujen tuntuma on hyvää perustasoa. Basson soittaminen suoraan linjaan kävi oikein luontevasti, eikä kitarakaan yhtään hassummalta tuntunut, kun mausteeksi ripotteli hiukan efektiprosessorin tilakaikua.

 

 

Neljä seuraavaa kanavaa ovat hiukan riisutumpia stereokanavia, joita voi kyllä aivan hyvin käyttää myös monomuodossa mikrofoneille. Bassoleikkuria niissä ei monokanavien tapaan ole, mutta ekvalisaattori on yhä kolmialueinen, vaikka puoliparametrisen keskialueen tilalla onkin kiinteällä taajuudella toimiva säätö. 

Kaikkiin edellämainittuihin kanaviin voi kytkeä myös phantom-virtaa tarvitsevia mikrofoneja tai di-bokseja, ja virta napsautetaan kerralla kaikkiin tuloihin yhdellä yhteisellä kytkimellä.

Hännän huippuna on vielä yksi monitoiminen stereokanava. Siihen voidaan kytkeä ensinnäkin linjatason analoginen stereo-signaali, jolle on liitäntänä sekä RCA-pari että 3,5 mm:n stereojakki. Tai sitten voidaan käyttää digitaalista ohjelmalähdettä: USB-väylää, mikserin omaan sisäiseen asemaan sijoitettua SD-korttia tai mikseriin integroitua Bluetooth 5.0-vastaanotinta.

Mikserin takalaita on äärimmäisen riisuttu: virtaliitin, -kytkin, sekä usb-liitäntä – eikä muuta.

 

Äänittämään

Kun AR12c liitetään tietokoneeseen USB-C-kaapelilla, saa tallennettua 14 kanavaa kerrallaan. Käytännössä audion tallennusohjelmaan saa kaikki mikserin kanavat itsellisesti, mutta ei efektejä eikä Aux-syöttöjä.

Efektejä voi kyllä käyttää äänityksen aikana monitoroinnin höysteeksi, mikä on oikein mainio juttu sekin. Lopulliset mausteet valitaan ja annostellaan sitten kuitenkin tallenteen työstövaiheessa, joka on luontevinta tehdä tietokoneessa ja sen omilla efekteillä.

Siihen puuhaan ryhtymiseen ei tarvita tietokoneeseen aiemmin hankittua monikanavaista äänitys- ja miksausohjelmaa (DAW, Digital Audio Workstation). Mikserin omistajaksi kirjautumalla saa Presonuksen sivustolta nimittäin ladata itselleen keikkaltiointiin soveltuvan moniraitaisen Capture-tallennusohjelman, sekä lisäksi varsinaiseen studiotyöskentelyyn ja mik-sauk-seen tarkoitetun Studio One Artist -ohjelman. Jälkimmäisen kylkiäisinä tulee vielä kohtuullisen mellevä plugin-efektikokoelmakin.

Kuunteluun tietokoneelta saadaan neljä kanavaa rinnakkain. Reititys on kiinteä ja ensimmäiset kaksi kanavaa ohjautuvat stereona kanaviin 13/14, kunhan sen ohjelmalähteeksi valitaan painokytkimellä USB. Seuraavat kaksi kanavaa muodostavat toisen kiinteän stereoparin, joka puolestaan reitittyy kanavaan 11/12, jossa USB syrjäyttää kytkimen painalluksella vuorostaan analogiliitynnän.

Neljä kanavaa riittää muusikkokuuntelun ja tarkkaamon tarpeisiin, joskaan ajatus moniraitaisen tallenteen miksaamisesta AR12c:ssä analogisesti ei kanna hedelmää. Ideana on tosiaan tallentaa mikserin kautta, miksata tietokoneessa ja kuunnella valmista monitori- tai päämiksausta AR12c:n kautta. Tarkkaamon kaiuttimille onkin mikserissä oma stereolähtönsä ja voimakkuudensäätönsä.

Tulokanavien PFL-kuuntelu sekä efektipaluun ja aux-lähtöjen AFL-kuuntelut reitittyvät Control Room -lähtöön aivan kuten kuuluukin, ja lisäksi soolokuuntelulle on ihan oma voimakkuudensäätimensä, jolla tason saa sovitettua sopivaan suhteeseen muun kuuntelun kanssa.

Hieman poikkeuksellista on se, ettei PFL- tai AFL-kuunteluun valittu signaali ohjaudu lainkaan päälähtöjen mittariin. Tulokanavien signaalia tarkkaillaankin visuaalisesti ainoastaan kunkin kanavan oman, väriään voimakkuuden mukaisesti vaihtavan ja itsessään kohtuullisen selkeästi tulkittavan ledin avulla. Sekin luontuu, vaikka päälähtöjen 12-portainen ja ilmeisen tarkka mittari olisikin vallan toista tasojen asetteluvaiheessa.

Tietokoneen käyttö ei ole suinkaan ainoa mahdollinen tallennustapa. Jos harjoituksissa tai keikalla ei kaivata moniraitaisuuden suomaa jatkotyöstön mahdollisuutta, voi mikserin päälähtöjen signaalin tallentaa stereomuodossa suoraan SD-kortille. AR12c:n kansilevyssä on sitä varten korttipaikka ja sen alla yksinkertaiset näppäimet äänitystä ja kuuntelua varten. Tehtaan suositus on käyttää SD- tai SDHC-kortteja, mutta FAT32-formaattiin Macilla alustettu 128 GB:n SDXC-kortti toimi kyllä moitteetta.

Kortille tallentuva signaali haaroitetaan päälähdön liukusäätimen jälkeen, joten vaikkapa keikkaa dokumentoitaessa kannattaa huomioida, että äänitystaso reagoi master-liu’un asentoon. 

Kortille tallentaminen palvelee parhaiten nopeaa dokumentointia, jolla vaikkapa sovitusideoita voi bändisessiossa kokeilla näppärästi ensin soittaen ja heti perään koko porukalla kuunnellen, tai sitten ideoita voi keräillä talteen vaikka jamitellen. 

Kortille tallentuvien tiedostojen selaus toimii näppäimillä hypytellen eikä mikserissä ole minkäänlaista näyttöä puuhan tukena. Kovin laajaa tiedostomäärää ei tällä keinoin hallinnoida, ja jonkinlaisen massan kartuttua data kannattaa kaataa tietokoneelle seulottavaksi ja järjesteltäväksi. Silti aina mukana kulkeva ja ilman ulkoisia kytkentöjä toimiva korttipaikka puoltaa ilman muuta paikkaansa, etenkin kun SD:lle voi tallentaa vaikka keikalla tarvittavat taukomusiikit helposti soitettavaksi letkaksi.

 

Presonus AR12c

Analogimikseri USB-C-liitännällä

Analogiset tulokanavat 1–4, mono
• 3-alueinen eq puoliparametrisellä keskialueen korjaimella
• sovitus mikrofoni- tai linjasignaalille
• kanavissa 1–2 mahdollisuus instrumenttikäyttöön
• kanavissa 1–2 inserttipisteet

Analogiset tulokanavat 5/6–9/10, mono/stereo
• 3-alueinen eq kiinteällä keskialueen korjaimella
• sovitus mikrofoni- tai linjasignaalille
• kanavassa 11/12 mahdollisuus USB-kytkentään
• erikoiskanava 13/14 analogisignaalille tai Bluetooth-, USB-, SD-käyttöön
 

Muuta
• phantom-syöttö kanaviin 1–11/12
• kaksi aux-lähtöä
• oma efektilaite, 16 valmista ohjelmaa
• SD-korttipaikka, stereo-tallennus/toisto
• balansoidut päälähdöt, XLR
• balansoidut lähdöt tarkaamokuunteluun, 6,3 mm TRS
• sisäinen virtalähde
• hinta 509 euroa

Lisätiedot: Nordic Audio Distribution / Suomi

••• 

Tämä artikkeli on julkaistu alunperin Riffin printtinumerossa 3/2020. Vastaavantyyppisiä käyttökokeisiin perustuvia tuotearvioita julkaistaan jokaisessa Riffin printtinumerossa. Jos pidät näitä juttuja hyödyllisinä tai viihdyttävinä, voit tukea Riffin tulevaa julkaisutoimintaa kätevästi ostamalla itsellesi vaikka tuoreen printtinumeron tai tilaamalla lehden esimerkiksi kahden numeron tutustumistarjouksena. 

Riffin voi ostaa digitaalisena näköispainoksena Lehtiluukkupalvelusta.  

Printti-Riffiä myyvät hyvin varustetut soitinliikkeet sekä Lehtipisteen myymälät kautta maan. Lehteä sekä irtonumeroita voi tilata myös suoraan kustantajalta näillä sivuilla olevan Riffi-kaupan kautta.

 

17.07.2021
|
Lauri Paloposki
Tekninen toteutus: Sitebuilders Finland Oy